آخرین وضعیت سیلاب‌های اخیر در کشور /  افزایش قربانیان سیل به ۳۴ تن

در چند روز اخیر سیلاب‌های متعددی در شهرهای مختلف کشور رخ داد و خساراتی را بر جای گذاشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، در چند روز اخیر سیلاب‌های متعددی در شهرهای مختلف کشور رخ داد و خساراتی را بر جای گذاشت.

    بیشتر بخوانید

هواشناسی ایران / تشدید بارش‌های موسمی در بیشتر مناطق کشور

مهدی ولیپور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل زدگان در سراسر کشور اظهارکرد: پس اعلام هشدار سازمان هواشناسی درباره بارش شدید باران در نقاط مختلف کشور و احتمال جاری شدن سیلاب، سازمان امداد و نجات امدادگران در سراسر کشور و به خصوص در استان‌های دارای احتمال بیشتر وقوع سیل به حالت آماده‌باش کامل درآورد. همچنین بالگردهای امدادی در استان‌های در معرض خطر نیز به حالت آماده‌باش درآمدند.  

وی با بیان اینکه انبارهای امدادی نیز از نظر تجهیزات اسکان، اقلام زیستی و موادغذایی در این استان‌ها تقویت شدند، گفت: همچنین با استفاده از تجارب سال‌های قبل، پیش‌بینی لازم برای اختصاص اماکن اسکان اضطراری نیز در این استان‌ها در دستورکار قرار گرفت.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره خدمات امدادی ارائه شده از سوی این سازمان از ابتدای مردادماه تا به این لحظه اظهار کرد: در مجموع در ۶۲ شهرستان از ۱۷ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، تهران، فارس، کرمان، هرمزگان، قم، سمنان، مازندران، یزد، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، گلستان، اصفهان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و مرکزی عملیات‌های امداد و نجات مربوط به سیل و آبگرفتگی به اجرا در آمد.

ولیپور با بیان اینکه تاکنون ماموریت‌های امدادونجات در ۱۹ استان کشور انجام شده است، گفت: متاسفانه برابر آمارها از ابتدای شروع ماموریت‌های امدادونجات در سیل‌های اخیر در مجموع ۳۴ نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند. همچنین ۲۰ نفر نیز مفقود هستند که جست‌وجو برای یافتن آن‌ها ادامه دارد. 

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه در تهران بحث جست‌وجو و نجات و امدادرسانی ادامه دارد گفت:‌ در برخی از استان‌ها نجات به تنهایی صورت می‌گیرد و در برخی از استان‌ها مثل یزد، فارس و اصفهان ترکیبی از جست‌وجو، نجات و امدادرسانی در حال انجام است. در مجموع ۱۹ استان، ۳۸ شهر، ۱۰۶ شهرستان و ۳۰۱ روستا و۳۲ محور مواصلاتی در گیر سیلاب هستند.  

انتهای پیام

وضعیت سیل در استان تهران

 معاون استاندار تهران از انتقال مردم و اهالی روستاهای فیروزکوه به مناطق امن از طریق راه آهن فیروزکوه خبر داد و گفت: در سیل دیروز تعدادی مفقودی و فوتی در فیروزکوه اعلام شده است.

عباس جوهری با اشاره به آخرین اقدامات کمک رسانی در محدوده فیروزکوه اظهار داشت: مسیر دسترسی به شهرستان فیروزکوه مسدود است و هنوز موفق به حضور در مرکز حادثه نشدیم اما سعی می کنیم از مسیرهای فرعی در محل حاضر شویم.

وی افزود: بر اساس گزارش‌های رسیده در حال حاضر تعداد قابل توجهی از مردم و اهالی روستاهای فیروزکوه با وجود سختی‌ها از روستا خارج و به ایستگاه قطار جهت انتقال به محل امن منتقل شدند.

معاون استاندار تهران در ادامه گفت: در فیروزکوه تعدادی مفقودی و فوتی اعلام شده که تعداد دقیق آن نیاز به بررسی دارد.

جوهری در پایان خاطرنشان کرد: تردد قطار در ایستگاه راه‌آهن فیروزکوه برقرار است و تعدادی از مردم توسط قطار از شهرستان خارج شدند.

استاندار تهران امروز در بازدید از مناطق آسیب دیده شهرستان فیروزکوه اظهار کرد: سیلاب روز گذشته منطقه حبله رود ۹ فوتی، ۱۶ مفقودی و ۱۲ مصدوم داشت خوشبختانه ۱۰ مصدوم به صورت سرپایی درمان و دو نفر به بیمارستان منتقل شدند.

جلال ملکی گفت: سه مورد جسد (۲ مرد و ۱ نوجوان) در ارتفاعات پایین رودخانه کن از صبح جمعه توسط آتش نشانان تهران کشف شد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران خاطرنشان کرد: احتمالاً اجساد متعلق به سیل روز گذشته امامزاده داوود (ع) است ولی نظر نهایی در این خصوص توسط کارشناسان اعلام می‌شود.

وی به شهروندان توصیه کرد تا در صورت مشاهده پیکر افراد یا بقایای آن به هیچ عنوان به آن‌ها دست نزنند و بلافاصله مراتب را به آتش نشانی یا پلیس اطلاع دهند.

پیش از این، ملکی از کشف اجساد پنج نفر دیگر توسط آتش‌نشانان خبر داده و گفته بود: نفراتی که آتش‌نشانان موفق به خارج کردن آنها شدند، به پنج نفر رسید که سه آقا و دو خانم بودند.

وضعیت سیل در استان اصفهان

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نسبت به جاری شدن سیل در مناطق شرقی استان هشدار داد.

منصور شیشه‌فروش در جمع خبرنگاران نسبت به وقوع سیل در مناطق شرقی این استان هشدار داد و  اظهار داشت: جریان سیلابی از روستاهای جعفرآباد، دخرآباد ، بوران و مجیدآباد شهرستان کوهپایه به سمت کوهپایه و شهرک صنعتی در جریان است.

وی افزود: بنا بر اعلام هشدارهای قبلی تا آخر وقت امروز اکثر مناطق استان با بارش رگباری، سیلابی و نقطه‌ای مواجه است که این بارش‌ها در مناطق جنوبی استان اصفهان تشدید می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در این زمینه ادامه داد: جریان سیل در روستاهای دولت‌آباد، دره‌بید و کردعلیا بخش کرون شهرستان تیران و کرون ادامه دارد و  به سوی روستاهای افجان، قلعه ناظر در حال حرکت است و به ساکنین این مناطق توصیه می‌شود که هشدارهای اعلام شده را جدی بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: در جریان بارش‌های دیروز  به چادرهای عشایر شهرستان فریدن خساراتی وارد شد و  فیبر نوری بر اسیر جریان سیل دچار آسیب شده و تلفن روستاهای لوشاب، حسن رباط و موته و شهرستان لای‌بید بخش میمه قطع است.

شیشه‌فروش در خصوص وضعیت جاده‌های استان گفت: محور جاده‌ای انارک - چوپانان به علت بارندگی شدید و آب‌گرفتگی موقتاً مسدود شده و همچنین محورهای جاده‌های نایین به اردستان و انارک به چوپانان و محور فرعی حسن رباط به لای‌بید که به علت سیل مسدود شده بود،  با برطرف شدن خطر و ایمن‌سازی محور بازگشایی گردید.

وی از تخلیه ساکنین ۶ روستای در معرض خطر خبر داده و خاطر نشان کرد: استقرار ۲۵۰ تیم امدادی در سطح استان، بازگشایی راه‌ها، تخلیه آب از ۱۰۰ منزل مسکونی، تخلیه آب از معابر، امدادرسانی به ۷۵ خودرو درجاده‌ها، تقویت سیل بندها و بندهای آب‌خیزداری، اطلاع‌رسانی و هشدار به گروه‌های در معرض خطر  ۱۱ شهرستان تحت تاثیر انجام شد.

 با اعلام روابط عمومی مترو منطقه اصفهان، فعالیت متروی این شهرستان به دلیل شرایط جوی نامناسب و بحرانی امروز تعطیل است.

وضعیت سیل در استان یزد

 سامانه بارشی مونسون از حدود ۴ بامداد امروز تا به الان در شهر یزد زمینه سیلابی شدن بسیاری از خیابان‌های یزد را به وجود آورده است.

 پس از اینکه روز گذشته در نقاط مختلف استان یزد بارندگی‌های گسترده سبب ایجاد سیل شده بود، این بارش‌ها از بامداد امروز در یزد هم آغاز شد.

شدت بارش باران در شهر یزد به حدی زیاد بوده است که در عرض کمتر از چند دقیثه روان آب در نقاط مختلف شهر آغاز شد و به فاصله کمتر از یکساعت خیابان‌ها و کوچه‌های شهر یزد سیلابی شدند.

با وجودی که هنوز میزان بارش به صورت دقیق مشخص نیست و همچنان باران در حال باریدن است اما تا همین میزان هم در شهر یزد کم سابقه و حتی شاید بتوان گفت بی‌سابقه بوده است.

آب در بسیاری از نقاط شهر یزد از پیاده‌روها و جداول هم بالاتر آمده و به زیر زمین برخی از منازل وارد شده که خسارت‌های مالی به دنبال داشته است.

در حال حاظر از شدت باران کاسته شده اما همچنان بارندگی در حال انجام است.

بر اثر بارش سیل آسای بامداد امروز در یزد، یک منزل در محله سرسنگ واقع در بافت تاریخی یزد کاملا ویران شد.

در این حادثه، یک نفر جان خود را از دست داد و دو نفر دیگر مصدوم شدند.

بلافاصله نیروهای امدادی در محل حادثه حضور یافته و پیکر و مصدومان را از زیر آوار خارج کردند.

گفتنی است:‌ ستاد مدیریت بحران استان یزد از ساکنان بافت تاریخی خواسته است با توجه به بارش شدید باران، نسبت به تخلیه‌ منازل خود اقدام کرده و در مساجد،حسینه ها و ورزشگاه های خارج از بافت مستقر شوند.

وضعیت سیل در استان فارس

 رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی فارس گفت: مصدوم این حادثه توسط خودروی شخصی به بیمارستان نمازی شیراز انتقال داده شده است.

محمدجواد مرادیان افزود: به گفته همراه، کودک ۷ ساله حدود یک هزار متر در آب بیرون کشیده شده است.

وی، توجه به توصیه‌های ایمنی را به ویژه در سالمندان و کودکان جدی‌تر خواند و گفت: آب حاصل از سیلاب، به دلیل گل آلود بودن از چگالی بالاتری برخوردار بوده و قدرت بیشتری دارد، به صورتی که حدود ۱۵ سانتی متر آب سیلاب موجب بر هم خوردن تعادل و غرق شدگی افراد می‌شود.

مرادیان همچنین حدود ۳۰ سانتی متر آب سیلاب را سبب خطر جابه جایی و غرق شدگی خودرو دانست و گفت: خار و خاشاک و دیگر موادی که در اثر سیلاب جابه جا می‌شود، قابل مشاهده نبوده و خطر برخورد به عابران و ایجاد ضربه و آسیب را به همراه دارد.

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی فارس گفت: مردم در صورت مواجهه با مصدوم در چنین شرایطی، چنانچه فرد وضعیت وخیمی ندارد، توصیه می‌شود تنها افرادی که دوره‌های کمک‌های امدادی را گذرانده باشند برای کمک به فرد سانحه دیده اقدام کنند و در چنین مواقعی نخستین و مهم‌ترین اقدام، تماس فوری با مرکز اورژانس ۱۱۵ است.

وضعیت سیل در استان گیلان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان، با بیان اینکه ۴۵۰ راهدار با ۳۰۰ دستگاه انواع ماشین آلات راهداری آماده مقابله با بحران احتمالی سیل هستند، تصریح کرد: این راهداران در قالب اکیپ‌های عملیاتی آماده خدمات‌رسانی به مردم در زمان وقوع حوادث احتمالی هستند.

فریبرز مرادی در گفت وگو با ایسنا، از آماده‌باش راهداران استان گیلان به دنبال هشدار هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع سیلاب خبر داد و اظهار کرد: هشدارهایی درخصوص احتمال بارش باران، آبگرفتگی و جاری شدن سیل در معابر برونشهری و راه ها دریافت کردیم که بر این اساس از روز گذشته کلیه نیروهای راهدار در آماده‌باش هستند.

وی با بیان اینکه ۴۵۰ راهدار با ۳۰۰ دستگاه انواع ماشین آلات راهداری آماده مقابله با بحران احتمالی سیل هستند، تصریح کرد: این راهداران در قالب اکیپ‌های عملیاتی آماده خدمات‌رسانی به مردم در زمان وقوع حوادث احتمالی هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان، با اشاره به آماده باش ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین از جمله لودر، بلدوزر و گریدر، خاطرنشان کرد: اقدامات پیشگیرانه به منظور برقراری تردد ایمن مسافران در جاده ها انجام شده است.

مرادی، از انجام پاکسازی آبراهه ها و پل ها و حاشیه راه ها در محدوده محورها توسط راهداران خبر داد و بیان کرد: مردم در این شرایط ناپایدار جوی از انجام سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند و قبل از سفر از طریق سامانه ۱۴۱ وضعیت راه ها را جویا شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =