معضل جامعه پزشکی تعرفه سازمان‌های بیمه‌گر است/ تنزل کیفیت آموزشِ پزشکی به‌دلیل کاهش جمعیت اعضای هیات علمی

 رییس بیمارستان آریا دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه معضل جامعه پزشکی تعرفه‌های سازمان‌های بیمه‌گر و عدم انطباق آنها با شرایط اقتصادی موجود در جامعه است، گفت: جمعیت اعضای هیات علمی شاخص در زمینه پزشکی رو به کاهش است و از سوی دیگر تعداد دانشجویان پزشکی به دلیل تصمیمان نادرست افزایش می‌یابد و همین اقدام کیفیت آموزش پزشکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

محمد قیطاقی، رییس بیمارستان آریا دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز مساله روز جامعه پزشکی را نرم افزار نامناسب برای ثبت در بیمه‌های پایه مطرح کرد و افزود: برخی از پزشکان به دلیل ناکارآمدی سیستم ثبت نسخه به شکل سنتی را ترجیح می‌دهند. ثبت نسخه‌ها به شکل الکترونیک در دستور کار بود و در این وضعیت برخی از شرکت‌ها به تولید نرم افزارهای متعدد پرداختند تا بتوانند نسخه نویسی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهند.برخی از مشکلات به دلیل ثبت نسخه الکترونیک را شاهد هستیم.

وی افزود: مشکل دیگر عدم انطباق و تعرفه در بخش بستری و سرپایی با تورم و شرایط روز جامعه است. در حالی که هنوز میزان تعرفه‌های پزشکان پاسخگوی فعالیت مطب‌ها نیست.

۹۰ درصد پزشکان درآمد در حد معمول دارند

رییس بیمارستان آریا دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه ۹۰ درصد پزشکان در حد معمول درآمد به فعالیت می‌پردازند، ادامه داد: بسیاری از پزشکان به دلیل عدم تناسب درآمد و مخارج فعالیت در دیگر مشاغل را ترجیح می‌دهند. برای مثال پزشک عمومی ۷ سال دوره پزشک عمومی را گذرانده اما برخی از افراد با گذراندن دوره ۱۰۰ ساعته زیبایی به تزریق بوتاکس، ژل و درمان اعتیاد می‌پردازند، چون درآمد در این مشاغل افزایش یافته است. بنابراین معضل جامعه پزشکی تعرفه‌های سازمان‌های بیمه‌گر و عدم انطباق آنها با شرایط اقتصادی موجود جامعه است.

رییس بیمارستان آریا دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه هم اکنون در جامعه احترام به شغل پزشکی کاهش یافته و شاید تعمدی در بروز این نوع طرز فکر باشد، افزود: از دیگر مشکلات ورود افراد غیر متخصص را در شغل پزشکی شاهد هستیم. برای مثال در روزهای اخیر شاهد ورود روحانیان کشور در زمینه مشاوره و درمان هستیم. هرچند این افراد برای فعالیت تحت آموزش قرار نگرفتند. چندی قبل هم روحانیان در قوه قضاییه به سمت دادیاری به فعالیت پرداختند که هم اکنون شاهد نتایج آن هستیم. این نوع تصمیم‌گیری‌ها برای جامعه پزشکی مناسب نیست.

قیطاقی با بیان اینکه کمتر از ۱۰ درصد در جامعه پزشکی درآمد نجومی دارند، افزود: برخی از افراد درآمد متناسب با کار خود را دارند و  برخی از پزشکان در صورت دریافت زیرمیزی تخلف می‌کنند. پزشکان برای ارتقایی جایگاه خود نیازمند صرف هزینه برای به روز کردن اطلاعات خود هستند.

وی درباره کیفیت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: برای مثال وقتی یک معلم درآمدش کفاف نمی‌دهد، بی‌شک بعد از ساعت کاری مجبور به فعالیت در دیگر مشاغل است و دیگر نمی‌توان از او انتظار ارتقای کاری و یادگیری مسائل جدید را داشت. وقتی یک پزشک برای گذران امور زندگی مجبور به فعالیت در چند شغل است دیگر وقتی برای کسب علم جدید نداشته و با دانش قدیمی به فعالیت می‌پردازد.

دلیل کاهش کیفیت آموزش در بین جامعه پزشکی چیست؟

رییس بیمارستان آریا دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ادامه داد: در کشور آموزش پزشک به دلایل مختلف افت کرده است. هرچند تعداد افراد دلسوز  و دغدغه‌مند در حوزه آموزش فراوان هستند، اما میزان قابل توجهی از پزشکان به دلیل شرایط اقتصادی موجود وقت اندک برای آموزش صرف می‌کنند. همچنین افزایش میزان دانشجو پزشکی هم به صلاح جامعه پزشکی نیست، چون امکانات همچون گذشته و افزایش تعداد دانشجویان پزشکی تنزل کیفیت آموزش را به دنبال دارد.

قیطاقی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از اساتید کشور مهاجرت کرده یا به دنبال مهاجرت هستند، افزود: هیات علمی شاخص در رشته پزشکی کاهش یافته است و از سوی دیگر تعداد دانشجویان پزشکی به دلیل تصمیمان نادرست افزایش یافته و همین اقدام کیفیت آموزش پزشکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1151324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =