مصرف ویتامین B۱۲ چه زمان از روز بهتر است؟

ویتامین ها از دو طریق جذب بدن میشوند یک مواد غذایی طبیعی دو مکمل ها؛ اگر رژیم غذایی شما ویتامین طبیعی و مناسب نداشته باشد باید از مکمل ها استفاده کنید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، ویتامین B۱۲ یا کوبالامین یکی از ویتامین های گروه B و محلول در آب است که در بسیاری از عملکردهای مهم بدن نقش ضروری دارد. ویتامین B۱۲ به طور طبیعی در فرآورده های حیوانی از جمله گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ و لبنیات یافت می شود اما اگر به هر دلیلی نیاز بدن به این ویتامین از طریق مصرف مواد غذایی تامین نشود، باید از مکمل های حاوی این ویتامین مثل قرص ویتامین B۱۲ کمک گرفت.

بیشتر بخوانید:

قرص و ویتامین‌هایی برای سرحال شدن و رفع بی‌حالی

هنگام مصرف این ویتامین باید به زمان مصرف آن توجه نمود زیرا زمان مصرف آن بر جذب بهتر این ویتامین تاثیر فراوان دارد. اگر جزو افرادی هستید که از این مکمل استفاده می کنید، حتما این بخش را مطالعه نمایید.

بهترین زمان مصرف مکمل های ویتامین B۱۲

بهترین زمان برای مصرف مکمل های ویتامین B۱۲ صبح است و ترجیحاً همراه با غذا مصرف شود؛ به خصوص اگر معده حساسی دارید. به نظر می رسد که ویتامین B۱۲ باعث افزایش متابولیسم، افزایش سطح انرژی و هوشیاری می شود و به همین خاطر مصرف مکمل های ویتامین B۱۲ در صبح می تواند به کاهش وزن شما کمک کند؛ اما از مصرف مکمل های ویتامین B۱۲ در شب خودداری کنید، زیرا بر کیفیت خواب تاثیر می گذارد.

حتی دوز های بالای ۱۰۰۰ میکروگرم از این مکمل کاملاً بی خطر است اما از مصرف مکمل های ویتامین B۱۲ در شب اجتناب کنید زیرا ممکن است بر کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد.

میزان توصیه شده برای مصرف روزانه چقدر است؟

در طول روز، ما حداقل به ۲.۴ میکرو گرم ویتامین B۱۲ نیاز داریم اما فقط منابع غذایی حیوانی حاوی ویتامین B۱۲ هستند و به همین خاطر، گیاه خواران یا افرادی که از رژیم گیاهی پیروی می کنند، در معرض خطر کمبود ویتامینB۱۲ می باشند.

همچنین نوزادان، کودکان، زنان باردار و شیرده و افراد مسن گروه هایی هستند که در معرض خطر بالای کمبود ویتامین B۱۲ قرار دارند.

تنها چند غذای گیاهی هستند که حاوی ویتامین B۱۲ می باشند، به عنوان مثال مخمر غذایی، تمپه، کلرلا یا غذا های غنی شده ممکن است حاوی ویتامین B۱۲ باشند اما گیاه خواران حتما باید از مکمل های ویتامین B۱۲ استفاده کنند. استفاده از مکمل یک راه حل ارزان و مطمئن برای جلوگیری از کمبود این ویتامین است.

بالاترین دوز قابل مصرف ویتامین B۱۲ چه مقدار است؟

در واقع دوز بالای قابل مصرف خاصی تا کنون مشخص نشده است. حتی مقادیر بسیار بالای ویتامین B۱۲ هم پتانسیل کمی برای ایجاد مسمومیت دارند. ویتامین B۱۲ به طور کلی بی خطر تلقی می شود و می توانید با خیال راحت دوز های بالای ۱۰۰۰ میکروگرم مصرف کنید (مطابق دستور پزشک).

نکته ای که وجود دارد این است که بدن انسان مقادیر اضافی این ویتامین را ذخیره نمی کند و ویتامین B۱۲ اضافی از طریق ادرار دفع می شود. از سوی دیگر ویتامین B۱۲ ممکن است با دارو های خاصی تداخل داشته باشد و افرادی که از دارو استفاده می کنند باید قبل از مصرف مکمل ها با پزشک خود مشورت کنند.

میزان جذب ویتامین ب ۱۲ توسط بدن

بدن انسان تنها مقدار اندکی از مکمل های ویتامین B۱۲ را جذب می کند. میزان توصیه شده ویتامین B۱۲ برای مصرف روزانه بزرگسالان با فرض دریافت ۵۰ درصد این ویتامین از مواد غذایی فقط ۲.۴ میکروگرم است و اما به نسبت دیگر منابع، از مکمل های این ویتامین، مقدار کمتری ویتامین B۱۲ دریافت می شود.

شما از مکمل هایی با دوز ۵۰۰ میکروگرم ۲ درصد ویتامین موجود در آن و از مکمل هایی با دوز ۱۰۰۰ میکروگرم ۱.۳ درصد آن را دریافت می کنید. به همین دلیل است که تولید کنندگان قرص های مکملی با دوز های بالای ویتامین B۱۲ ( حداکثر ۵۰۰۰ میکروگرم ) تولید می کنند و در اینجا باید ذکر کنیم که شما تنها ۱۳ میکروگرم ویتامین B۱۲ را از یک قرص مکمل با دوز ۱۰۰۰ میکروگرم دریافت می کنید.

با توجه به توضیحات بالا، اگر دوز های بالا را به چندین دوز کم تر تبدیل کنیم، ویتامین B۱۲ بیشتری را از مکمل ها جذب خواهیم کرد. همچنین مصرف قرص ویتامین B۱۲ در صبح ساده ترین راه برای افزایش سطح جذب این ویتامین است. درست است که شما مقادیر کمی از این ویتامین را بدین صورت جذب می کنید اما مشکلی نیست و هنوز هم می تواند به شما در جلوگیری از کمبود ویتامین B۱۲ کمک کند.

ویتامین B۱۲ را با غذا یا با معده خالی مصرف کنم؟

ویتامین B۱۲ یک ویتامین محلول در آب است و این بدین معناست که با معده نسبتا خالی به بهترین شکل جذب می شود اما مصرف آن با معده ی کاملا خالی توصیه نمیشود چرا که مصرف قرص های مکمل با معده خالی ممکن است معده شما را ناراحت و اذیت کند.

اگر معده حساسی دارید، باید مکمل های ویتامین B۱۲ را همراه با غذا مصرف کنید و در این حالت، بهترین زمان برای مصرف مکمل ویتامین B۱۲، وعده صبحانه است.

چه میزان باید قرص مکمل ۱۰۰۰ میکروگرمی ویتامین B۱۲ مصرف کنید؟

بدن انسان به طور کلی حدود ۱ تا ۵ میلی گرم ویتامین B۱۲ ذخیره می کند و این مقدار ۲۰۰۰ برابر مقدار معمول مصرف روزانه است به همین دلیل باید از دچار شدن به کمبود ویتامین B۱۲ پیشگیری کنید زیرا علائم کمبود این ویتامین ممکن است سال ها طول بکشد تا ظاهر شود.

به طور کلی، دوز هفتگی مورد نیاز افراد سالم، ۲۰۰۰_۱۰۰۰ میکروگرم است. پیش از همه این ها شما باید آزمایش خون بدهید و با پزشک خود مشورت کنید تا دوز مناسب مصرف روزانه یا هفتگی این ویتامین را برای شما مشخص کند.

افرادی که دچار کمبود شدید این ویتامین هستند یا این که بیماری های خاصی دارند، می توانند این ویتامین را به بدن خود تزریق کنند. بدن از طریق تزریق، نسبت به مکمل های خوراکی، مقدار بیشتری ویتامین جذب می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1153061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =