در حوزه تعلیم و تربیت دچار ساده‌انگاری شدیم

رئیس اسبق مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حوزه تعلیم و تربیت به ساده‌انگاری دچار شدیم، گفت: معلم امروز باید به پرورش اخلاق و فناوری‌های نوین مسلط باشد.

اسفندیار چهاربند، رئیس اسبق مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش و سخنران در کارگروه گردهمایی مدیران مدارس سما در اردوگاه شهید باهنر در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: با توجه به تحولات اجتماعی، فرهنگی و فناوری در سطح جامعه و نفوذ آن در تمامی مقاطع  به ویژه در زمینه تعلیم و تربیت نمی‌توان از طریق برنامه‌ریزی گذشته به تربیت نسلی اثربخش و منشا تغییرات و تحولات اقدام کرد، بلکه اولویت نخست هر گونه تحول در آموزش و پرورش انتقال یافته‌های روز در حوزه علوم فناوری‌های آموزشی به بدنه حوزه تعلیم و تربیت است.

تحولات در نظام آموزشی نیازمند زیرساخت‌های علمی

چهاربند تاکید کرد: باید ساز و کارهای مناسب برای انتقال دانش روز و تحولات در جمع کثیری از معلمان و مدیران در سراسر کشور را فراهم کرد، البته تحقق این مهم نیازمند ایجاد زیرساخت‌های علمی برای تحولات است. مدیران و معلمان برای تربیت نسلی تاثیرگذار در بازه زمانی ۱۰-۱۵ سال آینده می‌توانند از  تحولات روز دنیا مطلع شده و شایستگی‌ها را متناسب با علم روز ارتقا دهند.

تغییرات در روند مهارت آموزی معلمان از اهمیت برخوردار است

این کارشناس پیشکسوت آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش ادامه داد: برگزاری دوره‌ها و گروه‌های آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق تغییرات در سیستم آموزشی کشور است و امیدواریم با اعمال تغییرات در شایستگی‌ها زمینه انتقال زنجیره و شبکه به معلمان کامل شده و دانش آموزان با یک جامعه مطلع روبرو باشند تا بتوان آنها را برای ایجاد تغییرات در یک دهه آینده آماده کنند.

چهاربند با بیان اینکه امروزه در زمینه فناوری‌های آموزشی شاهد تحولات شگرفت هستیم، ادامه داد: این مقوله می‌تواند بخشی از نقش معلمان را برعهده بگیرد، چون مقوله متاورس «جهان برتر» می‌تواند تسهیل کننده و مکمل آموزش باشد. در وضعیت کنونی چندان نگران انتقال علم روز به دانش آموزان نیستیم، بلکه نگران تهدیدهای اخلاقی هستیم و اولویت ما پرورش اخلاق و به موازات آن توجه فناوری‌های نوین برای تربیت دانش آموزان است.

در حوزه تعلیم و تربیت به ساده‌انگاری دچار شدیم

این کارشناس پیشکسوت آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش گفت: با گذشت حدود ۱۱ سال از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تاکیدات در برنامه توسعه و دستورالعمل‌ها تغییرات چندانی بروز نکرده است. بنابراین به نظر می‌رسد که در حوزه تعلیم و تربیت به ساده انگاری و غفلت در سطوح مختلف دچار شدیم. در نتیجه قربانی شدن نسلی آینده‌ساز و پیامدهای ناشی از ضعف قدرت رقابتی دانش آموزان را به دنبال دارد.

این مدرس تعلیم و تربیت درباره برخی از دانش آموزان که در حوزه‌های علمی همچون فیزیک، شیمی، ریاضی و ... در عرصه‌های بین‌المللی مقام کسب می‌کنند، اظهار کرد: این افراد هیچ ربطی به واقعیت‌های موجود در مدارس و نظام آموزش و پرورش کشور ندارند، بلکه آنها مستقل از نظام تعلیم و تربیت عمل می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =