ناتو بدون ترکیه قوی نخواهد بود

رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی انتقادی اعلام کرد: یونان نمی تواند موجب تضعیف روابط این کشور و ناتو شود.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، رئیس جمهور ترکیه معتقد است ائتلاف نظامی ناتو بدون این کشور قدرتمند نخواهد بود.

«رجب طیب اردوغان» در اظهاراتی عنوان کرد که موضع یونان در مورد برخی موضوعات بحث برانگیز، نظیر تبریک ناتو به ترکیه به مناسبت سالگرد پیروزی این کشور در جنگ استقلال، نمی تواند موجب تضعیف روابط بین این ائتلاف و آنکارا شود، زیرا ناتو هرگز بدون آنکارا قوی نخواهد بود.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه افزود که ناتو مانند همیشه مانوری انجام داد و نشان داد که یک نیروی متفاوت است. با این حال (ناتو همیشه) در کنار ترکیه ایستاده است.

اردوغان تاکید کرد نگرانی یونان یا هر موضع گیری آتن در قبال ناتو نمی تواند روابط بین آنکارا و ائتلاف را تضعیف کند. (این موضوع) غیرممکن است.

بیشتر بخوانید:

شرکت‌های آمریکایی دنبال تجارت مخفیانه با روسیه

رئیس جمهور ترکیه رو به خبرنگاران افزود: تصور ناتو بدون ترکیه غیر ممکن است. اما در مورد یونان، این کشور ارزشی در درون ناتو ندارد. اما اگر ترکیه نباشد، ناتو قوی نیست.

روابط ترکیه و یونان به ویژه در دریای مدیترانه همواره محل تنش و اختلاف بوده است. یونان و ترکیه یکدیگر را بزرگترین خطر امنیتی علیه یکدیگر می‌دانند و کنترل شرق مدیترانه و دریای اژه را اساس رقابت خود تعریف کرده اند. از سوی دیگر، دو کشور بر سر مالکیت تعدادی از جزایر میان مرزهای آبی در دریای مدیترانه و اژه اختلاف دارند. همچنین دلیل اصلی شدت گرفتن تنش‌ها میان آنکارا و آتن در مدیترانه شرقی، اقدام ترکیه در اکتشاف و استخراج نفت و گاز از دریای مدیترانه و مناطق نزدیک به جزایر یونان است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1152535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =