باید و نبایدهای تولید محتوا در نشریات دانشگاهی/ احضار مدیر مسئول به کمیته انضباطی در صورت سرپیچی از قوانین

نشریات دانشگاهی برای تولید محتوا و انتشار باید قوانینی را رعایت کنند؛ در غیر این‌ صورت کمیته ناظر بر نشریات می‌تواند نشریه متخلف را تنبیه و مدیر مسئول آن را به کمیته انضباطی دانشگاه معرفی کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشریات دانشگاهی یکی از ابزارهای مهم فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان و عامل تاثیرگذاری در گسترش فرهنگ گفت‌وگو و ایجاد فضای نقد، آگاهی بخشی، اطلاع رسانی و طرح موضوعات مختلف در دانشگاه‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: 

میزان حمایت مالی دانشگاه از نشریات چگونه محاسبه می‌شود؟

بر این اساس، نشریات دانشگاهی باید طبق ماده ۵ آیین نامه ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی که در جلسه ۵۴۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و در ۲۶ خردادماه ۸۳ به تصویب رسیده است؛ فعالیت داشته باشند و مقررات در نظر گرفته شده را رعایت کنند. 

حد و حدود نشریات دانشگاهی

حال امکان دارد این سوال مطرح شود که اگر نهاد، سازمان یا فردی نسبت به محتوای تولید و منتشر شده در نشریات دانشجویی اعتراض دارد باید چه مراحلی را طی کرده یا به کدام مرجع دانشگاهی مراجعه کنند.

 نشریات دانشگاهی برای اینکه تاییدیه انتشار را از معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها دریافت کنند باید در زمان تولید محتوا قوانین و حد و حدود مقرر شده‌ای را در نظر بگیرند. به عنوان مثال در انتشار مطالب و تصاویر جز در مواردی که مغایر با مبانی و احکام اسلام و حقوق عمومی و خصوصی مطابق ماده ۶ قانون مطبوعات باشد، آزاد هستند.

همچنین ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که هرگاه نشریه‌ای مطالبی حاوی بر توهین، افترا، خلاف واقع یا انتقاد نسبت به اشخاص( اعم از حقیقی یا حقوقی ) منتشر کند، ذی‌نفع حق دارد پاسخ آن را حداکثر تا دو ماه از تاریخ انتشار به صورت مکتوب برای همان نشریه ارسال کند و نشریه مزبور نیز موظف است توضیح و یا پاسخ دریافت شده را در اولین شماره  چاپ کند.

البته مدیر مسئولان نشریات دانشگاهی باید دقت کنند که اگر نشریه علاوه بر پاسخ مذکور مطالب و یا توضیحات مجددی چاپ کند، در این صورت حق پاسخگویی مجدد برای فرد یا نهادی که اعتراض دارد؛ باقی است. در این راستا اگر نشریه‌ای پاسخ فرد یا سازمان ذی‌نفع را منتشر نکرد، این افراد حقیقی یا حقوقی می‌توانند به کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی شکایت کنند و این کمیته در صورت محق شناختن شاکی جهت نشر پاسخ به نشریه اخطار خواهد کرد و هر گاه این اخطار موثر واقع نشود، کمیته ناظر، نشریه را تنبیه خواهد کرد. 

مدیران مسئول نشریات دانشگاهی باید در نظر داشته باشند که در صورت انتشار هرنوع مطلب مشتمل بر تهمت، افترا، فحش و الفاظ رکیک یا نسبت‌های توهین آمیز و نظایر آن نسبت به اشخاص، تهدید و هتک شرف یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی، در صورت وجود شاکی خصوصی، نشریه محکوم می‌شود.

همچنین در صورتی که نشریه‌ دانشگاهی بدون اخذ مجوز از کمیته ناظر منتشر شود نشریه توقیف شده و انتشار دهنده به مدت یک سال نمی‌تواند صاحب امتیاز نشریه جدیدی باشد و در صورت تکرار اگر متخلف شخص حقیقی باشد تا پایان مقطع تحصیلی و در صورتی که متخلف شخص حقوقی باشد تا سه سل حق انتشار هیچ نشریه ای را نخواهد داشت.

بنابراین در مواردی که تخلف نشریه دانشگاهی بر اساس قوانین کشور جرم تلقی شود، کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی، مدیر مسئول نشریه مذکور را جهت تصمیم گیری نهایی به کمیته انضباطی دانشگاه معرفی می‌کند. 

تنبیهات نشریات دانشگاهی متخلف

کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی موارد تنبیه‌ای تعیین شده‌ در آیین نامه «ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی» را برای نشریه متخلف اجرا می‌کند. این موارد شامل  احضار به کمیته ناظر و تذکر شفاهی، تذکر کتبی، اخطار کتبی، محرومیت موقت نشریه از تسهیلات دانشگاهی تا شش ماه، محرومیت موقت مدیر مسوول از تصدی این سمت تا ۶ ماه، محرومیت موقت مدیر مسئول از تصدی این سمت از ۶ ماه تا یکسال، توقیف موقت نشریه تا ۳ ماه، توقیف موقت نشریه از سه ماه تا ۶ ماه، توقیف موقت نشریه از ۶ ماه تا یکسال و توقیف موقت نشریه از یک تا دو سال است. 

در این راستا و بر اساس موارد تخلف و سرپیچی از قوانین، تنبیهاتی مانند منع انتشار دائم نشریه، منع انتشار دائم نشریه و محرومیت مدیر مسئول از تصدی این سمت تا یکسال، منع انتشار دائم نشریه و محرومیت مدیر مسوول از تصدی این سمت تا پایان مقطع تحصیلی برای نشریات دانشگاهی در نظر گرفته شده است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1147578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =