روند صعودی قیمت نفت متوقف شد

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا کاهش پیدا کرد و بخشی از رشد معاملات قبلی را تحت تاثیر نگرانی نسبت به رکود اقتصاد جهانی و متاثر شدن تقاضا برای سوخت، از دست داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در سپتامبر ۳۶ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۱۱۱ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز جمعه ۲.۴ درصد صعود کرده بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در اوت با ۳۴ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش، به ۱۰۸ دلار و ۹ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز جمعه ۲.۵ درصد افزایش داشت.

بیشتر بخوانید:

رتبه سوم ایران در جهان از نظر ذخایر اثبات شده نفت

به گفته تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت سی ام سی مارکتس، نگرانیهای رکود، عامل منفی اصلی هستند که رشد قیمتهای نفت را محدود کرده اند. افزایش نرخهای بهره و افت شدید اعتماد مصرفی، دورنمای تقاضا برای سوخت را تیره کرده اند و همزمان آمار نشان می دهد که ظرفیت پالایش نفت آمریکا بهبود پیدا کرده است. بعلاوه، قوی شدن ارزش دلار آمریکا، قیمتها در مجموعه بازارهای کالایی شامل نفت خام را ضعیف کرده است.

با وجود بهبود اندک دورنمای تورم و وعده بانک مرکزی آمریکا برای کنترل بی قید و شرط تورم، اعتماد مصرفی آمریکا در ژوئن به رکورد پایینی سقوط کرد.

با این حال، نگرانیها نسبت به عرضه محدود به قوت خود باقی مانده و از کاهش شدیدتر قیمتها جلوگیری کرده است. توبین گوری، تحلیلگر بانک کامن ولث در این باره گفت: بازارهای انرژی سرشار از ریسکهای عرضه مانده اند که فروشنده بودن را تجربه نگران کننده ای می کند.

طبق نظرسنجی ماهانه رویترز، تولید نفت اوپک در ژوئن، ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد و به ۲۸.۵۲ میلیون بشکه در روز رسید در حالی که این گروه متعهد شده بود تولیدش را مجموعا ۲۷۵ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

تحلیلگران گروه ANZ Research در یادداشتی نوشتند: کاهش تولید در نیجریه و لیبی، افزایش تولید از سوی عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان بزرگ را جبران کرد. لیبی به دلیل تشدید ناآرامی سیاسی، با اختلالات عرضه بیشتری روبروست و احتمال تحقق هدف تولید بالاتر اوپک را بعید می سازد.

شرکت ملی نفت لیبی هفته گذشته اعلام کرد صادرات به ۳۶۵ تا ۴۰۹ هزار بشکه در روز در مقایسه با سطح معمول ۸۶۵ هزار بشکه در روز، کاهش پیدا کرده است.

در این بین، اعتصاب برنامه ریزی شده کارکنان سکوهای نفت و گاز نروژ در هفته جاری، ممکن است تولید نفت و میعانات این کشور را به میزان ۱۳۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، معامله گران منتظر اعلام قیمت رسمی فروش نفت از سوی عربستان سعودی برای ارزیابی وضعیت محدودیت عرضه در بازار هستند. پالایشگاهها خود را برای افزایش چشمگیر قیمت فروش نفت مشابه افزایش قیمتهای اعلام شده در ماه مه، آماده می کنند. در نظرسنجی رویترز از ۹ منبع پالایشگاهی، پیش بینی شد قیمت فروش نفت سبک عربستان نسبت به ماه گذشته ممکن است دو دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه افزایش پیدا کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1146556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =