۵۸ گود رهاشده تعیین تکلیف می‌شوند

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۵۱ گود رهاشده داشتیم که با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده تاکنون ۵۸ گود رفع خطر یا مجدد فعال شدند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حمیدرضا صارمی درباره ارتقای ایمنی در ساخت‌وسازها و تاب‌آوری شهری افزود: شهر به‌عنوان یک موجود زنده، دارای جریانات و ابعاد متنوع و مختلفی است که بی‌توجهی به هر یک از آنها، عواقب جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید

گودهای تهران می‌توانند در باران های سیل آسا خطرآفرین شوند

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین این ابعاد که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت، مسئله ایمنی شهری و کاهش آسیب‌پذیری شهرها در مقابله با خطرات احتمالی و حفاظت از جان شهروندان است. وجود گسل‌های فعال در شهر تهران، خطر فرونشست‌ها  و مواردی از این قبیل ضرورت توجه ویژه به ارتقای سطح ایمنی شهری را صد چندان کرده است؛ بنابراین کاهش ریسک از وضع موجود شهر با تمرکز بر پیشگیری از وقوع حوادث و بحران‌ها و ایمن‌سازی ساختمان‌ها از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری تهران در این دوره است.

معاون شهردار تهران با تأکید بر ضرورت پیشگیری از وقوع حادثه برای تأمین ایمنی شهر اظهارداشت: اگرچه وقوع برخی حوادث مانند زلزله امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است اما با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح می‌توان تا حد زیادی آسیب‌های ناشی از آن را کاهش داد.

صارمی با اشاره به توجه مضاعف مدیریت شهری تهران در این دوره به موضوع ایمنی ساختمان‌ها افزود: ما در حوزه ایمنی بناها در شهر تهران با چند گروه از ساختمان‌ها مواجه هستیم؛ ساختمان‌های واقع در بافت فرسوده، ساختمان‌های در مجاورت گسل‌ها، ساختمان‌هایی که طی سالیان گذشته بدون توجه به اصول و مقررات شهرسازی و ایمنی احداث شده‌اند و آن دسته از ساختمان‌هایی که قرار است، ساخته شوند.

وی اضافه کرد: در حوزه نوسازی بافت فرسوده اقدامات خوبی از جمله افزایش محدوده بافت فرسوده، افزایش تراکم تشویقی، ارائه تسهیلات و بسته‌های تشویقی به مالکان و سرمایه‌گذاران برای نوسازی بافت‌های فرسوده همچنین انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف با نهادها و سایر سازمان‌ها برای نوسازی بافت فرسوده را در دستور کار قراردادیم که خوشبختانه اکنون شاهد تسریع روند نوسازی در محلات بافت فرسوده هستیم.

ضرورت انجام ملاحظات لازم در طراحی و ساخت و سازهای روی گسل

معاون شهردار تهران با اشاره به ساخت‌وسازهای روی گسل و حریم گسل‌ها گفت: با توجه به اهمیت ویژه و لزوم پرداختن به ساخت‌وسازهای روی گسل و حریم گسل‌ها و ضرورت انجام ملاحظات لازم در طراحی و ساخت این قبیل طرح‌ها و گاهی ممانعت از انجام هرگونه ساخت‌وساز در آن‌ها به علت وجود پدیده‌هایی همچون اثرات جهت پذیری زلزله (Directivity) و حوزه نزدیک (Near field)، ضرورت داشت تا ضمن تدقیق در نقشه گسل‌های شهر تهران، این نقشه‌ها در قالب لایه طرح تفصیلی طراحی و بارگذاری شود تا امکان شناسایی وضعیت هر ملک و تبیین ضرورت‌ها و استانداردهای لازم در مورد آن‌ها فراهم شود؛ اکنون این امکان با عنوان لایه‌ای در طرح تفصیلی شهر تهران در دسترس قرار گرفته است.

اقدامات انجام‌شده برای ایمن‌سازی ساختمان‌های قدیمی

صارمی درباره اقدامات انجام‌شده برای ایمن‌سازی ساختمان‌های قدیمی که امکان تخریب و نوسازی ندارند، گفت: ازآنجایی‌ که همواره خطرات بالقوه زلزله در تهران و آسیب‌پذیری زیاد برای ساختمان‌های قدیمی وجود دارد، ایمنی‌سازی این قبیل ساختمان‌ها را با ارائه مجوز بهسازی نسبی در دستور کار قرار دادیم.

صارمی در مورد دیگر اقدامات برای افزایش ایمنی ساخت‌وسازها گفت: توجه مضاعف به ارتقای کیفیت مصالح ساختمانی، استفاده از مصالح سبک، تغییر فناوری ساخت از دیگر مواردی است که به آن توجه ویژه‌ای شده است.

معاون شهردار تهران با اشاره به یکی از مهم‌ترین اقدامات مدیریت شهری در این دوره گفت: تشکیل «قرارگاه ایمنی کالبدی کلانشهر تهران» به دستور شهردار تهران بیانگر مصمم بودن مدیریت شهری برای ارتقای ایمنی شهری است؛ این قرارگاه با هدف پیشگیری از وقوع حوادث و بحران‌ها تشکیل‌شده و کارکرد اصلی آن کاهش ریسک از وضع موجود شهر و حوزه شمول آن در حوزه ابنیه، بافت شهری و شریان‌های حیاتی است که در این میان، معاونت شهرسازی و معماری به‌عنوان یکی از ارکان اصلی این قرارگاه موضوعات مختلفی را در دستور کار خود قرار داده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1154972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =