آخرین تحولات اوکراین| مدویدیف: زلنسکی از ناتو انتظار دارد تا آغاز جنگ جهانی سوم را تسریع کند

دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی در پاسخ به درخواست ولادیمیر زلنسکی برای عضویت فوری کشورش در ناتو گفت: امکان پذیرش سریع اوکراین در ائتلاف در حال حاضر وجود ندارد، ولی کشورهای عضو بر حمایت از اوکراین برای کمک به این کشور در دفاع از خود توافق و تمرکز دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و رهبران محلی دو جمهوری دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس و مناطق زاپروژیا و خرسون روز جمعه توافق نامه‌هایی را در خصوص الحاق این مناطق به ترکیب فدراسیون روسیه امضا کردند.

این مراسم روز جمعه در سالن بزرگ کاخ ​​ کرملین برگزار شد و پوتین قبل از امضای این اسناد، در باره پذیرش این مناطق به روسیه سخنرانی کرد.

رئیس جمهوری روسیه اطمینان داد که این کشور هرگز به ساکنان مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسون خیانت نخواهد کرد و به بازسازی زیرساختارها  در این مناطق کمک خواهد کرد. پوتین همچنین گفت که روسیه بر اساس قوانین غرب زندگی نخواهد کرد.  وی از کی‌یف نیز خواست تا فوراً درگیریها را متوقف کرده و به میز مذاکره بازگردد.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین/ پاپ: جنگ اوکراین جنگ جهانی است

این در حالی است که روز جمعه، ولادیمیر زلنسکی، رهبر اوکراین گفت: تا زمانی که پوتین در سمت ریاست جمهوری روسیه باشد، کی‌یف با مسکو مذاکره نخواهد کرد.

در حالی که دادگاه قانون اساسی روسیه از هم اکنون ثبت قانونی مناطق جدید را آغاز کرده،  انگلستان، آمریکا و کانادا روز جمعه فهرست تحریم‌های خود علیه روسیه را گسترش دادند. بدین ترتیب ، لندن، واشنگتن و اوتاوا محدودیت‌هایی را علیه نمایندگان پارلمانی روسیه، رئیس بانک مرکزی این کشور و علیه مقامات مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسون اعمال کردند.

این سه کشور در رابطه با همه پرسی برگزار شده در منطقه دونباس و دیگر مناطق اوکراین و  پیوستن آنها به ترکیب فدراسیون روسیه چنین اقداماتی را انجام دادند.

واشنگتن تحریم‌هایی را علیه نمایندگان دومای دولتی و شورای فدراسیون (سنای) روسیه وضع کرده است. ایالات متحده 109 نماینده دوما و 169 سناتور روس را به فهرست سیاه خود اضافه کرد که برخی از آنها مشمول محدودیت‌های مکرر و مضاعفی شدند.

علاوه بر این، پوتین در سخنرانی خود یادآور شد که چشم انداز اعمال تحریم‌ها علیه روسیه همه کشورها را هیجان زده نمی‌کند. وی یادآور شد: هرکسی که بخواهد سلطه یکجانبه غرب را به چالش بکشد، دشمن محسوب می‌شود و بطور کلی دکترین نظامی آمریکا و ناتو بر اساس سلطه ایجاد شده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز دویست و بیستم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا در محکومیت همه پرسی را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد

فدراسیون روسیه شب گذشته، جمعه، از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص پیش نویس قطعنامه ایالات متحده در محکومیت همه پرسی برگزار شده در مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسوناستفاده کرد.

کشورهای برزیل، گابن، هند و چین روز جمعه به این قطعنامه رای ممتنع دادند. آلبانی، انگلیس، غنا، ایرلند، کنیا، مکزیک، نروژ، امارات متحده عربی، ایالات متحده آمریکا و فرانسه به این قطعنامه رای مثبت دادند. روسیه این سند را وتو کرد و چین و هند از رای دادن به آن خودداری کردند.

پیش از این آمریکا به همراه آلبانی، پیش نویس قطعنامه‌ای را در محکومیت همه پرسی برگزار شده در دو جمهوری دونتسک و لوهانسک و مناطق خرسون و زاپروژیا در باره موضوع الحاق به خاک روسیه به شورای امنیت ارائه کرده بود.

بر اساس قطعنامه‌ای که از سوی کشورهای غربی در ماه آوریل توسط مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد، هر بار که هر یک از کشورهای عضو دائمی از حق وتو در شورای امنیت استفاده کنند، جلسه این نهاد تشکیل خواهد شد. بدین ترتیب در ین رابطه نیز مجمع عمومی باید ظرف 10 روز تشکیل جلسه دهد.

نبنزیا قطعنامه آمریکا در خصوص همه پرسی را اقدامی تحریک آمیز خواند

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، قطعنامه  پیشنهادی آمریکا در خصوص همه پرسی برگزار شده در مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسونرا یک اقدام تحریک آمیز نامید.

این دیپلمات گفت: «این گونه اقدامات آشکارا خصمانه از سوی غرب، رد تعامل و همکاری در شورا و در مغایرت با سال‌ها تمرین و تجربه است. این چیزی نیست، جز یک تحریک اصولی با هدفی که همه آن را درک کنند.»

نبنزیا تاکید کرد که روسیه نمی تواند چنین سند را در نظر گرفته و از آن حمایت کند. وی افزود، علاوه بر این، هرگز مواردی وجود نداشته است که شورای امنیت از پیش نویس قطعنامه‌ای حمایت کند که مستقیماً یکی از اعضای شورا آن را محکوم کند.

نبنزیا همچنین به سازمان ملل متحد یادآور شد که همه پرسی‌های انجام شده مطابق با منشور سازمان ملل و با رعایت کامل قوانین بین المللی برگزار شده است.

دادگاه قانون اساسی روسیه ثبت قانونی مناطق جدید را آغاز کرد

والری زورکین، رئیس دادگاه قانون اساسی روسیه شب گذشته اعلام کرد که  ثبت قانون اساسی الحاق جمهوری‌های مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسونبه عنوان مناطق جدید فدراسیون روسیه از هم اکنون آغاز شده است.

این مقام در یک برنامه تلویزیونی گفت: «رسمی شدن قانونی و ثبت این الحاق در قانون اساسی روسیه در حال انجام است و با فرمان رئیس جمهور تغییراتی در فهرست مناطق فدراسیون روسیه ایجاد خواهد شد که این روند در مدت بسیار "کوتاهی" تحقق خواهد یافت.»

درخواست اوکراین از دیوان بین المللی دادگستری برای محکومیت همه پرسی در مناطق تحت کنترل روسیه

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین شب گذشته، جمعه اعلام کرد که کی‌یف به دیوان بین‌المللی دادگستری اطلاع داده و درخواست کرده که اقدامات لازم در رابطه با همه پرسی مربوط به پیوستن  مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسونبه خاک روسیه و امضای قراردادهای مربوطه در مسکو اتخاذ کند.

وی در صفحه توئیتر خود نوشت: «اوکراین رسماً به دیوان بین‌المللی دادگستری اطلاع داده است که این اقدام [همه پرسی و امضای معاهدات برای پیوستن به خاک روسیه] به‌شدت ناقض حکم قانونی الزام‌آور [دیوان بین‌المللی دادگستری] درباره اقدامات موقت مربوط به 16 ماه مارس است. ما از این دادگاه می‌خواهیم در کوتاهترین زمان ممکن به این پرونده رسیدگی کند.»

بایدن قانون کمک به اوکراین به مبلغ 12.4 میلیارد دلار را امضا کرد

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، لایحه‌ای را برای ادامه تأمین مالی دولت، از جمله به منظور ارائه کمک 12.4 میلیارد دلاری اضافی به اوکراین، امضا کرد. بیانیه مربوطه بامداد امروز، شنبه، در وب سایت کاخ سفید منتشر شد.

بر اساس این لایحه، تخصیص مستمر و حمایت مالی برای اوکراین تا سال 2023، بودجه برای سازماندهی کمک‌های بیشتر به کی‌یف در اختیار آژانس های فدرال قرار خواهد گرفت. این لایحه روز جمعه در سنای آمریکا تصویب شد. بیش از 60 قانونگذار از این طرح حمایت کردند. این آرا برای تایید لایحه کافی است.

کاخ سفید: حل دیپلماتیک مناقشه اوکراین بر اساس منشور سازمان ملل امکان پذیر است

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که جو بایدن امکان حل و فصل دیپلماتیک مناقشه در اوکراین را تنها بر اساس منشور سازمان ملل امکان پذیر می داند.

وی در یک نشست خبری در کاخ سفید گفت: «پرزیدنت بایدن معتقد است که راه‌حل دیپلماتیک در اوکراین امکان‌پذیر است، البته این مسئله تنها مطابق با مفاد اصلی منشور سازمان ملل متحد که همه آن را امضا کردند، ممکن است.»

سالیوان همچنین گفت که نمی‌تواند درباره اظهارات ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین درباره آمادگی کی‌یف برای گفت‌وگو با روسیه، ولی با وجود رئیس‌ جمهوری دیگری به جز پوتین اظهار نظری کند.

کاخ سفید: آمریکا هفته آینده بسته کمکی جدید به اوکراین را اعلام خواهد کرد

جیک سالیوان، مشاور رئیس جمهوری ایالات متحده در امور امنیت ملی اعلام کرد که واشنگتن هفته آینده بسته دیگری از کمک‌های نظامی جدید به کی‌یف را اعلام خواهد کرد.

وی گفت: "ما انتظار داریم هفته آینده اعلامیه دیگری برای ارائه کمک‌های امنیتی فوری به اوکراین ارائه شود."

سالیوان همچنین تصریح کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، لایحه‌ای را امضا می‌کند که روز جمعه به تصویب کنگره رسیده است تا بودجه مورد نیاز دولت، از جمله 12.4 میلیارد دلار کمک اضافی به اوکراین را ادامه دهد.

تعداد قربانیان حمله نظامیان اوکراینی به مردم در زاپروژیا به 30 نفر افزایش یافت

مقام محلی در منطقه زاپروژیا بامداد امروز، شنبه اعلام کردند که تعداد کشته شدگان در نتیجه حملات نیروهای مسلح اوکراین به کاروانی از خودروهای مردم غیرنظامی این منطقه به 30 نفر افزایش یافت و 88 نفر دیگر هم در این گلوله باران زخمی شدند.

یادآوری شده که در میان کشته شدگان دو کودک: یک دختر 11 ساله و یک پسر 14 ساله وجود دارد و  یک دختر سه ساله نیز در میان مجروحان است.

شب گذشته تعداد قربانیان این حمله 24 کشته و 36 زخمی گزارش شده بود. روز جمعه، نیروهای نظامی اوکراینی به کاروانی شامل ده‌ها خودروی غیرنظامی که  در صف ایستاده  و سعی داشتند به مناطق آزاد شده در زاپروژیا عزیمت کنند، حمله کردند.

لاوروف خواستار جدی گرفتن سخنان پوتین در خصوص مذاکرات شد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته، جمعه در گفتگو با شبکه تلویزیونی "ازوزدا" اعلام کرد، این جمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مبنی بر اینکه اگر اوکراین از سرگیری مذاکرات را به تعویق بیندازد، توافق بسیار دشوارتر از قبل خواهد شد را باید جدی تلقی کرد.

 لاوروف گفت: «ما هرگز این (مذاکرات با اوکراین) را رد نکردیم. رئیس جمهور این موضوع را در ماه‌های اخیر بارها در سخنرانی های خود بیان کرده است. اجازه دهید این جمله وی را به شما یادآور شوم: ما مذاکره را رد نمی‌کنیم، اما کسانی که امتناع می‌کنند باید در کنند که هر چه بیشتر تأخیر کنند، مذاکره دشوارتر می‌شود. من مطمئن هستم که این عبارتی است که باید جدی گرفته شود.»

لاوروف همچنین گفت که قبلاً به سفرای روسیه در خارج از کشور دستور داده شده که سخنرانی پوتین در مراسم امضای توافقنامه‌های پیوستن به فدراسیون روسیه با جمهوری‌های مناطق دونباس، خرسون و زاپروژیه را به طور گسترده منتشر کنند.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: "من واقعا امیدوارم که سیاستمداران جدی در خارج سخنرانی پوتین را از الف تا ضد بخوانند. اگر شخص دیگری چیزی را متوجه نشد، باید کاملاً روشن شود."

این در حالی است که روز جمعه، ولادیمیر زلنسکی، رهبر اوکراین گفت: تا زمانی که پوتین در سمت ریاست جمهوری روسیه باشد، کی‌یف با مسکو مذاکره نخواهد کرد.

پوتین با پادشاه بحرین درباره پذیرش 4 منطقه اوکراین تلفنی گفتگو کرد

روند اوضاع در اوکراین و همه پرسی در مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسون روز جمعه موضوع اصلی گفتگوی تلفنی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و "شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه"، پادشاه بحرین قرار داشت.

دفتر مطبوعاتی کرملین پس از گفتگو اعلام کرد: «ولادیمیر پوتین پادشاه بحرین را در جریان جزییات امضای توافقنامه‌هایی درباره پذیرش جمهوری‌های مردمی مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسون به ترکیب فدراسیون روسیه قرار داد.»

طبق این اطلاعات، همچنین  ولادیمیر پوتین  و شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه درباره مسائل مربوط به همکاری دوجانبه میان دو کشور گفتگو کردند و به شباهت رویکردها در خصوص روند اوضاع در خاورمیانه اشاره کردند. علاوه بر این، دو طرف تمایل متقابل خود برای توسعه بیشتر روابط روسیه و بحرین به شیوه مرسوم دوستانه، متقابلاً سودمند و سازنده ابراز داشتند.

آمریکا بسته جدید تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرد

ایالات متحده بسته جدیدی از تحریم‌ها را علیه روسیه معرفی کرده است که شامل ده‌ها شخصیت حقیقی و حقوقی می شود. این مسئله شب گذشته، جمعه در بیانیه وزارت خزانه داری ایالات متحده مشخص شد.

بر اساس این اطلاعات،  تعدادی از اعضای دومای دولتی و شورای فدراسیون روسیه (سنای) روسیه تحت تحریم‌های جدید قرار گرفتند. همچنین گزارش شده که تحریم‌هایی علیه شرکت هایی از چین، بلاروس و ارمنستان به دلیل حمایت از اقدامات روسیه اعمال شده است.

پیشتر در همان روز گزارش شده بود که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه تحریم‌های جدیدی را علیه فدراسیون روسیه به دلیل الحاق مناطقی از خاک اوکراین به ترکیب این کشور وضع خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین روز جمعه در سخنرانی خود پس از امضای اسناد مربوط به پیوستن مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسونبه خاک روسیه گفت که چشم انداز اعمال تحریم‌ها علیه روسیه همه کشورها را هیجان زده نمی‌کند. رئیس جمهور یادآور شد: هرکسی که بخواهد هژمونی غرب را به چالش بکشد، دشمن محسوب می‌شود و بطور کلی دکترین نظامی آمریکا و ناتو بر اساس سلطه  ساخته شده است.

کانادا تحریم‌ها علیه روسیه را افزایش داد

مقامات اوتاوا بار دیگر تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه را گسترش دادند. 43 نفر دیگر از اتباع روسی به فهرست تحریم‌ها اضافه شدند. این مطلب در وب سایت رسمی دولت کانادا در روز جمعه گزارش شده است.

در این پیام آمده است: «ملانی جولی، وزیر امور خارجه امروز اعلام کرد که کانادا تحریم‌های بیشتری را در رابطه با تلاش روسیه برای گنجاندن مناطقی از خاک اوکراینی: مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا در ساختار کشور خود اعمال می‌کند».

این تحریم‌های جدید آخرین نمونه از تلاش‌های دولت کانادا برای  نشان دادن حمایت خود از اوکراین است.

بلینکن: آمریکا در حال بررسی اقداماتی در صورت استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه  اعلام کرد که ایالات متحده در حال بررسی اقداماتی در صورت استفاده احتمالی روسیه از سلاح‌های هسته‌ای است.

وی گفت: ما این اظهارات را بسیار جدی می‌گیریم. ما با دقت زیر نظر داریم که آیا روسیه اقداماتی را انجام خواهد داد که نشان دهد در خصوص امکان استفاده از سلاح هسته‌ای فکر می‌کند یا خیر.

در عین حال، وزیر امور خارجه آمریکا یادآور شد که واشنگتن تاکنون علائمی را مشاهده نکرده که ثابت کند مسکو  در فکر انجام چنین اقداماتی است. با این حال، بلینکن اشاره کرد که ایالات متحده برای "هر سناریوی احتمالی" خود را آماده کرده است. وی افزود: ما تمام تهدیدات روسیه علیه اوکراین را بسیار جدی تلقی کرده و به آنها واکنش مناسب نشان خواهیم داد.

سفیر روسیه در آنکارا: ناتو در حال بررسی امکان استفاده از سلاح هسته‌ای علیه روسیه است

آلکسی ارخوف، سفیر فوق العاده و تام الاختیار روسیه در ترکیه شب گذشته طی سخنرانی خود در کنفرانسی درباره حل و فصل اوضاع اوکراین یادآور شد که نمایندگان کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای علیه روسیه در حال گفتگو با یکدیگر هستند.

وی افزود: آمریکایی‌ها آستانه استفاده از سلاح هسته‌ای را پایین آوردند و برخی از نمایندگان عالی رتبه کشورهای پیشروی عضو ناتو هم در خصوص امکان و قابل قبول بودن استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی علیه روسیه، از جمله سلاح‌های هسته‌ای صحبت کردند.

به گفته ارخوف، مدت طولانی است که ائتلاف ناتو به مرزهای روسیه نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شود که باعث نگرانی مسکو می‌شود.

سفیر روسیه در عین حال ناتو را یادگاری از جنگ سرد خواند و افزود، به نظر او اکنون نیازی به چنین اتحاد نیست. این دیپلمات افزود: ناتو تنها به عنوان ابزار سیاست خارجی ایالات متحده استفاده می شود.

سفیر روسیه در ترکیه تاکید کرد که گفتگو میان اعضای ناتو درباره استفاده بالقوه از تسلیحات هسته‌ای علیه روسیه "برنامه ریزان نظامی را وادار کرده تا خطرناک ترین سناریوهای یک درگیری هسته‌ای که ممکن است منجر به عواقب فاجعه باری شود" را بررسی کنند.

مدویدیف: زلنسکی از ناتو انتظار دارد تا آغاز جنگ جهانی سوم را تسریع کند

دیمیتری مدویدیف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، شب گذشته در واکنش به اظهارات ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین مبنی بر ثبت درخواست سریع برای پیوستن این کشور به ناتو، یادآور شد: «به نظر می‌رسد این درخواست به منزله تسریع در آغاز جنگ جهانی سوم به کار گرفته شود، برای اینکه وارد شدن ناتو به مناقشه اوکراین، معنای دیگری جز این نخواهد داشت.»

این سیاستمدار روس در کانال تلگرامی خود در این باره نوشت: زلنسکی می خواهد به سرعت به ناتو بپیوندد. وی به سادگی از اتحاد آتلانتیک شمالی التماس کرده که شروع جنگ جهانی سوم را تسریع بخشد.

زلنسکی اوایل روز جمعه اعلام کرد که این کشور به صورت اضطراری به ناتو درخواست عضویت داده است.

دبیرکل ناتو: ائتلاف آتلانتیک شمالی نمی‌تواند اوکراین را به سرعت بپذیرد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز جمعه، از عدم امکان پذیرش سریع اوکراین در ائتلاف آتلانتیک شمالی در حال حاضر خبر داد.

استولتنبرگ توضیح داد که تصمیم در خصوص عضویت اوکراین در ناتو باید از طریق نشست سران 30 کشور شریک در این ائتلاف گرفته شود.

رئیس این بلوک نظامی-سیاسی گفت: «اکنون ما بر حمایت خود از اوکراین برای کمک به این کشور در دفاع از خود متمرکز هستیم.» وی افزود، در حال حاضر این موضوع اصلی است که تمام کشورهای ناتو روی آن توافق و تمرکز دارند.

ولادیمیر زلنسکی، رهبر اوکراین روز گذشته اعلام کرد که این کشور به صورت اضطراری به ناتو درخواست عضویت داده است.

پوتین فرمان انجام خدمت سربازی اجباری پاییزی را امضا کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز جمعه فرمانی را در خصوص فراخوان خدمت سربازی اجباری در فصل پاییز امضا کرد. این سند در پورتال رسمی  اطلاعات حقوقی منتشر شده است.

در فراخوان سربازگیری پاییزی 120 هزار نفر به خدمت سربازی احضار خواهند شد. ضمناً پایان خدمت سربازی کسانی که مدت انجام وظیفه آنها به پایان رسیده،  از روز شنبه، اول ماه اکتبر خواهد بود.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که هیچ ارتباطی بین فراخوان خدمت سربازی اجباری پاییزی و عملیات ویژه در اوکراین وجود ندارد و همانطور که بارها قبلاً اعلام شده، از سربازان وظیفه در عملیات نظامی کنونی استفاده نخواهد شد و این افراد تنها در داخل روسیه به انجام وظایف نظامی خواهند پرداخت. 

منبع: تسنیم

کد خبر: 1155027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =