تخلف چندین باره دانشگاه‌ها برای محاسبه نمرات مردودی در معدل دانشجویان/ مصوبه دانشگاه صنعتی سهند غیرقانونی است

دیوان عدالت اداری شیوه‌نامه اجرایی بخشی از آیین‌نامه یکپارچه مقطع تحصیلی دکتری تخصصی دانشگاه صنعتی سهند تبریز مبنی بر محاسبه نمرات مردودی در میانگین نمرات دانشجویان را همانند دانشگاه شیراز و خواجه نصیر باطل کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دیوان عدالت اداری شیوه‌نامه اجرایی بخشی از آیین‌نامه یکپارچه مقطع تحصیلی دکتری تخصصی مصوب سال ۹۷ دانشگاه صنعتی سهند تبریز را باطل کرد. بر اساس این تبصره از آیین‌نامه قرار بود همه نمرات مردودی دانشجو اعم از قبولی یا مردودی درمحاسبه میانگین کل لحاظ شود.

ایسکانیوز پیش‌تر در گزارش دانشگاه‌ها مجاز به محاسبه نمرات مردودی در معدل دانشجویان نیستند، به بررسی تخلف دانشگاه شیراز مبنی بر محاسبه نمرات مردودی دانشجویان در میانگین کل نمرات پرداخت. در این گزارش آمده است که دیوان پیش‌تر در سال ۹۲ هم مصوبه اثر نمره‌های مردودی درس‌های دانشجو در محاسبه میانگین نیمسال تحصیلی و میانگین کل را ابطال کرده بود.

دانشگاه صنعتی خواجه نصیر هم در سال ۹۸ تبصره‌ای مبنی بر محاسبه نمرات مردودی در نمرات کل دانشجویان تصویب کرده بود که از سوی دیوان عدالت اداری باطل شد. 

بر اساس ماده ۱۵ آیین‌نامه یکپارچه مقطع تحصیلی دکتری تخصصی نمره ارزشیابی هر درس به صورت عددی از صفر تا ۲۰ محاسبه می‌شود و حداقل نمره قبولی در هر درس ۱۴ و میانگین کل قابل قبول پس از گذراندن تمام واحدهای آموزشی ۱۶ است. براساس تبصره ۲ ماده ۱۵، همه نمرات مردودی دانشجو اعم از قبولی یا مردودی درمحاسبه میانگین کل لحاظ خواهد شد.

این تبصره مورد شکایت قرار گرفت و به دیوان عدالت اداری ارجاع داده شد. دیوان هم دادخواست مذکور را به دانشگاه صنعتی سهند ابلاغ کرد؛ اما تا زمان رسیدگی به پرونده در جلسه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری پاسخی از طرف دانشگاه ارسال نشد.

ابطال تبصره آیین‌نامه دوره‌های تحصیلی مبنی بر محاسبه نمره‌های مردودی در میانگین کل نمرات دانشجویان

دیوان عدالت پس از بررسی این شکایت، حکم به ابطال مصوبه داد. بر اساس این حکم، تعیین استانداردهای علمی موسسات آموزش عالی در حدود اختیارات وزارت علوم است. در این راستا، آیین‌نامه دوره‌های تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی (ویژه دانشگاه‌های سطح یک و ۲ دولتی) دی ماه ۹۶ به تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی رسید. این آیین‌نامه تبصره‌ای شامل محاسبه نمره‌های مردودی در میانگین کل نمرات ندارد.

در ادامه این حکم آمده است که ضمانت اجرای عدم کسب نمره ۱۴ به عنوان نمره قبلی هر درس در مقطع دکتری تخصصی، الزام به گذراندن دوباره درس مردودی است که ممکن است منجر به افزایش سنوات تحصیلی و به تبع آن محرومیت از حق دفاع از رساله دکتری ‌شود. بنابراین محاسبه نمره درس مردودی درمرحله ارزیابی جامع  و در نتیجه سلب حق دانشجو در ورود به مرحله ارزیابی جامع، تحمیل محرومیت و مجازات مضاعف بوده و مغایر با اصول ۳۰ و ۳۶ قانون اساسی است.

به همین دلیل، شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه یکپارچه مقطع تحصیلی دکتری تخصصی مصوب سال ۹۷ شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی سهند تبریز مبنی بر محاسبه نمرات مردودی دانشجویان در میانگین کل نمرات، خارج از حدود اختیار و خلاف قانون است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1157846

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =