واشنگتن می‌تواند محاصره احتمالی تایوان را بشکند

فرمانده ناوگان اقیانوس آرام آمریکا مدعی است که در صورت تصمیم پکن برای محاصره تایوان، واشنگتن قادر است به‌تنهایی محاصره احتمالی این جزیره را بشکند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، ساموئل پاپارو، فرمانده ناوگان اقیانوس آرام آمریکا با اشاره به توانایی نیروی دریایی چین برای محاصره تایوان، اطمینان داد که آمریکا قادر است به تنهایی، حصر دریایی احتمالی تایوان را بکشند.

وی با اشاره به این موضوع اظهار کرد: سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا متحدان (آمریکا) توانایی شکستن حصر را دارند؟ و پاسخ آن این است «بله قطعاً می‌تواند.»

بیشتر بخوانید:

چین همچنان حامی سرسخت روسیه در حملات به اوکراین است

پاپارو تا جایی پیش رفت که مدعی شد واشنگتن با تکیه بر قدرت آتش و «برتری که در حوزه‌های کلیدی» دارد، حتی بدون کمک متحدانش می‌تواند نقشه‌های چین را برای منزوی کردن جزیره تایوان، خنثی کند.

چین در ماه آگوست و در واکنش به سفر تحریک‌آمیز نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، رزمایش گسترده و بی‌سابقه‌ای را در اطراف حریم آبی و هوایی این جزیره برگزار و عملاً برای چند روز ارتباط تایوان را با جهان قطع کرد و به هواپیماها و ناوهای اطراف درباره رزمایش هشدار داد و اعلام کرد که باید مسیر حرکت خود را تغییر دهند.

یکی از مقامات آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، به خبرگزاری نیکی گفته که «پکن با اعمال و تکرار چنین رزمایش‌هایی و مسدود کردن نواحی اطراف تایوان، می‌تواند به طور قانونی و امن این جزیره را محاصره کند؛ به طوری که مقابله با آن، هم برای تایوان و هم آمریکا به شدت دشوار خواهد بود.»

نیکی در گزارش خود به این نکته اشاره کرده است که چنین رویکردی، به چین این امکان را خواهد داد تا بدون اعلام رسمی و عملی، تایوان را محاصره کند. در نتیجه واشنگتن نمی‌تواند به طور قطعی به این نتیجه برسد که محاصره اعمال شده و متعاقباً قادر به انجام عملیات برای رفع حصر نخواهد بود.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به دفعات اعلام کرده که در صورت تصمیم پکن برای استفاده از قوه قهریه و زور با هدف به دست گرفتن کنترل تایوان، واشنگتن مداخله نظامی خواهد کرد.

چین که تایوان را بخشی از قلمرو می‌داند، همواره نسبت به اقدامات تحریک‌آمیز همچون سفر پلوسی به این جزیره، هشدار داده و چنین اقداماتی را نقض سیاست «چین واحد» تلقی می‌کند.

با این وجود، آمریکا که همواره مدعی شده از این سیاست حمایت می‌کند، روابط غیررسمی خود را با تایوان ادامه داده، به این جزیره سلاح فروخته و آنها را به سوی اعلام استقلال تهییج کرده است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1155481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =