مفاد توافق احتمالی ریاض و تل‌آویو بر اساس ادعای شبکه صهیونیستی

یک شبکه صهیونیستی در گزارشی مدعی شد که در سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه، احتمال می‌رود تل‌آویو و ریاض در سه زمینه به توافق برسند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، کانال ۱۲ تلوزیون رژیم صهیونیستی، امروز (یکشنبه)، ادعایی درباره بندهای توافق احتمالی تل‌آویو و ریاض در جریان سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه مطرح کرد.

این شبکه صهیونیستی مدعی شد که احتمال می‌رود در توافق احتمالی میان تل‌آویو و ریاض، دو طرف وارد ائتلافی به رهبری آمریکا برای مقابله با آنچه تهدیدات هوایی و دریایی خوانده شده، شوند که این ائتلاف برخی از کشورهای منطقه را نیز دربرخواهد گرفت.

کانال ۱۲ در ادامه این گزارش همچنین ادعا کرد که به هواپیماهای اسرائیلی اجازه پرواز در حریم عربستان داده خواهد شد که این مسیر حرکت هوایی را کوتاه‌تر خواهد کرد.

این شبکه در ارتباط با بند سوم این توافق مدعی شد دو طرف بر سر سازوکاری توافق خواهند کرد که طبق آن، به سعودی‌ها اجازه داده خواهد شد به مسجد الاقصی بیایند و در مقابل به ساکنان عربی اراضی اشغالی اجازه داده خواهد شد بدون پرواز به اردن یا ترکیه به صورت مستقیم به عربستان بروند.

این ادعا در حالی مطرح شده است که «یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی، امروز، در جلسه کابینه این رژیم در بخشی از سخنانش به رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه اشاره کرد و گفت: «از اورشلیم هواپیمای رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی پرواز خواهد کرد و او با خود پیام صلح و امید از جانب ما خواهد برد.»

لاپید اضافه کرد: «اسرائیل دست خود را به سوی کشورهای منطقه دراز می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد تا با ما روابط برقرار کنند.»

 رئیس‌جمهور آمریکا در یادداشتی که روزنامه «واشنگتن پست» به تازگی آن را منتشر کرد، خبر داد روز جمعه هفته جاری به اراضی اشغالی سفر خواهد کرد و سپس به عربستان سعودی خواهد رفت.

پیش از این، «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که تل‌آویو در حال ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای تحت حمایت ایالات متحده است.

او مدعی شده بود که این وسیله پیش از این حملات ایران را خنثی کرده است و ممکن است با سفر جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در ماه آینده تقویت شود.

گانتز در بیست و چهارم خردادماه و پس از سفر به آمریکا و دیدار با وزیر دفاع این کشور نیز خواستار ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای به رهبری واشنگتن شده بود.

او ادعا کرده بود: «شراکت و تقویت ارتباطات عمیق با شرکا و متحدان آمریکایی‌مان و همچنین روابطی که آن را ساختیم و در سال‌های اخیر در حال توسعه آن با کشورهای منطقه‌ بوده‌ایم، عامل اساسی برتری اسرائیل در منطقه است. ما در این روزها به منظور ایجاد شراکت در زمینه اقتصاد، محیط‌زنیست و همچنین امنیت در حال توسعه این روابط، تقویت و تعمیق صلح با مصر، اردن، کشورهای عضو توافقات عادی‌سازی روابط هستیم.»

منبع: فارس

کد خبر: 1147177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =