قالیباف: بسیاری از کسب و کارها لطمه خورده اند

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: در همین چند روزی که برای رعایت مسائل امنیتی در فضای مجازی محدودیت‌هایی ایجاد شده است می بینیم که بسیاری از کسب و کارها لطمه خورده‌اند و همچنین دشمن خارجی هم با احساس ضعف در جامعه ایران، فشار اقتصادی را بیشتر می‌کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 10 مهر) مجلس، در نطق پیش از دستور خود گفت: در وقایع اخیر اولین مسئله، چرایی و چگونگی جان باختن خانم امینی است؛ در این باره همانطور که توسط مسئولان در هر سه قوه مطرح شد موضوع باید بررسی و نتیجه اعلام شود و با هر قصور بدون هیچ اغماضی برخورد شود.

وی افزود: مسئله اصلی مردم و جامعه هنوز اقتصاد است و در این باره گله‌های بر حقی وجود دارد که ما با رفع آن‌ها فاصله داریم.

بیشتر بخوانید:

قالیباف: باید از مصرف بی رویه گاز جلوگیری شود

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: از نکات دیگری که از این ماجرا روشن شد، این بود که دشمن به دنبال فرصت برای بر هم زدن امنیت است. اما دیدیم خارج نشینانی که هیچ تعلقی به ایران ندارند اشک تمساح ریختن و با هدف بر اندازی نظام دست به عملیات و آشوب و اغتشاش زدند.

وی اضافه کرد: بسیاری از کسانی که در ابتدا چه نسبت به جان باختن خانم امینی و چه نسبت به گشت امنیت اخلاقی انتقاد کردند، هدف براندازانه نداشتند و مخالف اغتشاشات و اقدامات ضدامنیتی هم بودند اما دیدیم، خارج‌نشینانی که هیچ تعلق مادی و معنوی به ایران عزیزمان ندارند، با خوشحالی برای خانم امینی اشک تمساح ریختند و علیه امنیت مردم با هدف براندازی نظام، دست به تحریک و عملیات برای آشوب و اغتشاش زدند.

رئیس قوه مقننه در ادامه تاکید کرد: امنیت، حداقل وظیفه‌ای است که یک نظام سیاسی باید برای مردم تامین کند و مسئولان امنیتی کشور باید مقتدرانه با همه کسانی که مخل امنیت مردم هستند برخورد کنند و در این موضوع هیچ تسامحی نباید صورت گیرد. از طرف دیگر، ایجاد آشوب در خیابان‌ها و رفتارهای ضدامنیتی که قانون را زیرپا می‌گذارد، باعث ضعیف شدن انسجام اجتماعی می‌شود، اقتصاد مردم به خطر می‌افتد و فشار و تحریم دشمن را بیشتر می‌کند.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: در همین چند روزی که برای رعایت مسائل امنیتی در فضای مجازی محدودیت‌هایی ایجاد شده است می بینیم که بسیاری از کسب و کارها لطمه خورده‌اند و همچنین  دشمن خارجی هم با احساس ضعف در جامعه ایران، فشار اقتصادی را بیشتر می‌کند و دشمنی که آماده شده بود بخش زیادی از تحریم‌ها را بردارد، تحریک می شود که فشار را بر مردم ایران بیشتر کند. همانگونه که وقایع سال 88، دشمنی که در حال توافق با ایران بود را به تحریم‌های گسترده علیه ایران سوق داد.

قالیباف افزود: باید توجه کنیم که هر اقدامی با هر روشی و با هر انگیزه ای که باعث شود مردم در مقابل مردم قرار بگیرند، تضعیف انسجام اجتماعی و در جهت خواست دشمن است و باید از آن پرهیز شود. برخورد مقتدرانه با کسانی که امنیت مردم را به خطر می‌اندازند به این معنی نیست که اشکالات موجود را برطرف نکنیم؛ همانطور که در نطق پیشین یعنی پیش از آغاز اغتشاشات هم تاکید کردم ما باید ساختارها و شیوه‌های اجرای گشت امنیت اخلاقی را به گونه‌ای اصلاح کنیم تا این قبیل اتفاقات دوباره تکرار نشود.

رئیس مجلس بیان کرد: اینجانب در حدود اختیارات، این مسئله را پیگیری خواهم کرد و امیدوارم با هماهنگی دیگر مسئولان مربوط بتوان در وقت مناسب، تصمیمات مدبرانه و موثری برای اصلاح روند موجود گرفت.

قالیباف با اشاره به اینکه وجود اعتراض برای اصلاح امور از دستاوردهایی است که انقلاب اسلامی به مردم داده است، خاطرنشان کرد: در همین چند وقت اخیر چه در فضای مجازی و چه در فضای عمومی، اعتراضات زیادی داشتیم که برخی از اعتراضات به حق، در فضای مجازی باعث اصلاح تصمیم‌ها شد همچنین اعتراضاتی مثل اعتراضات معلمان و بازنشستگان تامین اجتماعی مواردی است که در این مدت وجود داشته است که پشتوانه تصمیمات مجلس شد و بخش مهمی از مطالبه آنان به نتیجه نیز رسید.

وی تصریح کرد:  نکته مهم در اعتراضات معلمان این بود که آن اعتراضات، اعتراض اصلاح خواهانه بود نه اعتراض براندازانه و هدف واقعی همه این اعتراض ها اصلاح امور یا مطالبه هدف خاصی بود.

رئیس مجلس بیان داشت: چندی پیش، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی رسمی خود از اعتراض جامعه کارگری تشکر کردند و آن را به حق دانستند و تاکید کردند که کارگران در اعتراض خود مرز شان را با دشمن معلوم کردند؛ من از همه کسانی که اعتراض دارند درخواست می کنم  که اجازه ندهند اعتراضشان به جای اصلاح خواهی، رنگ و بوی ضد امنیتی و براندازی پیدا کند تا پیگیری اصلاح مورد مطالبه آنها به حاشیه نرود.

قالیباف در ادامه به حمله تروریستی چند روز اخیر گروه‌های تجزیه‌طلب اشاره کرد و گفت: گروه‌های تجزیه‌طلب نیز از فضاهای ایجاد شده سوءاستفاده کردند و با حمله مسلحانه به بازار و مراکز عمومی و انتظامی، امنیت شهر زاهدان را مورد هجمه قرار دادند؛ لذا ضروری است از مردم شریف و نجیب سیستان و بلوچستان که با هوشمندی کامل، دست رد به سینه اشرار و گروه‌های تروریستی زدند و زمینه آرامش منطقه را فراهم کردند، کمال تشکر را داشته باشم.

رئیس مجلس در پایان گفت: وظیفه دارم، شهادت شهیدان امنیت این روزها را تبریک و تسلیت بگویم و از مامورین امنیتی و انتظامی که برای برقراری امنیت مردم تلاش می‌کنند، تشکر کنم؛ همچنین تأثر خود را از جان باختن تعدادی از جوانان این کشور که فرزندی از فرزندان ایران عزیزمان هستند، اعلام کنم و ابراز امیدواری کنم که با مسئولیت‌شناسی گروه‌های مرجع، هوشمندی معترضین در انتخاب اعتراض اصلاح خواهانه و تدبیر مسئولین امنیتی و انتظامی شاهد ادامه چنین وقایع تاسف‌باری نباشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =