آخرین تحولات اوکراین| سفیر روسیه در فرانسه القائات در خصوص مشروعیت همه‌پرسی را رد کرد

سناتور سابق آمریکایی اعتراف کرد که ایالات متحده در واقع یکی از طرفین درگیری نظامی در اوکراین است و صنایع نظامی و تندرویان آمریکایی در هر دو حزب، علی‌رغم عدم تمایل مردم آمریکا و برای دستیابی به قدرت و پول، در این جنگ مشارکت دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، در پی برگزاری همه‌پرسی در جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک و همچنین در مناطق زاپروژیا و خرسون و سپس پیوستن این مناطق از خاک اوکراین به ترکیب فدراسیون روسیه، روز گذشته، دوشنبه، در اروپا در اقدامی جمعی سفیران روسیه به وزارت امور خارجه کشورهای اروپایی از جمله؛ آلمان، اتریش، استونی، لهستان، انگلیس، اسلواکی، فنلاند و... احضار شدند.

شب گذشته وزارت امور خارجه کرواسی، آندری نسترینکو، سفیر روسیه را احضار کرد تا اعتراض این کشور و محکومیت برگزاری همه‌پرسی در مناطق دونتسک، لوهانسک،  زاپروژیا و خرسون را به اطلاع وی برساند. این وزارتخانه تأکید کرد که پیوستن مناطقی از خاک اوکراین به فدراسیون روسیه "غیرقانونی" است و همه‌پرسی "یک داستان‌سرایی" است.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| وعده ماکرون به زلنسکی درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه

همچنین یوری کورچاگین، سفیر روسیه در مادرید به‌دلیل تصمیم دولت روسیه در خصوص برگزاری همه‌پرسی در جمهوری‌های مناطق دونباس، خرسون و زاپروژیا برای پیوستن به ترکیب فدراسیون روسیه به وزارت خارجه اسپانیا احضار شد.

هفته گذشته، از تاریخ 23 تا 27 سپتامبر، همه‌پرسی در خصوص پیوستن به روسیه در دو جمهوری دونتسک و لوهانسک منطقه دونباس و همچنین در مناطق زاپروژیا و خرسون در جنوب اوکراین برگزار شد. اکثریت قریب به اتفاق ساکنان این مناطق که در همه‌پرسی رأی دادند از گزینه الحاق به خاک روسیه حمایت کردند.

روز جمعه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، پس از مشخص شدن نتایج همه‌پرسی، توافق‌نامه‌هایی را در خصوص الحاق مناطق دونتسک و لوهانسک و همچنین مناطق زاپروژیا و خرسون به فدراسیون روسیه امضا کرد. وی اطمینان داد که روسیه هرگز به ساکنان این سرزمین‌ها خیانت نخواهد کرد و به بازسازی زیرساختارهای آنها کمک خواهد کرد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه یادآور شد که غرب با عدم به‌رسمیت شناختن نتایج همه‌پرسی، واقعیت رخ‌داده در شرق و جنوب اوکراین را نادیده گرفته است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز دویست و بیست و سوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

سفیر روسیه در فرانسه القائات در خصوص مشروعیت همه‌پرسی را رد کرد

دفتر نمایندگی دیپلماتیک روسیه در پاریس گزارش داد که آلکسی مشکوف، سفیر روسیه در فرانسه که روز دوشنبه به وزارت امور خارجه فرانسه احضار شد، قاطعانه القائات مربوط به مشروعیت همه‌پرسی و تصمیمات مربوط به الحاق دو جمهوری دونتسک و  لوهانسک و همچنین مناطق زاپروژیا و خرسونبه خاک روسیه را رد کرد.

پیش از این در سفارت روسیه در پاریس به خبرنگاران تأیید کرده بود که سفیر مشکوف روز دوشنبه به وزارت خارجه فرانسه احضار شد. دلایل این احضار در ابتدا مشخص نشده بود.

مسکو: اعمال فشار مقامات لهستانی بر سفیر روسیه تحریک‌آمیز است

یوگنی ایوانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته اعلام کرد که درخواست و اعمال فشار مقامات لهستانی بر سفیر روسیه در این کشور برای محکوم کردن تصمیم مسکو در خصوص همه‌پرسی در دو جمهوری دونتسک و لوهانسک و همچنین در مناطق زاپروژیا و خرسون،یک تحریک آشکار و یک اقدام بی‌سابقه است.

پیش از این در روز دوشنبه سرگئی آندریف، سفیر روسیه در لهستان به‌دلیل برگزاری همه‌پرسی در مناطق فوق به وزارت امور خارجه این کشور احضار شد، بعداً آندریف فاش کرد که وزارت خارجه لهستان به او پیشنهاد محکومیت این اقدامات مسکو را داده است.

معاون وزیر خارجه روسیه در گفتگو با تاس گفت: این اقدام مقامات ورشو یک تحریک آشکار و یک مورد کاملاً بی‌سابقه در فعالیت دیپلماتیک است و این مسئله بر وجدان مقامات لهستانی سنگینی خواهد کرد.

در همین رابطه، روز  دوشنبه، سرگئی نیچایف، سفیر روسیه در آلمان نیز به وزارت خارجه این کشور احضار شد. در همان روز سرگئی رازوف، سفیر روسیه در ایتالیا به وزارت امور خارجه این جمهوری احضار شد.

گروهی متشکل از 11 کشور در بیانیه‌ای مشترک "روسوفوبیا" (روس‌هراسی) را محکوم کردند

گروهی متشکل از 11 کشور بیانیه مشترکی را در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد صادر کردند که در آن تبعیض علیه روس‌ها و مردم روس‌زبان در برخی کشورها را محکوم کرده است. دفتر نمایندگی دائم روسیه در مقر سازمان ملل در ژنو این موضوع را گزارش کرده است.

این سند توسط کشورهای روسیه، بلاروس، بولیوی، چین، اتیوپی، جمهوری اسلامی ایران، سوریه، کره شمالی، میانمار، نیکاراگوئه و ونزوئلا امضا شده است. در این بیانیه مشترک تأکید شده است: «ما عمیقاً از میزان و عمق بی‌سابقه تبعیض‌هایی که مقامات تعدادی از کشورها علیه روس‌ها و مردم روس‌زبان در ماه‌های اخیر به‌راه انداخته‌اند، نگران هستیم».

کشورهای امضاکننده این سند از دولت‌های غربی خواسته‌اند که فوراً به  توهم "روسوفوبیا" (روس‌هراسی)، آزار و اذیت روس‌ها و مردم روس‌زبان در کشورهای خود پایان دهند و همچنین به اجرای تعهدات خود در قبال قوانین بین‌المللی حقوق بشری بازگردند.

سناتور سابق آمریکایی: ایالات متحده به‌خلاف تمایل آمریکایی‌ها در درگیری اوکراین مشارکت دارد

ریچارد بلیک، سناتور سابق آمریکایی از ایالت ویرجینیا صبح امروز در مصاحبه با خبرگزاری نووستی اعلام کرد که واشنگتن در واقع یکی از شرکت‌کنندگان در درگیری‌های نظامی در اوکراین است، علی‌رغم این واقعیت که مردم آمریکا نمی‌خواهند در این جنگ مشارکت داشته باشند.

بلیک در پاسخ به این سؤال که آیا ایالات متحده یک طرف درگیری نظامی در اوکراین است یا خیر، گفت: «مردم آمریکا نمی‌خواهند مستقیماً در جنگ در اوکراین شرکت کنند، اما صنایع نظامی وجود دارد و شرکت‌هایی که از آن سود زیادی به دست می‌آورند، و سپس سیاستمدارانی جهانی‌گر و تندرو هستند که من آنها را پسران داووس می‌نامم. آنها به آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها، روس‌ها یا اوکراینی‌ها اهمیتی نمی‌دهند، تنها چیزی که برای آنها اهمیت دارد، دستیابی به قدرت و پول بیشتر است.»

وی افزود: «مردم ایالات متحده نمی‌خواهند بخشی از این موضوع باشند، اما من فکر می‌کنم که همان‌طور که می‌دانید، افراد تندرو در هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات وجود دارند و من فکر می‌کنم [رئیس جمهور ایالات متحده] جو بایدن هم در این اردوگاه قرار دارد.»

بلیک یادآور شد: «به‌اصطلاح «شاهین‌ها» (تندروها) می‌خواهند تا حد امکان به جنگ نزدیک شوند بدون اینکه مجبور باشند به آمریکایی‌ها اعتراف کنند که کشور واقعاً درگیر جنگ اوکراین است. من فکر می‌کنم کاملاً منطقی است که مردم روسیه با دیدن همه اینها به این نتیجه برسند که ایالات متحده به‌عنوان یک طرف جنگ کنونی شرکت کرده است.»

امکان مذاکرات صلح درباره اوکراین در زمستان مشخص خواهد شد

ریچارد بلیک در بخش دیگری از  این مصاحبه یادآور شد که چشم‌انداز مذاکرات صلح در اوکراین به وضعیت جبهه جنگ در ماه‌های زمستان بستگی دارد. به‌عقیده وی، شانس این مذاکرات زمانی بیشتر خواهد شد که مردم در ایالات متحده و اروپا توجه بیشتری به مشکلات خود نشان دهند و درک کنند که دولت آمریکا باید از ارسال پول برای ارسال سلاح به سراسر جهان خودداری کند.

سناتور سابق آمریکایی گفت: «در مورد شانس مذاکرات صلح، فعلاً مشخص نیست، زیرا باید ببینیم در زمستان چه اتفاقی خواهد افتاد. من فکر می‌کنم فرصت‌های گفتگوهای صلح زمانی ظاهر می‌شود که مردم متوجه شوند که ما باید از ارسال پول برای سلاح به سراسر جهان خودداری کنیم، زمان آن رسیده است که به آنچه داخل کشور می‌گذرد فکر کنیم، ولی"در زمان حاضر وضعیت نامشخص است."»

وی یادآور شد که اقتصاد ایالات متحده در حال بی‌ثبات‌تر شدن است و مردم را بسیار نگران کرده است.

 سیاستمدار آمریکایی احتمال به‌رسمیت‌شناختن مناطق جدید روسیه در آینده توسط جهان را رد نکرد

ریچارد بلیک، سناتور سابق از ایالت ویرجینیا، در مصاحبه با ریانووستی ابراز عقیده کرد که جامعه جهانی ممکن است در آینده الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا به ترکیب فدراسیون روسیه را به‌رسمیت بشناسد، اگرچه این مسئله بلافاصله اتفاق نخواهد افتاد.

وی گفت: "من فکر می‌کنم که این مسئله (الحاق چهار منطقه جدید به روسیه) منافع روسیه را از نظر سیاسی پیش خواهد برد، البته مسلماً مناطق جدید فوراً توسط اکثر کشورهای جهان به‌رسمیت شناخته نخواهد شد، ولی در نهایت این اتفاق خواهد افتاد."

بلیک یادآور شد: زمانی که چنین چیزی اتفاق می‌افتد، در ابتدا "تنها تعداد کمی از نزدیک‌ترین متحدان روسیه این الحاق را به‌رسمیت می‌شناسند" و به‌طور کلی، این روند همیشه تدریجی است.

این سیاستمدار آمریکایی گفت: من فکر نمی‌کنم که اوکراین بتواند این مناطق را از روسیه پس بگیرد و این مسئله قبلاً نیز در رابطه با دو منطقه خودمختار در گرجستان اتفاق افتاده است.

وزارت خارجه کره‌شمالی به انتخاب ساکنان مناطق جدید روسیه احترام می‌گزارد

 آژانس خبری مرکزی کره شمالی (KCNA) بامداد امروز گزارش داد که وزارت امور خارجه کره شمالی از الحاق مناطق جدید به روسیه استقبال می‌کند و به خواست و انتخاب ساکنان این مناطق که آنها در همه‌پرسی ابراز داشتند، احترام می‌گزارد.

اداره سازمان‌های بین المللی در وزارت امور خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای یادآور شده است: همه پرسی بر اساس منشور سازمان ملل برگزار شد که اصول برابری مردم و حقوق آنها در تعیین سرنوشت خود و همچنین بر اساس روش ها و اقدامات قانونی را تعیین می کند و اکثریت قاطع رای دهندگان از پیوستن به خاک روسیه حمایت کردند.

در این بیانه تاکید شده: مقامات پیونگ یانگ به اراده ساکنانی که به نفع بازگشت به ترکیب فدراسیون روسیه رای دادند، احترام گذاشته و از مواضع دولت روسیه برای گنجاندن این مناطق در ترکیب کشورشان حمایت می کنند.

رئیس دوما: کشورهایی که به اوکراین کمک می‌کنند، وارد درگیری با روسیه شدند

ویچسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه اعلام کرد که کشورهایی که به اوکراین کمک نظامی می‌کنند باید از این موضوع آگاه باشند که در حال حاضر آنها دیگر وارد درگیری با روسیه شده‌اند..

دومای دولتی روسیه در نشست عمومی روز دوشنبه خود به اتفاق آرا چهار توافقنامه مربوط به  پیوستن مناطق مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا به ترکیب فدراسیون روسیه را تصویب کرده و چهار قانون اساسی فدرال را در خصوص تشکیل مناطق جدید در فدراسیون روسیه را به تصویب رساندند.

والودین گفت: «اکنون این مناطق بخشی از خاک کشور ما هستند و ما آن را به کسی نخواهیم داد، همه تصمیمات گرفته شده است. بنابراین، زمانی که کشورهای غربی در خصوص ارائه کمک نظامی به اوکراین صحبت می کنند، آنها باید درک کنند که دیگر وارد درگیری نظامی با روسیه شده اند. مهم نیست که آنها چگونه این واقعیت را پوشش می دهند، فایده ای نخواهد داشت. بنابراین، خود باید از این مسئله آگاه باشند.»

رئیس دومای دولتی افزود که روسیه با کشورهایی که از "جنگ در اوکراین"، انتقال تجهیزات، سلاح و اعزام مزدوران حمایت می کنند، "به زبان و شیوه ای متفاوت" صحبت خواهد کرد.

رئیس جمهوری بلغارستان از امضای بیانیه پیوستن اوکراین به ناتو خودداری کرد

رومن رادیف، رئیس جمهوری بلغارستان متن کامل بیانیه 9 کشور اروپای شرقی را به دلیل بند موجود در سند در باره حمایت از پیوستن اوکراین به ناتو امضا نکرد.

دفتر مطبوعاتی رئیس دولت بلغارستان شب گذشته با اعلام این مسئله یادآور شد که رومن رادیف با متن کامل بیانیه تصویب شده توسط برخی کشورهای اروپای شرقی در خصوص عضویت اوکراین در ناتو موافق نیست. البته رئیس جمهوری این کشور از مواضع دیگر مندرج در این سند حمایت می کند. رادیف معتقد است که تصمیم در خصوص پیوستن اوکراین به ناتو تنها باید پس از حل و فصل مسالمت آمیز اوضاع پیرامون این کشور و پایان مناقشه نظامی در آنجا اتخاذ شود.

در این گزارش یادآوری شده که بلغارستان در اجلاس ناتو در بخارست در سال 2008 بیانیه مربوط به درباره الحاق آتی اوکراین در ناتو را امضا کرد، البته در آن زمان وضعیت امنیتی کاملاً متفاوتی وجود داشت. امروز موضوع عضویت اوکراین در ائتلاف آتلانتیک شمالی "باید با قدرت کامل مورد بحث قرار گیرد و خطر دخالت مستقیم در درگیری نظامی با روسیه توسط کشورهای عضو ناتو را به دنبال نداشته باشد."

روسای جمهوری رومانی، جمهوری چک، استونی، لتونی، لیتوانی، مقدونیه شمالی، لهستان، مونته نگرو و اسلواکی روز یکشنبه سندی را امضا کردند که در آن با پذیرش فوری اوکراین در ناتو موافقت کردند. آنها همچنین از متحدان خواستند تا کمک های نظامی به کی‌یف را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

نخست وزیر فرانسه تاکید کرد که باید روسیه را به حساب آورد

الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه روز دوشنبه در جلسه مجمع ملی فرانسه در جریان بحث درباره اوضاع اوکراین اعلام کرد که روسیه قدرت بسیار بزرگی است که نمی توان آن را نادیده گرفت و پس از درگیری نظامی در اوکراین نیز چنین خواهد بود.

به گفته این سیاستمدار، پس از پایان جنگ در اوکراین، زندگی ادامه خواهد یافت. هم اوکراین در جهان باقی خواهد ماند و بر تمامی خاک خود کنترل خواهد داشت و روسیه نیز وجود خواهد داشت. این کشور بعنوان یک قدرت بزرگ باقی خواهد ماند. روسیه همچنان همسایه ما خواهد بود و ما نمی توانیم آن نادیده بگیریم.

بورن گفت: آینده روی میز مذاکره نوشته خواهد شد، نه در میدان جنگ. به همین دلیل است که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در تماس بوده و گفتگو می کند.

بورن در عین حال تاکید کرد که درگیری طولانی خواهد بود و فرانسه تا زمانی که لازم باشد به اوکراین کمک خواهد کرد. در عین حال، فرانسه "بهای این درگیری برای روسیه را غیرقابل تحمل خواهد کرد" و افزود که تحریم‌های ضد روسیه در حال اجرا هستند.

سوئیس از نظریه انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به اوکراین حمایت نکرد

فابیان ماینفیش، وزیر اقتصاد سوئیس روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور از پیشنهاد ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین برای انتقال دارایی های مسدود شده روسیه به کی‌یف حمایت نمی کند.

وی گفت: برای دولت سوئیس، مصادره دارایی‌ها تنها بر اساس تعلق به هر کشوری یا قرار گرفتن در فهرست تحریم‌ها و یا استفاده از آن برای بازسازی اوکراین قابل قبول است و در حال حاضر گزینه‌ای برای حمایت از اوکراین در این باره وجود ندارد.

در اواخر ماه سپتامبر، زلنسکی پیشنهاد کرد که سوئیس دارایی های روسیه را مسدود کرده و آنها را به کی‌یف منتقل کند. وی همچنین ابراز تمایل کرد که سوئیس حمایت خود از اوکراین را افزایش دهد.

ایران تحریکات آمریکا را عامل آغاز بحران اوکراین دانست

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه اعلام کرد که بحران اوکراین نتیجه اقدامات تحریک آمیز ایالات متحده و ناتو بود.

وی در کانال تلگرام رسمی وزارت خارجه نوشت: «متاسفانه آتش بوجود آمده (بحران اوکراین) که ناشی از اقدامات تحریک آمیز ناتو به رهبری ایالات متحده علیه روسیه بود، همچنان در حال سوختن است.

کنانی ابراز عقیده کرد که برخی از کشورهای غربی از ماهیت طولانی شدن درگیری نظامی در اوکراین سود می برند و هیچ علاقه ای به پایان جنگ ندارند.وی در پایان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است از هرگونه اقدام تحریک آمیز که مسیر صلح، ثبات و آرامش را تضعیف کند باید اجتناب شود.

وزارت خارجه ایران اطلاعات مربوط به ارسال پهپاد به روسیه را تکذیب کرد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه تاکید کرد که ایران هیچ هواپیمای بدون سرنشینی (پهپاد) را برای استفاده در عملیات نظامی در اوکراین در اختیار طرف روسی قرار نداده است.

این دیپلمات در کانال تلگرام رسمی وزارت امور خارجه در این باره نوشت: در ایران انتشار اطلاعاتی در خصوص ارسال پهپادهای ایرانی به طرف روسی برای استفاده در درگیری‌ها در اوکراین را غیرموثق  و غیرواقعی می‌داند و چنین اظهاراتی را تایید نمی‌کند.

وی تاکید کرد: مقامات تهران از همان ابتدای مناقشه طرفدار حل و فصل اختلافات بین دو طرف با ابزارهای سیاسی بوده و بارها آمادگی خود برای کمک به سازماندهی روند مذاکرات صلح را اعلام کردند.

 لیتوانی در صدد تقویت حفاظت از مرزهایش با روسیه است

جمهوری لیتوانی یک برنامه اقدام فوری برای تقویت حفاظت از مرزهای دولتی با منطقه کالینینگراد روسیه (لیتوانی مرز دیگری با فدراسیون روسیه ندارد) تهیه کرده است. این اقدامات برای جلوگیری از افزایش احتمالی موارد تلاش برای عبور غیرقانونی از خطوط مرزی توسط افرادی اتخاذ شده که پس از بسیج نسبی اعلام شده در روسیه ممکن است افراد واجد شرایط اعزام به خدمت نظامی از این کشور فرار کنند، اتخاذ شده است.

این موضوع روز دوشنبه توسط لوریناس کاشیوناس، رئیس کمیته امنیت ملی و دفاع جمهوری سیماس اعلام شد. وی گفت: «این طرح پاسخ به شرایطی است که مثلاً روس‌ها ممکن است در زمستان سعی کنند وارد خاک لیتوانی شوند و از رودخانه‌های مرزی یخ زده عبور کنند، آماده شده و در صورت لزوم اجرایی خواهد شد».

وی توضیح داد: مرز لیتوانی با روسیه توسط سیستم های ویدئویی دائما کنترل می شود. ما همه چیز را می بینیم. اگر فعالیتی در منطقه دیده شود و مرزبانان نتوانند به تنهایی راه را در آن سوی مرز مسدود کنند، ارتش و سایر ابزارها درگیر خواهند شد.

هواپیماهای روسی بارها توسط جنگنده‌های ناتو در آسمان لیتوانی مشایعت شدند

وزارت دفاع لیتوانی روز گذشته گزارش داد که جت‌های جنگنده ناتو که به صورت چرخشی در خاک لیتوانی مستقر هستند، در ماه سپتامبر مجبور شدند 9 بار هواپیماهای جنگی روسیه را اسکورت کنند.

طبق اطلاعات وزارت دفاع لیتوانی، کنترل و اسکورت توسط چهار جنگندهنیروی هوایی مجارستان و چهار فروند از  هواپیماهای نیروی هوایی جمهوری چک انجام شده است. این جنگنده ها هر هفته دو تا سه سورتی پرواز برای اسکورت هواپیماهای نظامی روسیه انجام می دادند. جنگنده های ناتو در ماه ژوئن 2022 - 17 بار، در جولای - 11 بار، در ماه آگوست - 13 بار برای اسکورت به پرواز درآمدند.

وزارت دفاع روسیه بارها اعلام کرده که پرواز هواپیماهای نظامی روسیه به منطقه کالینینگراد و بازگشت آنها از طریق آسمان آب های بی طرف و بر اساس قوانین بین المللی برای استفاده از حریم هوایی انجام می شود.

لاوروف: آمریکا کشورهای غربی را به سمت مقابله با روسیه سوق می‌دهد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که ایالات متحده برای تبدیل اوکراین به یک ابزار مبارزه با روسیه، کل غرب جمعی را تحت سلطه خود درآورده است.

لاوروف که روز دوشنبه در نشست عمومی دومای دولتی روسیه به منظور تصویب موافقت نامه های مربوط به پیوستن مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسون به فدراسیون روسیه صحبت می کرد، گفت: «امروز، ایالات متحده تقریباً کل غرب جمعی را تحت سلطه خود درآورده است و آن را بسیج کرده تا اوکراین را به ابزاری برای مبارزه علیه روسیه تبدیل کند. همانطور که در زمان خود آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی، اکثر کشورهای اروپایی را برای حمله به اتحاد جماهیر شوروی تحت فشار اسلحه قرار داد.»

وزیر خارجه روسیه در عین حال تاکید کرد که این نقشه‌های آمریکا تحقق نخواهد یافت.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1155365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =