طرح “مهارت‌یار”، تحقق واقعی ارتباط دانشگاه با صنعت

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد با تاکید بر اجرای طرح “مهارت‌یار” برای اولین بار در استان یزد، آن را عامل تحقق واقعی ارتباط دانشگاه با صنعت دانست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدرضا دهقانی‌ اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در نشست ستاد نوآوری، فناوری و اقتصاد دانش بنیان استان یزد که به ریاست مهران فاطمی استاندار یزد و سایر اعضای این ستاد برگزار شد، از راه اندازی طرح مهارت‌یار برای اولین بار در کشور توسط دانشگاه آزاد اسلامی یزد خبر داد. 

وی عنوان کرد: یکی از ایراد رشته‌های غیرپزشکی دانشگاه‌ها نداشتن بخش بالین و رشد در محیط غیر کارگاهی است به نحوی که دانشجو پس از پایان تحصیل به محیط ناشناخته صنعت وارد می‌شود.

رئیس دانشگاه‌آزاد اسلامی یزد در رابطه با یکی از تفاوت‌های طرح مهارت‌یار دانشگاه آزاد با طرح کارورزی هنرستان‌ها و حضور دانشجو برای یادگیری دروس عملی در یک محیط صنعتی کارگاهی و اصناف تصریح کرد: درواقع دانشگاه‌ها به دلیل محدودیت‌های مالی و فضا هیچ‌وقت قادر نیستند که تجهیزات کارگاهی را در محیط دانشگاه برای دانشجویان فراهم کنند بنابراین دانشجو در یک محیط واقعی صنعت و صنف مرتبط با رشته تحصیلی برای یادگیری دروس عملی قرار خواهد گرفت.

دهقانی اشکذری در ادامه تاکید کرد:صنعت به شدت نیازمند نیروی ماهر و آماده به کار است، دانشجویان در این طرح، علاوه بر گذراندن دروس نظری در دانشگاهها، می‌توانند دروس عملی مهارتی خود را در ترم اول دانشجویی درمحیط کار واقعی به صورت کاربردی تجربه می‌کنند.

طرح “مهارت‌یار”، تحقق واقعی ارتباط دانشگاه با صنعت

وی بااشاره به شناسایی ۶۰الی۷۰کارگاه معین بیان کرد: دانشگاه آزاد یزد با شناسایی ۶۰الی۷۰ کارگاه معین با همکاری و هماهنگی اتاق اصناف استان این سازو کار را برای گذراندن دروس عملی دانشجویان مهیا کرده است  و قطعا حضور و غیاب کلاس درس هم توسط استاد کار مجرب کارگاه انجام می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت:مشکل ما در قانونی شدن طرح مهارت یار این بود،که با امضای این تفاهم نامه یازده جانبه دانشگاه با نهادهای ذیربط استان، ضمانت حمایت از اصناف که دغدغه مسئولان نیز بود مرتفع شد.

او در پایان با اشاره به شعار دانشگاه در تشریح طرح مهارت یار که پیوند مبارک دانشگاه با صنعت است در قالب این تفاهم نامه یازده جانبه استانی، عملیاتی دانست، بیان کرد: شعار دانشگاه آزاد در اجرای طرح مهارت‌یار  این است که دانشگاه باید در دل صنعت تغییر کند.

در ادامه این نشست، مهران فاطمی استاندارد یزد، با استقبال از طرح مهارت یار، اجرای آن را دومین طرح الگویی استان دانست و اظهار کرد: همراهی و تشکیل جلسات در راستای عملیاتی شدن طرح دانشگاه آزاد مورد تأکید و اهتمام ویژه مسئولان استان یزد به شمار می  رود.

این مقام مسئول در پایان در رابطه با اینکه عدالت آموزشی و علمی می‌طلبد که زیرساخت‌های حوزه دانش بنیان و فناوری در شهرستان‌ها فراهم شود، گفت: به منظور حرکت سریع‌تر در توسعه نوآوری، فناوری و اقتصاد دانش بنیان لازم است از ظرفیت شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به منظور پیوند دانشگاه و صنعت بهره گرفته شود.

خبرنگار: مرجان ولی‌زاده

انتهای پیام/

کد خبر: 1159516

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =