بهبود رشد ماهی قزل‌آلا با تولید مکمل‌های خوراکی پژوهشگران واحد علوم‌وتحقیقات

دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، چهار مکمل خوراکی جدید برای بهبود رشد و سلامتی ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان و تاسماهی سیبری به صنعت تولید خوراک آبزیان معرفی کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، براساس یافته‌های پژوهشگران گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، چهار مکمل خوراکی جدید برای بهبود رشد و سلامتی ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان و تاسماهی سیبری به صنعت تولید خوراک آبزیان معرفی شد.

این تحقیقات توسط  مهدی شمسایی مهرجان و سید پژمان حسینی شکرابی، با همکاری مشترک دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، شرکت چندملیتی EVONIK دگوسا (بزرگترین شرکت تولید و تحقیق در زمینه آمینواسید در جهان)، شرکت تولید خوراک آبزیان کیمیاگران تغذیه و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران انجام شده است.

 مهدی شمسایی مهرجان در رابطه با این پژوهش گفت: طی این تحقیقات، آثار چند محصول گیاهی بر رشد، بهبود ظرفیت آنتی اکسیدانی و تقویت سیستم ایمنی ذاتی ماهی‌های آزمایشی، بررسی شد و نتایج نشان داد که استفاده از این مواد ارزان قیمت در جیره، می‌تواند طول دوره پرورش ماهی‌ها را بیش از ۵۰ درصد و ریسک مرگ و میر آنها را در مواجه با برخی عوامل بیماری‌زا تا حدود ۷۰ درصد کاهش دهد.

وی با بیان این مطلب که دستاورد قابل توجه این نتایج برای صنعت آبزی‌پروری، کاهش چشمگیر و همزمان طول دوره پرورش ماهی و مصرف آب است، ادامه داد: با توجه به خشکسالی‌های پی در پی کشورمان در سال‌های اخیر و نیاز قابل توجه صنعت آبزی پروری به آب، استفاده از چنین مکمل‌هایی در تغذیه آبزیان می‌تواند از طریق کاهش طول دوره آبزی پروری، هدر رفتن آب شیرین را به‌طور قابل ملاحظه‌ای در این صنعت کاهش دهد.

عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات، افزود: این پژوهش منجر به استخراج و چاپ ۵ مقاله در مجلات معتبری همچون Aquaculture وFish and shellfish immunology شده است. از ویژگی‌های بارز این پژوهش می‌توان به همکاری تنگاتنگ دانشگاه با بخش‌های خصوصی، دولتی و موسسات بین المللی و همچنین کاربردی شدن محصولات ناشی از این پژوهش‌ها توسط یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خوراک آبزیان کشور یعنی شرکت کیمیاگران تغذیه، اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1152746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =