سرقت علمی در مقالات دانشجویی شامل چه مواردی است؟/ کپی‌برداری از نتایج پایان‌نامه‌های دیگران ممنوع!

مصادیق سرقت علمی در مقالات و پژوهش‌های دانشجویان از سوی وزارت علوم اعلام شد و بر اساس آن کپی‌برداری از نتایج پایان‌نامه‌های دیگران ممنوع است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کپی برداری کامل یا بخشی از یافته‌های پژوهشی یا محصولات علمی بدون استناد و ارجاع مناسب صاحب اثر، اقتباس نزدیک افکار الفاظ نویسنده دیگر و تناظر یک به یک در بیان اندیشه‌ها و شباهت‌های ساختاری در نوشتار، بر اساس قوانین وزارت علوم تخلف محسوب می‌شود. 

انتساب ایده‌ها، نظریات، فرآیندها، نتیجه‌ها یا کلمه‌های دیگران به خود بدون ارجاع مناسب و با نیت ارائه به عنوان کار خویش نیز تخلف محسوب می‌شود و با متخلفان مطابق دستورالعمل تخلفات پژوهشی وزارت علوم برخورد خواهد شد.

استفاده کردن از نظریات یا کارکرد افراد دیگر و ارائه آن به عنوان کار خود بدون ذکر نام آنها، استفاده یا تقلید از زبان، فکر یا نوشته نویسنده دیگر و ارائه آن به اسم خویش، ترجمه کل یا بخشی از آثار دیگران بدون کسب اجازه از مبادی مربوطه و معرفی آن به عنوان یک پژوهش اصیل علمی از جمله مصادیق سرقت علمی به شمار می‌رود.

برداشتن اصل یک مقاله و ثبت‌ آن به نام خود در محل دیگر مانند ترجمه یک مقاله ISI  و چاپ آن در مجلات علمی داخلی، ارائه مقاله چاپ شده دیگران در سمینارهای داخل یا خارج کشور، استفاده کامل یا بخشی از مقالات، پایان‌نامه‌ها و کتب چاپ شده دیگران بدون ارجاع به نویسندگان مقاله، پایان‌نامه کتب یا اثر نیز تخلف محسوب می‌شود.

کپی برداری از نتایج پایان‌نامه‌های دیگران ممنوع!

از جمله دیگر مواردی که دانشجویان نباید هنگام نوشتن مقاله یا انجام پژوهش سراغ آن بروند، کپی برداری از نتایج پایان نامه دیگران است. رعایت نکردن موازین اخلاقی مرتبط با منایع و آثار چاپی در هنگام استفاده از منابع و آثار الکترونیکی، رعایت نکردن ارجاع‌دهی به پژوهش‌ها و مقالات نیز تخلف محسوب می‌شود.

نبایدهای کپی برداری از پژوهش‌های دیگران

کپی ‌برداری یا ترجمه مستقیم اغلب شامل استفاده از یک پاراگراف یا بیشتر، از منبع اصلی به شکل کلمه به کلمه یا جمله به جمله است. کپی برداری غیر قانونی از نتایج مقالات دیگران شامل استفاده از اصل جمله یا آوردن آن در مقاله دیگر بدون ارجاع به متن اصلی و اجازه کتبی از مالک معنوی آن در صورت استفاده از شکل‌ها، نمودارها، جداول، منحنی، عکس، روش‌های انجام یک فرآیند، پرسشنامه تدوین شده و هر چیز دیگری است که مستقیما توسط مولف حاصل نشده باشد.

کپی کردن جملات «کلمه به کلمه» یا مونتاژ کردن پاراگراف‌ها «جمله به جمله» از منابع گوناگون، علیرغم اشاره به منبع آن‌ها در انتهای هر جمله یا پاراگراف نیز تخلف محسوب می‌شود. البته دانشجویان باید توجه داشته باشند بیان مستقیم از منبع دیگر با ذکر مرجع صرفا داخل گیومه بلامانع است.

از جمله دیگر مصادیق کپی برداری که به عنوان سرقت علمی تلقی می‌شود می‌توان به کپی‌برداری از ساختار یا الگوریتم نوشتاری دیگران یا همان دنبال کردن الگوی چهارچوب نوشتاری دیگران به همان فرم اشاره کرد. منظور از ساختار یا الگوریتم نوشتار، متدلوژی پژوهش در فرمت تئوری یا روش انجام آزمایش تحقیقاتی است. به عبارت دیگر زمانی می‌توان از روش تحقیق تئوری یا آزمایشگاهی دیگران استفاده نمود که به روشنی بیان شود که روش برگرفته از کدام منبع یا مرجع است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =