ادعاهای تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی جدید ضمن تکرار ادعاها درباره «مسائل باقیمانده»، مدعی شده ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در حال حاضر بیش از ۱۹ برابر محدوده تعیین شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی جدید مدعی شده ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در حال حاضر بیش از  ۱۹ برابر محدوده تعیین شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است. 

خبرگزاری فرانسه گزارش داد بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به رویت این خبرگزاری رسیده، ذخایر ایران در تاریخ ۲۱ اوت (۳۰ مرداد) ۳۹۴۰ کیلوگرم تخمین زده می‌شود که ۱۳۱.۶ کیلوگرم نسبت به آخرین گزارش سه‌ماهه آژانس افزایش یافته است.

رویترز هم گزارش داد گزارش سه‌ماهه آژانس اتمی در روز چهارشنبه نشان داد «ذخایر اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد ایران به اندازه‌ای رسیده که در صورت غنی‌سازی بیشتر برای ساخت یک بمب اتم کافی خواهد بود.»

رویترز مدعی شد در گزارش آژانس به کشورهای عضو که به رویت این خبرگزاری رسیده، آمده «تخمین زده می‌شود اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد و به شکل هگزافلوراید اورانیوم ایران، گازی که با سانتریفیوژ غنی‌سازی می‌شود، نسبت به آخرین گزارش فصلی آژانس که در ۳۰ مه منتشر شد،  ۱۲.۵ کیلوگرم افزایش داشته و به ۵۵.۶ کیلوگرم رسیده است». 

طبق این گزارش، همزمان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مانند فصل‌های گذشته، گزارش دومی را منتشر کرد که در آن مدعی شده «ایران هنوز پاسخ‌های معتبری درباره منشأ ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام‌نشده که به نظر می‌رسد عمدتا قدیمی هستند و آژانس سال‌هاست در حال بررسی آن‌هاست، ارائه نکرده است».

این گزارش ضمن تکرار ادعاهای قدیمی، می‌افزاید: مدیرکل به طور فزاینده در این خصوص که ایران در دوره گزارش شده، درباره مسائل پادمانی باقیمانده با آژانس تعامل نکرده و بنابراین پیشرفتی در جهات حل و فصل این مسائل ایجاد نشده، نگران است. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخشی از این گزارش با طرح ادعاهای اثبات‌نشده گفته است: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در موقعیتی نیست که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح‌آمیز است».

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خردادماه سال جاری قطعنامه‌ای به تصویب رساند که تهران را به عدم همکاری با این نهاد بین‌المللی در خصوص یافت شدن «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده» در «چندین مکان اعلام‌نشده در ایران» متهم کرد. آژانس ادعا کرد که ایران بر خلاف تعهداتش در «توافقنامه پادمان‌های ان‌پی‌تی» مواد هسته‌ای خودش را اعلام نکرده است.

ایران در واکنش به این قطعنامه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران را متوقف کرده است. در بیانیه‌ای که سازمان انرژی اتمی در آن زمان صادر کرده بود تصریح شد: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه‌گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است».

سازمان انرژی اتمی در این بیانیه همچنین یادآور شده است: البته بیش از ۸۰ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.

طرح ادعاهای جدید آژانس اتمی علیه ایران در حالی است که دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در وین آغاز شد و ۱۷ مرداد با پرواز هیأت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید. برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روزشده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران ۲۴ مرداد اعلام کرد پاسخ و ملاحظات خود در خصوص پیشنهادات اتحادیه اروپا را ارائه داده و منتظر واکنش آمریکا است. طرف آمریکایی هم دوم شهریورماه اعلام کرد پاسخ خود را به ایران داده است.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1153158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =