۵۰ درصد از دروس رشته‌های مهارتی کارگاهی است/ جامعه هنوز مدرک‌گرایی را ارزشمندتر از مهارت‌آموزی تلقی می‌کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی گفت: هنوز در فضای کلی جامعه ما، مدرک‌گرایی ارزشمندتر از مهارت‌آموزی تلقی می‌شود؛ به همین خاطر کار در این حوزه کمی با مشکل روبروست و مسیر کاملا هموار نیست.

غلام‌رضا کاظمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: آموزشکده‌های سما به عنوان بخشی از چرخه تحصیلی از ابتدایی تا مقاطع عالی، نقش حمایتی از دبیرستان‌ها داشت که البته به نظر من تا حد خوبی موفق عمل کرد. پس از مدتی، هدف جدید هردانشجو، یک مهارت و یک شغل متناسب با نیاز جامعه در دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد که تاسیس دانشکده‌های مهارتی از نتایج آن است.

وی افزود: آموزش در دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد به معنای واقعی علمی کاربردی است و کسب مهارت به عنوان یک ارزش تلقی می‌شود و از اخذ مدرک محض برای دانشجو مهم‌تر است. این دانشکده‌ها آموزش را در هر رشته به سمت مهارت‌های تخصصی برده می‌شود و رشته‌های فنی جدیدی به دانشکده‌های مهارتی اضافه شده است ؛ مثلا حسابداری را به تخصص‌های حسابداری کارخانه و بازار سرمایه هدایت کرده‌ایم.

کاظمی بیان کرد: فارغ التحصیل مکانیک خودرو از دانشکده مهارتی دانشگاه آزاد باید علاوه بر استفاده از فرصت‌های کاری مختلف مانند اشتغال در کارخانجات و صنایع، خودش توانایی ایجاد کسب و کار و همچنین خلاقیت لازم برای اختراع یا تولید یک محصول را داشته باشد؛ زیرا در رویکرد جدید، دانشجو از مثلا ۷۰ واحد درسی، بیش از ۴۰ واحد عملی را در کارگاه، آزمایشگاه و حتی صنعت می‌گذراند.

به عقیده او، گسترش آموزش‌های مهارتی و خلاقانه راه نجات هر کشور درحال توسعه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی عنوان کرد: دو دانشکده مهارتی در استان خراسان شمالی تاسیس کرده‌ایم و امسال به طور ویژه حدود ۳۰ رشته جدید کاربردی به آن‌ اضافه کرده‌ایم. با توجه به این‌که در ایام ثبت‌نام دانشگاه قرار داریم، با بسیاری از مشاغل ویژه برای جذب دانشجو رایزنی و صحبت کرده‌ایم؛ مثلا برای مکانیک‌کارها فرآیند آموزش‌های فنی‌مان را شرح دادیم تا شاگردان خود را برای کسب مهارت‌های جدید بصورت همزمان با کار به دانشگاه بفرستد.

وی ادامه داد: هنوز در فضای کلی جامعه ما، مدرک‌گرایی ارزشمندتر از مهارت‌آموزی تلقی می‌شود؛ به همین خاطر کار در این حوزه کمی با مشکل روبروست و مسیر کاملا هموار نیست؛ لذا به نتیجه رسیدن طرح‌ها و برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی حداقل به یک دوره تحصیلی دو سال و نیمی نیاز دارد تا فارغ‌التحصیلان این دوره وارد بازار کار شوند و آن موقع است که خود صنایع به دنبال این نیروهای ماهر می‌آیند.

به گفته کاظمی، اگرچه نقش دانشگاه بیشتر در حوزه تعلیم و تربیت خلاصه می‌شود، اما امروز این تحصیل باید منجر به اشتغال شود. به همین منظور، دغدغه مدیریت کلان دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای استانی، ایجاد بستر مناسب برای کار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: به دانشجویان آموزش ابتدایی خود اعلام کرده‌ایم که نفرات برتر هر دوره را در مدارس سما جذب خواهیم کرد و همین انگیزه و شور و اشتیاقی را بین آن‌ها به وجود آورده است. همچنین زمین و ادوات زراعی و امکانات گلخانه دانشگاه را در اختیار هر چند نفر از دانشجویان رشته کشاورزی که داوطلب فعالیت در این حوزه باشند، قرار می‌دهیم که عمده درآمد آن هم به خودشان اختصاص می‌گیرد. به دانشجویان و اساتید واحد همواره تاکید می‌کنم که هر طرحی که برای درآمدزایی از متر متر دانشگاه دارند را به ما ارائه دهند تا سریعا تایید و اجرا شود.

غلارضا کاظمی تصریح کرد: اگر پذیرش دانشجو در دانشگاه، متناسب با ظرفیت و امکانات کارگاهی آن صورت نگیرد، می‌تواند آموزش و خصوصا مهارت‌آموزی را تحت تاثیر قرار دهد؛ اما این موضوع برای دانشگاه آزاد اسلامی که غول تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی است.

انتهای خبر/

کد خبر: 1150955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =