بررسی علل سردی دست و پای نوزاد

سردی دست و پای نوزاد علت بسیاری دارد که اغلب آن‌ها خطرناک نیستند اما اگر این سردی با نشانه های خاص دیگری همراه باشد باید جدی گرفته شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، ممکن است گاهی متوجه سردی دستهای نوزادتان شوید، در حالی که دمای دیگر اعضای بدن او طبیعی است. دست‌های نوزاد ممکن است به دلیل دمای محیط سردتر از دیگر اعضای(قسمت های) بدن باشد با این حال، احتمال یک بیماری زمینه ای وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

باورهای اشتباه درباره زردی نوزاد

در حالی که در حالت عادی سردی دست های نوزاد چندان مشکل جدی نیست اما، سردی مکرر و همیشگی دست ها می تواند نگران کننده باشد. برای اطلاع از هرگونه مشکل یا خطر در چنین شرایطی باید با پزشک اطفال مشورت کنید.

تنظیم حرارت نوزاد نارس

نوزادان بدون حفاظت خارجی قادر به حفظ دمای مرکزی بدن خود نیستند و به دلیل نسبت بالای سطح بدن به وزن، گرما را با تبخیر از دست می دهند. به همین دلیل است که توصیه می شود سر، پاها و دست های کودک خود را بیشتر بپوشانید تا از هدر رفتن گرما از بدن در اثر تبخیر جلوگیری شود.

گردش خون

از آنجایی که سیستم گردش خون نوزاد توسعه نیافته است، شاید خون نتواند اکسیژن را به طور مؤثر به دست ها و پاها برساند و این کمبود اکسیژن ممکن است باعث سردی دست‌ها در نوزادان شود و از طریق تغییر رنگ پوست مایل به آبی، یک بیماری رایج به نام آکروسیانوز، ظاهر شود و سایر قسمت ها مانند گوش ها، بینی، لب ها و نوک سینه ها نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

عواملی مانند آب و هوای سرد و شاخص توده بدن پایین ممکن است خطر ابتلا به آکروسیانوز را در کودک افزایش دهند. اپیزودهای آکروسیانوز معمولاً به محض اینکه بدن نوزاد به گردش خون عادت کرد فروکش می کند

سپسیس

سپسیس پاسخ نهایی بدن به عفونت است. شناسایی سپسیس در مراحل اولیه برای جلوگیری از عواقب جدی بسیار مهم است و اغلب با یک عفونت مانند عفونت دستگاه ادراری، ذات الریه یا عفونت پوست یا استخوان پیش می آید.

همراه با سردی دست ها و پاها، سپسیس با تب کم، ضربان قلب سریع، تنفس سریع، رنگ پریدگی پوست، حالت تهوع، استفراغ، خشکی پوشک برای بیش از ۱۲ ساعت و علائمی دیگر مشخص می شود. اگر هر یک از علائم فوق را مشاهده کردید مراجعه به پزشک اهمیت دارد زیرا سپسیس درمان نشده می تواند منجر به مرگ و میر شود.

تب

سردی دست ها نیز می تواند از علائم تب باشد و دمای بدن نوزاد بالاتر از۳۸ درجه سانتیگراد ممکن است تب را نشان دهد. تب معمولاً نشانه تلاش بدن کودک برای مقابله با عفونت باکتریایی یا ویروسی است پس اگر پیشانی کودک گرم اما، دستان او سرد است نگران نباشید، زیرا این یکی از علائم شایع تب در نوزادان است.

سایر علائم تب عبارتند از

لرزیدن
خستگی
بی حالی
مسائل مربوط به تغذیه
تب خفیف ممکن است خود به خود فروکش کند ولی باید دمای بدن کودک را کنترل و از کمپرس سرد استفاده کنید.

بیماری دست، پا و دهان

بیماری دست،پا و دهان یک عفونت مسری است که در نوزادان دیده می شود و به طور کلی جدی نیست اما، می تواند ناراحت‌کننده باشد و معمولاً با علائم سرماخوردگی مانند از دست دادن اشتها، سرفه، درجه حرارت بالا و بثورات بدون خارش در دست‌ها، انگشتان، پاها، باسن و زانو شروع می‌شود.

سردی دست ها می تواند یکی از آخرین علائم بیماری دست، پا و دهان باشد. اگر متوجه سردی دست‌ها و پاها، علائم کم‌آبی بدن، و بثورات متورم و قرمز و ترشح چرک شدید، به پزشک مراجعه کنید و از آنجایی که این یک عفونت ویروسی است، در عرض یک هفته فروکش می کند بنابراین از پزشک بخواهید برخی از داروهای تب را تجویز کند.

مننژیت

به التهاب پوشش اطراف مغز و نخاع مننژیت گفته می شود که در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی ایجاد می شود. سردی دست و پا از اولین علائم مننژیت است. علائم اولیه این بیماری مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا ظاهر می شود و تشخیص را دشوارتر می سازد با این حال، وضعیت به سرعت بدتر می شود.

اگر کودک هر یک از علائم زیر را دارد به پزشک اطفال مراجعه کنید:

درجه حرارت بالا
خواب آلودگی شدید
دشواری در تنفس
لرز شدید
استفراغ ها
امتناع از تغذیه
دردهای عضلانی

علل دیگر سردی دست و پای نوزاد

ممکن است کودک به دلیل برخی مشکلات دیگر دست های سردی داشته باشد. اگر کودک مشکلات مربوط به گردش خون را دارد، ممکن است علائمی مانند لب‌های آبی و لکه‌های روی پوست را نشان دهد. اینها می تواند به دلیل بیماری های مادرزادی قلب، مشکلات ریه و گردش خون باشد.

اگر کودک دائماً دست‌های سرد دارد و علائم و نشانه‌های دیگری از خود نشان می‌دهد، بهتر است فوراً او را نزد پزشک اطفال ببرید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

دمای طبیعی بدن نوزاد حدود۳۶.۴ درجه سانتیگراد است. اگر دست‌های کودکتان سرد است، دمای بدن او را بررسی کنید و او را بیشتر بپوشانید. با این حال، اگر با این کار دستان آنها گرم نشد و علائم زیر را مشاهده کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

استفراغ
اسهال
سردی قسمت های مرکزی بدن
بی حالی
بثورات غیرقابل توضیح
تشنج
سر و صدا
از دست دادن اشتها

انتهای پیام/

کد خبر: 1147218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =