فقط یک شارژر برای همه ابزارهای هوشمند

پارلمان اتحادیه اروپا قانون جدیدی را تصویب کرد که براساس آن تایپ C باید استاندارد شارژر برای همه گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و دوربین‌های جدید از سال 2024 باشد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ قانونگذاران اتحادیه اروپا یک شارژر را برای همه گوشی‌های هوشمند در نظر گرفتند. این در حالی است که اپل در برابر این قوانین مقاومت کرده و این اقدام را راهی برای خفه کردن نوآوری دانسته است.

این قانون با ۶۰۲ رای موافق و ۱۳ رای مخالف در پارلمان اروپا به تصویب رسید و براساس آن شرکت اپل –حداقل در اروپا- وادار می‌شود به جای پورت لایتینگ قدیمی در آیفون‌های خود از پورت USB-C استفاده کند. این در حالی است که اپل از سال 2012 برای از میدان به در کردن رقبایش، پورت لایتینگ را طراحی و آن را جایگزین رابط داک ۳۰-پین کرد.

گفتنی است که سازندگان لپ‌تاپ زمان بیشتری برای پیروی از این قانون دارند و از اوایل سال 2026 از تایپ C استفاده خواهند کرد.

قانونگذاران اتحادیه اروپا می‌گویند که با این اقدام، نه تنها شارژ کردن وسایل الکترونیک را در اروپا راحت‌تر خواهد شد، بلکه راهکاری برای کوه شارژرهای منسوخ شده خواهد بود و هزینه‌ها را برای مصرف‌کنندگان هم کاهش خواهد داد.

به گفته مارگرت وستاگر، رئیس رقابت اتحادیه اروپا، انتظار می‌رود سالانه حداقل 200 میلیون یورو (195 میلیون دلار) صرفه‌جویی شود و سالانه بیش از هزار تن زباله الکترونیک اتحادیه اروپا کاهش یابد. با این حال انتظار می‌رود که این اقدام اتحادیه اروپا در سرتاسر جهان نیز به تدریج اعمال شود.

۲۷ کشور اتحادیه اروپا مهد ۴۵۰ میلیون نفر جمعیت هستند و از ثروتمندترین مصرف‌کنندگان جهان به شمار می‌آیند. از این رو، تغییرات قانونی در این اتحادیه، اغلب هنجارهای صنعتی جهانی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

الکس آگیوس سالیبا، نماینده پارلمان اروپا، در مورد این موضوع گفت: امروز یک روز عالی برای مصرف‌کنندگان و همینطور برای محیط زیست‌مان است. پس از بیش از یک دهه، شارژر واحد برای چندین دستگاه الکترونیکی بالاخره برای اروپا به واقعیت تبدیل خواهد شد و امیدواریم بتوانیم الهام‌بخش بقیه جهان نیز باشیم.

سرعت انتقال داده بیشتر

اپل، دومین فروشنده بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان پس از سامسونگ است و در حال حاضر از پورت شارژ USB-C فقط در آی‌پد و لپ‌تاپ‌های خود استفاده می‌کند. اما این شرکت در برابر قانون اتحادیه اروپا برای اجبار تغییر در پورت‌های لایتینگ در آیفون‌هایش مقاومت کرد و این اقدام را نامتناسب و خفه‌کننده نوآوری دانست.

با این حال، برخی از کاربران آخرین مدل‌های آیفون پرچم‌دار که قادرند عکس و ویدئو با وضوح بسیار بالا و در نتیجه با حجم بالا ثبت کنند، شکایت دارند که کابل لایتنیگ، داده‌ها را نسبت به تایپ سی با سرعت پایین‌تری انتقال می‌دهد.

قانون اتحادیه اروپا تا دو سال دیگر برای همه تلفن‌های همراه دستی، تبلت‌ها، دوربین‌های دیجیتال، هدفون، هدست، بلندگوهای قابل حمل، کنسول‌های بازی ویدیویی دستی، کتاب‌خوان‌های الکترونیکی، هدفون‌ها، کیبوردها، ماوس‌ها و سیستم‌های ناوبری قابل حمل اعمال خواهد شد. و در این صورت افرادی که دستگاهی را خریداری می‌کنند، می‌توانند فقط از یک شارژر تایپ سی برای شارژ همه ابزارهای خود استفاده کنند.

پورت‌های USB-C می‌توانند تا 100 وات شارژ شوند، داده‌ها را تا 40 گیگابیت در ثانیه انتقال دهند و برای اتصال به نمایشگرهای دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

کد خبر: 1155434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =