علامت خراب شدن قارچ یا قابل استفاده بودن آن

قارچ ها خوراکی های خوشمزه و مفیدی هستند که کاربرد های زیادی در آشپزی دارند اما قبل از مصرف قارچ باید از سلامت آن مطمئن شوید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، قارچ ها خوراکی های خوشمزه ای هستند؛ حتی می‌ توانید از سس قارچ هم استفاده کنید یا آن را همراه با برنج و سبزیجات دیگر در پخت و پز به کار بگیرید. اکثر شما به دنبال قارچ تازه هستید؛ اما گاهی اوقات بدون اینکه بدانید، قارچی را خریداری می کنید که چند روز از برداشت آن گذشته است. خوردن قارچی که خراب شده، باعث ایجاد مشکلات گوارشی و دل درد می شود و مسمومیت غذایی را ایجاد می کند؛ بنابراین بسیار مهم است که بفهمید چرا بعضی از قارچ ها خراب می شوند.

بیشتر بخوانید:

نحوه نگهداری طولانی مدت از بلال

لکه های تیره روی قارچ

اگر می خواهید بدانید که قارچی سالم است یا خیر، اول از همه باید به دنبال لکه های روی قارچ باشید. اگر متوجه شدید که بعضی از قسمت های قارچ تیره‌تر می باشد؛ یعنی در حال خراب شدن است. در واقع این تیرگی ها هر چقدر که خرابی بیشتر باشد، بدتر می شود. از طرفی نباید قسمت هایی که لک دارند را برش دهید.

بوی نامناسب قارچ

علامت دیگری که نشان دهنده فاسد شدنِ قارچ است، معمولاً بوی آن می باشد. اگر متوجه شدید که بوی قارچ حالت ترشی گرفته است که شبیه به بوی آمونیاک هم هست، یعنی فاسد شده است. این قارچ ها را نباید بخورید، چرا که نه تنها طعم خوبی ندارند، بلکه آسیب زننده هم است‌. از طرفی اگر در یخچال را باز کردید و متوجه بوی بد و تند قارچ شدید، یعنی که خراب شده است.

خشکی و چروک غیرعادی قارچ

اگر متوجه خشکی قارچ ها شده‌اید یا دیدید که مقداری چروک روی آنها ایجاد شده، یعنی قارچ خراب شده است. اگر مطمئن نیستید که قارچ خشک شده یا نه، حتماً به بدنه آن نگاه کنید و ببینید که آیا چین خوردگی روی آن وجود دارد و اگر متوجه چروک هایی شدید، یعنی دیگر نباید آن را بخورید.

تیره شدن زیر کلاهک قارچ

به زیر کلاهک قارچ نگاه کنید که می تواند اطلاعات زیادی در مورد سلامت یا خراب بودن قارچ به شما بدهد و اگر متوجه شدید که این قسمت خیلی تیره شده، به معنای این است که فاسد شدنِ قارچ شروع شده است و در نتیجه ریسک نکنید و آن ها را دور بیندازید.

نرم و لزج شدن قارچ

همچنین باید به قسمت بالای قارچ هم نگاهی بیندازید. اگر متوجه شدید که این قسمت خیلی نرم شده و به راحتی فرو می رود و حالت لزج و چسبناک دارد؛ یعنی باید قارچ‌ ها را دور بیندازید که احتمالاً در چنین حالتی باکتری و کپک به داخل آن نفوذ کرده است.

بلا استفاده ماندن بیش از ۷ روز

اگر قارچ ها را بیش از ده روز نگهداری کنید، یعنی خراب شده است و حتما آنها را دور بیندازید. البته شاید این مدت زمان کمتر از ۱۰ روز هم باشد.

هر چقدر که قارچ بیشتر در معرض هوای آزاد قرار بگیرد، احتمال وجود باکتری و خرابی زودتر از موعد؛ در آن بالا می رود. در واقع لایه بیرونی قارچ برای محافظت از آن است؛ بنابراین اگر آن را قاچ کردید، بیشتر از ۷ روز نباید نگه دارید؛ حتی ممکن است زودتر از این مدت زمان؛ قارچ ها خراب شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1157285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =