خط و نشان ترکیه برای یونان

ژنرال «حلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه با انتقاد از دولت یونان و برخی مقام‌های آمریکایی بابت سنگ اندازی در مسیر فروش جنگنده به آنکارا گفت، ترکیه کشور قدرتمند است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، وزیر دفاع ترکیه به دلیل سنگ اندازی یونان و لابی یونانی آمریکایی در ایالات متحده با فروش ۴۰ فروند جنگنده «اف-۱۶ بلاک» ساخت شرکت «لاکهید مارتین» به ترکیه حمله کرد.

به گزارش روزنامه «اکاثیمرینی» ژنرال «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه ابراز اطمینان کرد که این روند انجام نخواهد شد. آکار پس از جلسه کابینه در آنکارا به خبرنگاران گفت: «یونان با ابتکارات مختلف در تلاش است تا حد امکان بر مذاکرات نظامی ترکیه و آمریکا برای خرید و نوسازی اف-۱۶ تاثیر گذارد.»

وی ادامه داد: «یک قانونگذار و گروهی با دستکاری اطلاعات خاص مسائل را به هم می‌زنند. ما انتظار داریم که ایالات متحده در این بازی سقوط نکند.»

بر اساس  این گزارش، قانون‌گذاران آمریکایی هفته گذشته اصلاحیه‌ای را تصویب کردند که توانایی دولت این کشور را برای فروش جنگنده یا کیت‌های به‌روزرسانی جنگنده اف-16 به ترکیه، به متحد ناتو را محدود می‌کند.

آکار با ابراز ناراحتی از این عقب نشینی تاکید کرد که روند خرید این جنگنده‌ها از آمریکا ادامه خواهد داشت.

وی افزود: «ترکیه یک کشور قدرتمند است. آرزوی ما این است که عقل سلیم پیروز شود. ما به کار خود در زمینه نظامی، سیاسی و دیپلماتیک ادامه خواهیم داد. امید ما این است که عقل سلیم غالب شود و راه حل‌های معقول و منطقی پیدا شود.»

چندی قبل، ۳۵ قانونگذار آمریکایی در نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده خواستار متوقف شدن فروش جنگنده‌های اف-۱۶ بلاک و کیت‌های به‌روزرسان آن‌ها به ترکیه شدند.

همزمان با  این تحرکات، یونان نیز خواستار خرید شماری جگنده نسل پنجم از ایالات متحده شد.«کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان هنگام سخنرانی در نشست سران ناتو در «مادرید» در روزهای گذشته گفت که یونان نامه درخواستی برای خرید جنگنده نسل پنجم «اف-۳۵ لایتنینگ» ساخت شرکت «لاکهید مارتین» را به آمریکا ارسال کرده است.  به گفته میتسوتاکیس، یونان قصد دارد ۲۰ جنگنده اف-۳۵ خریداری کند و ۲۰ فروند دیگر نیز به عنوان گزینه دیگر در نظر گرفته می‌شود. انتظار می‌رود که این جنگنده‌ها سال ۲۰۲۷ به دست نیروی هوایی یونان برسند.

بر اساس این گزارش، یونان از سال ۲۰۰۹ در حال بررسی خرید اف-۳۵ بوده، اما به دلیل وضعیت مالی بارها این سفارش به تعویق افتاده است. انتظار می‌رود جایگزین جنگنده‌های قدیمی «فانتوم اف-۴» (شبح) ساخت شرکت آمریکایی «مک‌دانالد داگلاس» یونان شود که در دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی تحویل داده شد.

 اف-۳۵ لایتنینگ۲ یک جنگنده چند منظوره تک سرنشین و رادار گریز برای پرواز در همه شرایط آب و هوایی و ماموریت‌های برتری هوایی است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1148159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =