خودکفایی در تولید بذر با توسعه کارخانه دانشگاه آزاد اصفهان/ برداشتِ محصول از هفته گذشته آغاز شد

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: هدف اصلی ما در کارخانه تولید بذر دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان تامین نیاز کل کشور است که فکر می‌کنم بستر و امکانات موجود کاملا پاسخگوی آن خواهد بود.

اکبر پیرستانی معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: حدود ۵۱ هکتار فضای محصور در واحد فناور شهرک مجلسی جهت تکمیل کارخانه بذر دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در نظر گرفته شده است که ۲۴ هکتار آن، به صورت مسقف و گلخانه‌ای و مابقی به شکل فضای باز برای تولید بذر هیبرید F۱ تحت کشت قرار می‌گیرد. اولین فاز گلخانه‌ای این طرح شامل ۷ هکتار است که ۲ هکتار آن تاکنون به بهره‌برداری رسیده و از هفته گذشته مشغول برداشت محصول هستیم؛ از آن‌جایی که این گلخانه‌ها با سیستم اتوماسیونی که استانداردهای ویژه‌ای در آن لحاظ شده، کار می‌کنند، انتظار می‌رود پیشرفت خوبی نیز در میزان برداشت داشته باشیم.

به گفته وی، هم‌اکنون متخصصین دانشگاه آزاد اسلامی در حال تولید چند نوع بذر خیار و فلفل در گلخانه‌ها و همچنین انواع بذر گوجه، پیاز و ملون در فضای باز کارخانه هستند.

پیرستانی بیان کرد: همچنین رایزنی‌هایی برای اخذ وام به منظور تکمیل پروژه داشته‌ایم که امیدواریم با گرفتن تسهیلات، کل این پروژه را تکمیل کنیم. امروز بیشترین حجم بذر مورد احتیاج کشور از طریق واردات تامین می‌شود، اما با توجه به ظرفیت‌های موجود، مطالعات انجام شده و تجاربی که کسب کرده‌ایم، هدف اصلی ما در کارخانه تولید بذر دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان تامین نیاز کل کشور در این حوزه است که فکر می‌کنم بستر و امکانات موجود کاملا پاسخگوی آن خواهد بود.

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: بخش عمده‌ای از تامین امنیت غذایی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست، به تولید بذر سالم و کافی مربوط می‌شود. تولید نسل F۱ یک بذر به تحقیقات مستمر و مداوم چند ساله نیاز دارد که همکاران ما در واحد اصفهان این فرآیند دانش‌بنیان را از سال ۸۹ و با لحاظ حساسیت‌های ژنتیکی و کیفی آغاز کردند که امروز محصولات تولیدی ما علاوه بر آن‌که قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی را دارند، در برخی موارد از آن‌ها بهتر نیز هستند.

او در پایان تاکید کرد: علاوه بر آن که تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در قالب طرح پویش مشغول مهارت‌آموزی در مجموعه کشت بذر هستند، ۱۰۰ نفر از دانشجویان و فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری و همچنین اساتیددانشگاه نیز به استخدام این کارخانه درآمده‌ و مشغول کار شده‌اند و با تکمیل نهایی این پروژه‌، ظرفیت به کارگیری ۸ تا ۱۲ نفر به ازای هر هکتار به وجود می‌آید.

انتهای خبر/

کد خبر: 1152567

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =