۱۵ تیر در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۱۵ تیر برابر با ۶ جولای تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز،  امروز ۱۵ تیر برابر با ۶ جولای تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

۵۷۱ - ۵۷ سال حکومت ایرانیان بر یمن

یمن از نیمه اول جولای در سال ۵۷۱ میلادی پس از اخراج حبشی ها از آن سرزمین در قلمرو ایران قرار گرفت. مورخان عثمانی آغاز حکومت ایرانیان بر یمن را سال ۵۷۵ ذکر کرده اند.

بزرگان یمن بسال ۵۷۰ میلادی از خسروانوشیروان، شاه ساسانی ایران، خواسته بودند که لشکری بفرستد و حبشی ها را بیرون راند. سپاه اعزامی ایران که به فرماندهی «وهرز» ژنرال دیلمی با کشتی از راه خلیج فارس به یمن فرستاده شده بود حبشی ها را بیرون راند. حکومت ایرانیان بر یمن ۵۷ سال بعد در ۶۲۸ میلادی، پس از مرگ (قتل) خسرو پرویز و گسترش اسلام در جزیرة العرب پایان یافت.

۱۴۱۵ - شورای کلیسای کاتولیک آلمان که «یان هوس» را به جرم الحاد به مرگ محکوم کرده بود در این روز آتش زد.

۱۵۳۵ - روزی که «توماس مور» گردن زده شد

«توماس مور» فیلسوف و شخصیت انگلیسی که حاضر نشده بود پادشاه را به عنوان رییس کل کلیساهای این کشور به رسمیت بشناسد و طلاق گفتن زنش را تایید کند ششم جولای در سال ۱۵۳۵ به جرم خیانت! گردن زده شد. مور که یک روشنفکر انگلیسی و کاتولیک بود نویسنده یک کتاب «مدینه فاضله (طرحی نو برای تامین سعادت انسان)» است.

هنری هشتم پادشاه وقت انگلستان که پاپ طلاقهای پی در پی و ازدواجهای مکرر او را غیر شرعی اعلام کرده بود کلیسای انگلستان را تحت ریاست خود، مستقل اعلام داشته بود که بسیاری از مردم و مقامهای انگلیسی زیر بار نرفته بودند. هنری هشتم «توماس مور» را که لقب «سر» داشت اعدام کرد تا دیگر مخالفان حساب کار خود را بکنند. توماس مور ۱۵ ماه مقاومت کرده و تسلیم نظر پادشاه که خواسته بود نسبت به او سوگند وفاداری یاد کند و ریاست وی را بر کلیسای انگلستان بپذیرد نشده بود.

هنری هشتم که در تاریخ به سلطان گردن زن معروف شده است یک سال بعد از توماس مور , زن دوم خود «آن بولین Boleyn» را هم به همین صورت اعدام کرد.

۱۷۸۵ - زادروز «دلار آمریکا»

کنگره آمریکا (که در آن زمان، تنها یک مجلس بود) ششم جولای سال ۱۷۸۵ به اتفاق آراء «دلارDollar» را واحد پول آن کشور قرار داد. پیش از انقلاب استقلال، پول انگلستان (لیره) در ۱۳ مهاجر نشین انگلیسی آمریکای شمالی رایج بود. در جریان انقلاب و به سبب خصومت با دولت لندن، آمریکائیان سکه نقره ای اسپانیا به نام «دلار» را که در مکزیک اسپانیا رایج بود وسیله داد و ستد قرار داده بودند و به همین دلیل نام پول ملی خودرا «دلار» نهادند.

۱۸۸۵ - سالروز کشف نخستین واکسن توسط لوئی پاستور

لویی پاستور Louis Pasteur شیمیدان فرانسوی ششم جولای ۱۸۸۵ در جریان تلاش برای ساخت واکسن ها، مایه پیشگیری (واکسن) ضد هاری (بیماری Rabies که این واژه در لاتین به مفهوم حالت دیوانگی است و این بیماری از حیوان مخصوصا از طریق گازگرفتگی سرایت می کند) را که ساخته بود با موفقیت روی نوجوانی به نام ژوزف آزمایش کرد و راه برای پیشگیری از بیماریها هموار شد.

وی قبلا ابراز نظر کرده بود که باکتری تضعیف شده در آزمایشگاه، اگر به افراد تزریق شود در آنها در برابر آن بیماری مصونیت ایجاد خواهد کرد.

پاستور که به نام او در بسیاری از کشورها، انستیتوی تزریق واکسن و پیشگیری از بیماری های واگیردار تاسیس شده است۲۷ دسامبر ۱۸۲۲ به دنیا آمد و ۲۸ سپتامبر ۱۸۹۵ درگذشت. در تهران، خیابانی که قبلا کاخهای سلطنتی در آن قرار داشت و اینک عمارات دولتی، به نام پاستور است. انستیتو پاستور تهران نیز در همین خیابان تاسیس شده بود که تا خانه دکتر مصدق فاصله چندانی نداشت. نوه لوئی پاستور در دهه ۱۳۳۰ هجری خورشیدی از ایران دیدن کرد.

۱۹۱۶ - بحران کابینه بر سر وزارت فرمانفرما

بحران کابینه در این روز، ششم جولای ۱۹۱۶ (۱۵ تیرماه ۱۲۹۴ هجری) و در جریان جنگ جهانی اول که نیروهای دولتهای متخاصم، ایران را هم میدان نزاع خود قرار داده بودند) به اوج خود رسیده بود. عین الدوله دوم جولای پس از درگیر شدن با مجلس بر سر ادامه وزارت فرمانفرما (وزیر داخله) از نخست وزیری کناره گیری کرده بود و دو جناح اصلی مجلس (اعتدالیون و دمکراتها) هر کدام نظر به یک سیاستمدار داشتند. بالاخره، شاه وقت مستوفی (مستوفی الممالک) را معرفی کرد که این پیشنهاد رد شد. شاه بار دیگر عین الدوله را معرفی کرد که اکثریت مجلس وی را هم تایید نکرد. در این میان، جمعی از اعضای مجلس «مشیرالدوله» را پیشنهاد کردند که خود او نپذیرفت و سرانجام ۲۷ جولای (پنجم امرداد) دوباره مستوفی معرفی شد و این بار رای اعتماد به دست آورد!.

مخالفت مجلس با فرمانفرما از ۲۵ ژوئن آغاز شده بود و دمکرات های مجلس خواستار عزل او شده بودند که عین الدوله گفته بود به این شرط فرمانفرما را از وزارت داخله عزل می کند که با وزیر جنگ شدنش موافقت شود! که مجلس نپذیرفته بود و ... .

۱۹۲۳ - تاسیس اتحاد جماهیر شوروی

اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی به ابتکار لنین که آرزو داشت روزگاری جهان به صورت یک کنفدراسیون سوسیالیستی درآید و در اجرای این تصمیم خود به تمجید از اندیشه کوروش بزرگ پرداخته بود که بشر جز با زندگی در یک جامعه مشترک المنافع جهانی خوشبخت و راضی نخواهد زیست، ششم جولای ۱۹۲۳ برپایه ملیِّتهای امپراتوری روسیه تاسیس شد که در دسامبر سال ۱۹۹۱ یلتسین و دو تن دیگر (سران وقت بلاروس و اوکراین) بدون اعلام قبلی! در یک استراحتگاه زمستانی و دریک نشست ظاهرا تفریحی انحلال آن را اعلام داشتند که دیدیم اوضاع اعضای اتحادیه منحله هم از آن چه که بود بهتر نشده است؛ توده های مردم این اتحادیه فروپاشیده برابری اقتصادی ـ اجتماعی نسبی را که داشتند از دست داده اند، تنها تنی چند به وسائلی که به درستی روشن نیست میلیاردر و گروهی هم دولتمرد شده اند و طبق گزارش های رسانه ای، فساد و تباهی روزافزون است زیراکه مسلک مارکسیسم که به شیوه درست و کامل هم در روسیه پیاده نشد میهندوستی را سلب و مردمی ماتریالیست و خودخواه آفریده است.

در دوران حکومت حزب کمونیست، سوء مدیریت و انتصابات نادرست و غیر علمی مانع از اجرای درست و کامل سوسیالیسم در روسیه شد و همین سوء مدیریت و سیاست مبتنی بر دروغگویی و خارج از اصول، سرانجام این امپراتوری را که تزارها ساخته بودند فرو پاشانید. طبق نوشته اندیشمندان، روسیه جامعه ای نبود که آمادگی پیاده کردن مارکسیسم را داشته باشد و این فرضیه در اصل برای جوامع صنعتی و آگاه نظیر آلمان و سوئد نوشته شده بود.

پارلمان روسیه (دوما) چندی پس از فروپاشی، با تصویب یک طرح، انحلال شوروی را به آن صورت، عملی غیر قانونی خواند که هنوز هیچیک از سه رئیس جمهوری روسیه پس از انحلال شوروی این مصوبه را امضاء نکرده است!. خطوط مرزی که در سال ۱۹۲۳ ترسبم شد و تقسیم روسیه تزاری سابق به جمهوری های اسمی مبنای درستی نداشت زیرا قضیه چندان جدّی نبود و این مرزها و تداخل و تقسیم اقوام اینک مسئله ساز شده و نمونه آن را در زوئن ۲۰۱۰ در قرقیزستان شاهد بودیم. ضعف های ناشی از این مسائل است که ناتو و اتحادیه اروپارا ترغیب به مداخله کرده است. ناتو وارد سه کشور بالتیک شوروی سابق شده و به تحریک بلوک غرب که پابرجا مانده در گرجستان، اوکراین و قرقیزستان انقلاب اصطلاحا مخملی صورت گرفت. گرچه این انقلابات در اوکراین به نتیجه نهایی نرسید.

روسیه تا انقلاب ۱۹۱۷ و نیز تا جولای ۱۹۲۳ یک امپراتوری یکپارچه بود. تزارها در زمان خود بسیاری از مناطق جنوبی روسیه ـ در قفقاز و فرارود ـ را با جنگ از ایران گرفتند. درگیری های لفظی ایران و آذربایجان در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ نتیجه همین جدایی ها بوده است. اصحاب نظر تردید دارند که جدایی تقسیمات امپراتوری تزاری = اتحاد شوروی به این صورت دوام طولانی داشته باشد.

هنوز چگونگی این فروپاشی که بزرگترین رویداد تاریخ بشر بود از صورت معمّا خارج نشده و تعجب در این است که تاکنون هیچ مورخ بی طرف (ناوابسته به یک دولت) شروع به تحقیق در این زمینه نکرده است. نخستین برگ این بررسی را باید محاکمه گورباچف و بازماندگان زمان فروپاشی و عاملان آن تشکیل دهد که معلوم نیست چرا حرفی از آن زده نمی شود. چرا خصوصی سازی اموال همه مردم شوروی سابق، تنها توسط مقامات روس صورت گرفته و دلیل فروش اموال عمومی به نام خصوصی سازی چه بوده است. تجربه قرن ۲۰ نشان داده است که خصوصی سازی فسادزا بوده است و میلیاردر ساز از جیب همه مردم.

لنین هنگام ساخت فدراسیون سوسیالیستی روسیه (روسیه شوروی) و مادر اتحاد جماهیر شوروی به نوشته «ادموند بورک» فیلسوف انگلیسی توجه نکرد که با تجربه از انقلاب فرانسه گفته است هر انقلاب گروهی طلبکار به وجود می آورد ـ شماری بیباک، مسلح، کینه توز، جاه طلب و فرصت طلب ـ و اینان اموررا بدون داشتن علم و تجربه و حسن نیّت به دست می گیرند و از همین جا تخریب کشور (دولت، ملت و سرزمین) آغاز می شود. تجربه انقلابات قرون ۱۹ و ۲۰ همین بود، شوروی و یوگوسلاوی فروپاشیدند، چین وسیعا تغییر مسیر داد و نتایج انقلابات لومومبا در کنگو، چپ ها در یمن جنوبی، قذافی در لیبی، بعثی ها در عراق و ... از میان رفت.

۱۹۶۷ - آغاز جنگ خونین و ویرانگر «بیافرا»

جنگ داخلی خونین و ویرانگر فدراسیون نیجریه معروف به جنگ بر سر استقلال «بیافرا Biafra» ـ ناحیه ای ساحلی واقع در جنوب غربی این فدراسیون ۱۷۰ میلیونی که نفت و طمع کمپانی های نفتی عامل آن قلمداد شده اند ششم جولای ۱۹۶۷ آغاز شد، تا ژانویه ۱۹۷۰ طول کشید و باعث مرگ پانصد هزار تن از جمله ۴۰۰ هزار غیر نظامی، عمدتا از قبیله «ایبو Igbo» شد.

سرهنگ «اوجوکوو C. O. Ojukwu» فرماندار نظامی منطقه که متوجه شده بود منطقه او بر روی اقیانوسی از نفت قرار گرفته، به احتمال زیاد به تشویق یک کمپانی نفتی اروپایی در ماه می ۱۹۶۷ این منطقه را از فدراسیون نیجریه جدا ساخت، آن را کشور بیافرا نامید و اعلام استقلال کرد و با کمپانی نفتی مورد نظر وارد مذاکره شد. رویداد بیافرا از اعلام استقلال تا فرار اوجوکوو ۳۲ ماه طول کشید ـ جنگ ۳۰ ماه.

ژنرال گوون Yakubu Gowon رئیس وقت دولت نیجریه و فرمانده ارتش با سلاحهایی که از شوروی به دست آورده بود و حمایت این دولت از ششم جولای ۱۹۶۷ به محاصره بیافرا دست زد و با اوجوکوو وارد جنگ شد. بیشتر تلفات نتیجه محاصره و کمبود مواد غذایی بود. سرانجام با فرار سرهنگ اجوکوو از کشور، جنگ بیافرا پایان یافت و موضوع استقلال منتفی شد. فدراسیون نیجریه بزرگترین کشور قاره آفریقا به لحاظ جمعیت است. وسعت این فدراسیون که گرفتار درگیری های مذهبی قبیله است ۹۳۰ هزار کیلومتر مربع است و قبلا از مستعمرات دولت لندن بود.

اوجوکوو پس از ۱۲ سال زندگی در خارج از وطن اجازه یافت به نیجریه بازگردد که در باگشت از او استقبال گرم شد و عنوان رئیس قبیله به دست آورد. وی به خاطر کاری که کرده بود بازخواست و محاکمه نشد و با او طبق مدل پایان جنگ داخلی آمریکا رفتار شد. اوجوکوو که در ۱۹۳۳ به دنیا آمده بود در نوامبر ۲۰۱۱ و در ۷۸ سالگی درگذشت و از او تشییع جنازه رسمی به عمل آمد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1146696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =