آیا مستمری مددجویان بهزیستی با دریافت وام اشتغال قطع می‌شود؟ / نقش فیلترینگ فضای مجازی در افزایش بیکاری معلولان

مروتی گفت: بهزیستی می‌گوید که با گرفتن وام خوداشتغالی مستمری فرد قطع نمی‌شود اما زمان ارائه وام تعهدی از مددجو می‌گیرند که به بهزیستی این امکان را می‌دهد تا هر زمان که خواست مستمری مددجو را قطع کند

بهروز مروتی مدیر کمپین معلولان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که آیا مستمری معلولان با دریافت وام خوداشتغالی از بهزیستی قطع می‌شود یا خیر، گفت: بهزیستی می‌گوید که با گرفتن وام خوداشتغالی مستمری فرد قطع نمی‌شود اما مشکل آنجاست که زمان ارائه وام تعهدی از مددجو می‌گیرند که به بهزیستی این امکان را می‌دهد تا هر زمان که خواست مستمری مددجو را قطع کند.

بیشتر بخوانید

نارضایتی معلولان از عملکرد مراکز مثبت زندگی بهزیستی + فیلم

او افزود: بحث ما با بهزیستی سال‌هاست که بر سر همین تعهدنامه است. اگر بهزیستی واقعا با ارائه وام مستمری را قطع نمی‌کند پس چرا از مددجو تعهدنامه می‌گیرد؟  

مدیر کمپین معلولان عنوان کرد: البته بسیاری از مددجویان وام را دریافت کرده‌اند بدون اینکه مستمری آن‌ها قطع شود اما مواردی هم بوده که با قطع مستمری مواجه شدند؛ بعد از قطع شدن هم برقراری مجدد آن بسیار دشوار است.

او ادامه داد: بهزیستی می‌گوید که کمیته‌ای توان‌بخشی برای بررسی این موضوع دارد که توانمندی افراد را می‌سنجد و بررسی می‌کند که فرد به شغل پایداری رسیده یا خیر. مشکل ما این است که بهزیستی به صورت شفاف فرایند این کار را اعلام نمی‌کند و مددجوها نمی‌دانند که با گرفتن وام مستمری‌اشان قطع می‌شود یا خیر.

مروتی توضیح داد: معلولان حق دارند که از قطع شدن مستمری بترسند. از طرفی مبلغ وام کم و ایجاد شغل پایدار با آن دشوار است، به همین جهت مددجوها بیشتر از این وام برای برطرف کردن دیگر مشکلات خود استفاده می‌کنند. قطع مستمری و اضافه شدن اقساط وام هم دردی بر درهایشان اضافه می‌کند.

او بیان کرد: دریافت این وام منوط به داشتن جواز کسب یا مدرک فنی حرفه‌ای است و نیاز به چند ضامن دارد. پیدا کردن ضامن معتبر هم با توجه به وضعیت فعلی جامعه دشوار است.

مروتی عنوان کرد: بیش از چهار سال از تصویب قانونی برای تاسیس صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت می‌گذرد اما هنوز این صندوق شروع به کار نکرده است. اگر بهزیستی این صندوق را راه‌اندازی می‌کرد فرصت‌های خوبی برای اشتغال معلولان فراهم می‌شود.

او افزود: بهزیستی می‌توانست از طریق اعتبار موجود در این صندوق به مددجوها وام بدهد و مبنای ضمانت هم مستمری افراد باشد. کمیته امداد در این حوزه بهتر از بهزیستی عمل می‌کند.

مدیر کمپین معلولان با اشاره به مشکل شایع بیکاری در بین معلولان بیان کرد: یک میلیون و ۷۰۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی هستند و از بین این تعداد بیش از یک میلیون نفر شغل و درآمد ندارند. تاکنون هم کار جدی در حوزه اشتغال معلولان انجام نشده است.

او ادامه داد: بعد از اختلالات به وجود آمده در اینترنت و فیلتر شدن برخی اپلیکیشن‌ها آن دسته از معلولانی که کسب و کاری در این فضا داشتند هم بیکار شدند و متاسفانه کسی به فکر آن‌ها نیست.

انتهای پیام /

کد خبر: 1157141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علیزاده IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
      12 0
      سلام،شوهر من مشکل بینایی داره تحت پوشش بهزیستی هستیم الان داریم اقدام میکنیم که جواز کسب بگیریم و یه مغازه بزنیم اگه بهزیستی وام بده ،بعد ترسمون از این است که آیا مستمری ما قطع می شود یا نه،نظر خیلی از معلولین این است که وام بدن بعد اگر وام رو پرداخت نکردن از مسمتری ماها کمش کنن یا مستمری رو جای قسطش بردارن تا بتونیم زندگیمون رو بچرخونیم،از مسئولین خواهش میکنم که رسیدگی کنن که مستمری رو قطع نکنن،با تشکر
    • انام IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      6 1
      با دریافت یه وام ۶۰ میلیونی در این اوضاع وگرانی ونابسامانیچه کسی توان راه اندازی کار و کسب روداره با اینکه تمام دارتی اس فقط همین مستمری کم و نتچیز بهزیسنی هست خدارو خوش نمی اید بهزیستی بجای دادن وام و یا قطع کردن مستمری معلول که ناتوان است باید خودسان کارخانه یا شرکت ی تاسیس کنن تا معلولانی که مهارت کسب و کار دارن در آن شرکت یا کارخانه به کار مشغول شوند ودیگر نیازی به وام نباشد حتی اگه حقوق ماهانه ۱ میلیون باشه دیگه خدادو شاکریم
      • دانیال مرادی تولایی IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
        1 1
        واقعا دمتگرم بااین پیامت حرف حق رو زدی اگر واقعا بهزیستی یک شرکتی تاسیس کنع و افراد معلول دارای ایده و کسانی که در هر زمینع ای وارد هستن رو مشغول بکاربکنن دیگه نه میخواد بهزیستی وام پرداخت کنه ونه کسی که معلوله وام بگیره
    • یعقوب شیردل مددجو کمیته امداد IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      1 0
      می خواستم بدانم تکلیف مرحله سوم وام من که مامور به سال جدید شد چی میشه
    • احسان جمالی IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      3 0
      با سلام و درود. اگر وام اشتغال داده بشه و مستمری ها و حق پرستاری هم قطع بشه، خب همه‌جوره فرد معلول تحت فشار مالی و روحی قرار میگیرد،چرا که هر کاری بر فرض که شروع کرده باشد حداقل یکسال هم به بازدهی نمی‌رسد اونم با این نرخ تورم.حداقل با قطع نشدن مستمری و دریافتی های دیگه میتونه اقساط وام را بده. در غیر این صورت چرخه کمک بهزیستی برعکس میشه و مددجو با گرفتن وام هم مستمری و حق پرستاری اش از دستش می‌رود و هم حدود ۷ سال قسط وام را می‌دهد. که بعدش خودش میمونه و خودش چون امروزه با یکصد یا یکصدوپنجاه میلیون تومان نمیشه شغل و درآمد کافی داشت. با احترام و تشکر.
    • ناشناس IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      2 1
      سلام نمبدونم این پیام روکی میخونه انشالله ک مسئولین بخونه وفکر بحال من مریص کنه من خانم هستم ده ساله جداشدم بخاطراعتیاد شوهرم و همش خانواده تحقیر میکنن وحرف بهم میزنن خونه ندارم ونه چیزی ک بتونم زندگی کنم بچه ایم دارم ک بحاطر فشار زندگی و نداشتن ارامش واسه بچه ام رودادم ب پدرش و خودم سنگ کلیه و معده درد وناراحتی دارم ومریضم بخاطر این مشکلاتم بازور ثیت نام کردم واسه زمین خونه ک بهزیستی کمکم کنه هنوز هیچی کمکم نکرده لطفا هرکسی این پیام رو میخونه مسئولین توروخدا کمکم بحالم کنین عاحزانه ازتون کمک میخام کمکم کنین زمین روبسازم ک بتونم بچه پیش خودم بیارمش پیشم نیس شب وروزم دلم توفکرشه ک نکنه اتفاقی بیفته واسش منم مادرم دلم بچه ام مبخاد 😭😭😭😭 ک شرمنده اش نباشم
    • نشناس IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      0 1
      سلام کسی می دونه اگه وام و دریافت کنیم مستمری قطع میشه؟ کسی تاحالا وام گرفته خبر داره ؟؟
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
      0 1
      خدا خیرشون نده اول اشناها خدشون کارشون‌رامندازن خدارو خوش نمیادحق ملول خوردن نداره