غدد لنفاوی چیست و چرا متورم می شود؟

غدد لنفاوی بخشی از سیستم لنفاوی هستند که مسئولیت حمل مواد در سرتاسر مجاری خون و بدن را دارند و تورم غدد لنفاوی می تواند در عملکرد این سیستم تاثیر منفی بگذارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، غدد لنفاوی، غدد کوچکی در بدن و بخش مهمی از سیستم لنفاوی هستند. این غدد مسئول حمل مایع، مواد زائد و حتی مواد مغذی در سرتاسر مجاری خون و بدن هستند. عملکرد سیستم ایمنی به توانایی سیستم لنف بستگی دارد.

بیشتر بخوانید:

۱۰ نسخه خانگی برای درمان ورم غدد لنفاوی

غدد لنفاوی

هنگامی که مایع لنف از طریق جریان خون و بافت های بدن حرکت می کند، غدد لنفاوی می توانند این مایع را فیلتر کرده و اطمینان حاصل کنند که همه ویروس ها، باکتری ها و دیگر مواد خارجی به دام می افتند و سپس توسط لنفوسیت ها، سلول های خونی ویژه سفید تخریب می شوند.اگر چه غدد لنفاوی در بخش های زیادی از بدن قرار دارند اما افراد در ناحیه کشاله ران، گردن و زیر بغل می توانند به راحتی آن را احساس کنند. زمانی که مشکلی مثل عفونت، جراحت یا تومور در نزدیکی گره لنف ایجاد شود، ممکن است نشانه تورم غدد لنفاوی باشد. 

علل تورم غدد لنفاوی  

عفونتی مانند سرماخوردگی و دیگر عفونت های ویروسی شایع ترین علل التهاب غدد لنفاوی هستند. 

سرماخوردگی 

 دلایل دیگری که موجب افزایش التهاب غدد لنفاوی می شود که عبارتند از: 
سرخک
گلو درد میکروبی
دندان عفونی
عفونت های گوش
مونو نوکلئوز
ویروس نقص ایمنی انسانی ( HIV )
عفونت های پوستی و یا زخم مانند سلولبت
هم چنین تورم غدد لنفاوی از عفونت های غیر معمول نیز ناشی می شوند:
امراضی مانند سیفیلیس که در روابط جنسی منتقل می شوند.
سل
توکسوپلاسموز
تب خراش گربه
اختلالات سیستم ایمنی شامل روماتیسم مفاصل و لوپوس نیز خطر گسترش التهاب غدد لنفاوی را افزایش می دهد.
لنفوم ، سرطان خون و برخی سرطان های خاص به غدد لنفاوی سرایت می کنند.
سرطان 

علائم تورم غدد لنفاوی : 

برای مشخص کردن اینکه آیا غدد لنفاوی متورم شده اند یا خیر باید به علائم التهاب غدد لنفاوی توجه کنید. زمانی که غدد لنفاوی متورم می شود، علائمی مثل ورم، درد و حساسیت را در برخی از قسمتهای بدن تجربه خواهید کرد. 

سایر علایم تورم غدد لنفاوی در گلو 
گلو درد
آبریزش بینی
تب
عفونت تنفسی فوقانی
تعریق شبانه 
این علائم بعد از درمان عفونت ناپدید می شود و تورم این غدد نیز بعد از چند هفته کاهش می یابد، اما اگر در صورت استفاده از درمان های خانگی بهبود نیافتید یا علائم جدی دیگری را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید.

علائمی که نشان دهنده بیماری جدی است  

غده های متورم سفت می شود و به سرعت رشد می کند

ناحیه آسیب دیده در قسمت پایینی گردن و یا در نزدیکی استخوان ترقوه است. 

علائم التهاب غدد لنفاوی بیش از دو هفته طول می کشد و غدد لنفاوی بیمار علایم دیگری مانند تعریق شبانه ، کاهش وزن ، تب، یا خستگی داشته باشد. 

پوست در ناحیه آسیب دیده ملتهب و سرخ است. 

درمان های خانگی موثر برای تورم غدد لنفاوی 

نسخه های گیاهی خانگی موثر در رفع مشکل تورم غدد لنفاوی را برایتان آورده ایم که شامل: 

گل داودی: 

گل داودی به دلیل داشتن خاصیت آنتی بیوتیکی، یکی از درمان های خانگی شگفت انگیز برای تورم غدد لنفاوی است، همچنین برای درمان گلو درد، نیش حشرات، عفونت های تنفسی، دندان درد و کاهش استرس و اضطراب موثر است. 

استفاده از گل داوودی در مبارزه با ویروس ها و باکتری ها که باعث ورم غدد لنفاوی در گوش ها و گردن می شود اهمیت دارد. 

نوشیدن روزانه دو فنجان چای گل داوودی برای درمان و تسکین غدد لنفاوی، نتایج فوق العاده ای را به همراه دارد.

زنجبیل: 

زنجبیل یکی دیگر از درمان های خانگی شگفت انگیز برای تورم غدد لنفاوی است. زنجبیل دارای آنزیم هایی است که نقش مهمی در تجزیه پروتئین ها به آمینو اسید ایفا می کند. 

زنجبیل به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و ضد درد به عنوان درمان قوی برای بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. هم چنین آنتی اکسیدان های موجود در آن می توانند از ایجاد التهاب جلوگیری کنند. 

هر روز چای زنجبیل بنوشید تا علائم التهاب غدد لنفاوی از بین رود.

چای زنجبیل به هنگام عصر که تاثیر منفی بر روی شکم دارد نباید مصرف شود.

ویتامین ث : 

ویتامین ث یا آسکوربیک اسید، فواید زیادی برای سلامتی و زیبایی دارد. ویتامین ث اگر به طور منظم مصرف شود می تواند عملکرد بدن را بهبود بخشد. علاوه بر این، مصرف منظم ویتامین ث با افزایش سیستم ایمنی به جلوگیری از عفونت بدن و تولید گلبول های سفید کمک می کند. ***ویتامین ث به فرآیند التیام کمک می کند. میزان ویتامین ث را می توانید با مصرف سبزیجات و میوه هایی نظیر توت فرنگی، پرتقال ، کلم پیچ و آناناس افزایش دهید. 

کمپرس سرد : 

کمپرس سرد در کاهش درد و تورم موثر است. با این حال نباید از یخ مستقیما بر روی غده های متورم استفاده کنید و یا آن را به مدت طولانی روی موضع نگهدارید زیرا می تواند منجر به سوختگی های سرد شود. توصیه می شود که یخ را داخل یک کیسه پارچه ای بپوشانید. افرادی که مبتلا به سندروم رینود یا دیابت هستند نباید از این روش درمانی استفاده کنند.

رژیم ضد التهابی: 

یک رژیم ضد التهابی مناسب می تواند غدد لنفاوی را به طور موثر و طبیعی درمان کند. مواد مغذی ضروری در تقویت عملکرد سیستم لنفاوی و محافظت از سلامتی موثر است. 

باید از غذاهایی مانند محصولات حیوانی با کیفیت پایین که بر سیستم ایمنی، گوارش و گردش خون استرس ایجاد می کند، اجتناب کنید. محصولات لبنی، گلوتن و سویا نباید بیش از حد مصرف شود زیرا این مواد غذایی شایع ترین مواد آلرژن هستند. علاوه براین غذاهای فرآوری شده و روغن گیاهی تصفیه شده حاوی مواد شیمیایی هستند در نتیجه نباید آن ها را مصرف کنید به خصوص زمانی که مبتلا به تورم غدد لنفاوی هستید. 

از طرف دیگر، حتی زمانی که مبتلا به تورم غدد لنفاوی نیستید. هم باید غذاهای ضد التهاب حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی ضروری را به رژیم غذایی اضافه کنید، این غذاها در مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد (به نام فشار اکسیداسیون که ایمنی شما را تحت تاثیر قرار می دهد) موثر هستند.

غذاهایی که برای سلامتی و غدد لنفاوی مفید هستند:
توت
سبزیجات (بروکلی، کلم، گل کلم و غیره)
سبزیجات پر شاخ و برگ
روغن تصفیه نشده مانند روغن زیتون طبیعی و روغن نارگیل
اسیدهای چرب امگا ۳ مانند سالمون و غذاهای دریایی

کمپرس زغال چوب : 

زغال چوب می تواند به کاهش التهاب، ناراحتی و درد ناشی از تورم غدد لنفاوی کمک کند. 

زغال فعال را با پودر بذر کتان مخلوط و سپس مقداری آب اضافه کنید. این مخلوط را روی ناحیه ملتهب بمالید و آن را با دستمال کاغذی و پارچه تمیز بپوشانید. این روش درمان را ت زمان بهبودی چند بار در روز تکرار کنید.

هندوانه : 

هندوانه یکی از درمان های خانگی شگفت انگیز برای غدد لنفاوی است زیرا در پاکسازی خون و تقویت سیستم ایمنی موثر است. این میوه می تواند با علاوه بر تنظیم سیستم لنفاوی، عملکرد آن را نیز بهبود بخشد. نوشیدن ۱ یا ۲ لیوان هندوانه به طور مرتب برای رسیدن به نتیجه بهتر توصیه می شود. 

کد خبر: 1150149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =