پروانه کسبِ بازاریان قم تمدید می‌شود/ راه اندازی فضای کسب و کار اقامتی در بازار کهنه قم

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم گفت: سازمان میراث فرهنگی استان قم به دنبال رونق بخشی و مرکزیت دادن صنایع دستی در بازار کهنه است و به همین منظور پروانه‌های کسبه شاغل و دارای حجره در این بنای تاریخی با نظارت این اداره تمدید خواهد شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز؛ بازارهای سنتی به عنوان فضایی عمومی جهت مبادله داد و ستد، بخشی از هویت و فرهنگ مردم یک منطقه را تشکیل می‌دهند. این مراکز با توجه به بنا شدن در پر تردد ترین موقعیت‌های مکانی شهری و نزدیک به سایر ابنیه تاریخی مانند تکیه‌ها، مساجد، کاروانسراها و فضاهای فرهنگی و تاریخی مشابه، از گذشته تا کنون به منظور تفرج و خرید مورد استقبال گردشگران زیادی قرار گرفته است. بازارهای سنتی با پیشینه تاریخی و اهمیت حضور در زندگی روزمره مردم، موفق به جلب اعتماد سرمایه گذاران و مصرف کنندگان بیشتری نسبت به دیگر مراکز خرید نوین و امروزی شده‌اند. تمامی این موارد ضرورت توجه و احیای بازارهای سنتی را بیش از پیش روشن می‌سازد.

علیرضا ارجمندی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در رابطه با وضعیت فعلی بازار کهنه استان قم گفت: متاسفانه بازار کهنه برای سال‌ها متروک مانده بود و وضعیت کسب و کار کسبه آن نیز در وضعیت مناسبی قرار نداشت. خوشبختانه در حال حاضر با استفاده از منابع تامین شده، که پس از سفر رئیس جمهور به استان قم با سرعت بیشتری انجام گرفت، مرمت بازار کهنه قم در دستور کار میراث فرهنگی قرار گرفته است.

ارجمندی در تشریح اهداف سازمان میراث فرهنگی، از بازسازی این بازار قدیمی استان قم خاطرنشان کرد: احیای یک اثر تاریخی ارزشمند، رونق صنایع دستی و اشیای سنتی، ایجاد یک محور گردشگری و در نظر گرفتن بازار کهنه به عنوان نقطه شروع، سه هدف عمده میراث فرهنگی از احیای این بنای تاریخی شهری است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم با اشاره به شرایط ادامه فعالیت کسبه این مجموعه اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی استان قم به دنبال رونق دادن و مرکزیت دادن صنایع دستی در بازار کهنه است و به همین منظور پروانه‌های کسبه شاغل و دارای حجره و مغازه در این بنای تاریخی با نظارت این اداره تمدید خواهد شد.

پروانه کسبِ بازاریان قم تمدید می‌شود/ راه اندازی فضای کسب و کار اقامتی در بازار کهنه قم
بازار کهنه قم

او با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری استان قم تاکید کرد: با توجه به ظرفیت بالای استان قم، در جذب گردشگر، ایجاد محورهای گردشگری در این استان از اهمیت به مراتب بالایی بخوردار است. در حال حاضر نیز ایجاد یکی از این محورهای گردشگری، از بازار کهنه تا امام زاده موسی مبرقع(ع)، در دستور کار سازمان میراث فرهنگی استان قم قرار دارد. همچنین بازار کهنه، دارای قابلیت تبدیل شدن به تفرجگاهی برای حضور گردشگران است. بر این اساس، یکی از برنامه‌های فعلی سازمان میراث فرهنگی، راه اندازی فضای کسب و کار اقامتی و پذیرایی در بازار کهنه است.

ارجمندی در خصوص شرایط محیط و فضای پیرامون بازار کهنه استان قم و فعالیت‌های حاشیه‌ای در این بخش اظهار کرد: در فضای پشتی بازار کهنه یک میدان میوه و تره بار وجود دارد که دارای  وضعیت مناسبی نیست؛ ولی با مشارکت دستگاه‌های ذیربط، برنامه‌هایی برای بهبود وضعیت این مجموعه نیز در نظر گرفته شده است.

وی در تشریح میزان هزینه در نظر گرفته شده برای مرمت آثار تاریخی و مغازه‌های موجود داخل این ابنیه تاریخی تاکید کرد: میراث فرهنگی برای مرمت و بازسازی آثار تاریخی و کلیه مغازه‌های موجود در این مجموعه ۵۰ درصد هزینه‌ها را پوشش خواهد داد و در نتیجه کسبه برای ارتقای ارائه خدمات خود به گردشگران، امکان استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده را خواهند داشت.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم در رابطه وضعیت تردد خودروها در بازار کهنه قم توضیح داد و گفت: علیرغم وجود مصوبه شورای ترافیک استان، و ایجاد موانع و محدودیت‌ها در راستای عدم تردد وسایل نقلیه، همچنان تردد خودروها در این مکان انجام می‌شود و بخشی از عدم مرتفع شدن این مشکل، متوجه مشکلات فرهنگی است. با در نظر گرفتن برنامه‌هایی برای پیشرفت بازار کهنه، همکاری اهالی و کسبه  در پذیرفتن محدودیت‌های ایجاد شده نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است. علاوه بر این، ۳۰۰ پارکینگ برای ارائه خدمات و تسهیل حضور گردشگران در کنار بازار کهنه و با نظارت شهرداری تعبیه شده است.

علیرضا ارجمندی در پایان ضمن تاکید بر برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی استان قم در خصوص دریگر ظرفیت‌های گردشگری و بناهای تاریخی استان قم، تشریح کرد: سازمان میراث فرهنگی برای احیای سایر ابنیه و بناهای تاریخی متروک و مهجور استان قم، برنامه‌های مختلفی را در نظر گرفته است که پس از احیای بازار، در فاز دوم و سوم به بهره برداری خواهد رسید.

خبرنگار: فاطمه دده بیگی

انتهای پیام/

کد خبر: 1148689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =