شبکه گروه‌های علوم انسانی و هنر جایگزین هیئت‌های اندیشه‌ورز می‌شود/ اساتید باید بازیگر سیاست‌گذاری باشند؛ نه تماشاچی

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ضمن برشمردن محاسن و معایب هیئت‌های اندیشه‌ورز، خبر از تعطیلی و جایگزینی آن‌ها با گروه‌های علوم انسانی و هنر خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اولین جلسه گروه‌های کشوری علوم انسانی و هنر با حضور عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در محل سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

عبدالحسین خسروپناه پیرامون تجربه خود از راه‌اندازی هیئت‌های اندیشه‌ورز گفت: هیئت‌های ‌اندیشه‌ورز بسته به میزان حمایت روسای استانی دانشگاه و تلاش اعضای هیئت‌ها، در بعضی واحدها عملکرد موفقی داشت و در برخی دیگر ناموفق بود و مجموعا میزان توفیق آن‌ها ۴۰ درصد ارزیابی می‌شود؛ لذا با مشورت دوستان به این نتیجه رسیدیم که باید آن‌ها را تعطیل و شبکه‌ای از گروه‌های علوم انسانی و هنر را جایگزین آن کنیم.

وی افزود: سه نوع سبک هرمی، بازاری و شبکه‌ای همواره در حکمرانی مطرح بوده است. سبک هرمی که با ابلاغ بخشنامه‌ دنبال می‌شود، اگرچه محاسنی دارد ولی معایب زیادی هم دارد. سبک بازاری هم معنای واگذاری قدرت به عده‌ای خاص و محروم کردن بخش اعظم جامعه استادی از کار و همچنین سازمان از بهره‌برداری از ظرفیت آن‌ها است.

به گفته خسروپناه، در سبک شبکه‌ای، سازمان مرکزی چابک است اما شبکه گسترده‌ای از ذی‌نفعان در سه ساحت حکمرانی؛ یعنی سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و خدمات عمومی مشارکت می‌کنند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: هم‌اکنون اساتید ما صرفا در خدمات عمومی مشارکت دارند و در سیاست‌گذاری، اصلاح تصمیم‌ها، قانون‌گذاری، اصلاح سرفصل‌ها، جذب دانشجو، راه‌اندازی و تعطیلی رشته‌ها و … نقشی ندارند.

به اعتقاد خسروپناه، در حکمرانی شبکه‌ای به همه میدان داده می‌شود تا بازیگر صحنه باشند؛ نه تماشاچی.

او در پایان این نشست تاکید کرد: صدها رشته‌گرایش در واحدهای ما وجود دارد که اصلا دانشجویی ندارند و می‌توانبا حذف آن‌ها، رشته‌های کاربردی جدیدی اضافه کرد که مطالعات این موضوع بر عهده گروه‌ها و اساتید دانشگاهی ما است.

انتهای خبر/

کد خبر: 1152803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =