دام آمریکا برای چین در تایوان / آیا پکن از تجربیات مسکو درس گرفته است؟

اقدامات ایالات متحده آمریکا در قبال تایوان نشان می‌دهد که دولت این کشور در تلاش است به هر نحوی شده چین را وادار به حمله نظامی‌ به تایوان کند؛ این درحالی است که دولتمردان چینی با هوشمندی کامل از افتادن به این دام پرهیز کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در شرایطی که به باور برخی تحلیلگران  ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از مهمترین عوامل حمله روسیه به اوکراین شناخته می‌شود، دولتمردان آمریکایی بازی مشابهی در قبال تایوان در حال پیگیری هستند. علیرغم هشدارهای دولت چین به سیاستمدارن آمریکایی مبنی بر عدم مداخله در این مورد، به نظر می‌رسد که اتفاقا آمریکایی‌ها علاقه دارند این بازی را ادامه دهند. گواه این امر را می‌توان در سفر «نانسی پلوسی» -رئیس مجلس نمایندگان آمریکا- به تایوان یافت.

 اما بازی به همانجا ختم نشد. اخیرا وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در اقدامی تحریک‌کننده خبری مبنی بر فروش ۱.۱ میلیارد دلاری تجهیزات نظامی به تایوان را منتشر کرد. اقدامی که با هشدار شدید چین مواجه شد. پکن در واکنش به اقدام آمریکا، آنها را به اقدام متقابل تهدید کرده است.

 اگرچه بعید به نظر می‌رسد که چینی‌ها جنگ مستقیمی علیه شبه جزیره تایوان آغاز کنند، اما اقدامات آمریکا نشان می‌دهد که هدف قطعی آنها تحریک چین و وارد کردن این کشور به یک جنگ نظامی تمام عیار است. فارغ از اینکه چنین جنگی چه نتیجه‌ای به دنبال داشته باشد، درگیر شدن چین در آن –به عنوان اصلی‌ترین رقیب ایالات متحده آمریکا- قطعا خوشایند سیاستمدارن آمریکایی خواهد شد.

بر کسی پوشیده نیست که مهار چین اولویت اصلی آمریکا در حوزه سیاست خارجی قرار دارد. در سال‌های اخیر بحث‌های زیادی در این مورد در آمریکا مطرح بوده و بر اساس تحلیل محافل سیاسی و اندیشکده‌های آمریکا، چین تا سال 2035 به قدرت اول جهان تبدیل خواهد شد. از همین رو، دولت بایدن از همان روز اول حضور در کاخ سفید موضوع چین را در اولویت موضوعات سیاست خارجی خود قرار داد.

اما موضوع برای چین کاملا متفاوت است. دولتمردان چین تا کنون در تله آمریکایی‌ها گرفتار نشده‌اند. به نظر می‌رسد آنها با درس گرفتن از تجربه جنگ اوکراین با هوشمندی بیشتری تحولات را پیگیری می‌کنند. چینی‌ها خوب می‌دانند که درگیری آنها در یک جنگ، برنامه‌های اقتصادیشان را با مشکل مواجه خواهد کرد. چین در دهه‌های اخیر علاوه بر توسعه اقتصادی خود، روابط سیاسی و نفوذش را در دیگر کشورهای جهان افزایش داده است. شاید دولتمردان چینی تمام تلاش خود را برای تحقق برآورد محافل سیاسی آمریکا مبنی بر تبدیل شدن به قدرت اول جهان تا سال 2035 را به کارگرفته‌اند. 

کد خبر: 1152647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =