لزوم تشکیل گروه‌های نگهداری از بناها/ فاجعه پلاسکو و متروپل با رها کردن ساختمان‌ها تکرار می‌شود

قنبری مطلق عنوان کرد: اجرای کامل مبحث ۲۲ می‌تواند از هرگونه خطا در ساخت و ساز و نگهداری پیشگیری کند. ساختمان نباید به حال خودش رها شود؛ کماینکه رها کردن ساختمان‌ها حوادثی مثل پلاسکو و کلینیک سینا اطهر را رقم زد.

مهران قنبری مطلق عضو سازمان نظام مهندسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره وضعیت ایمنی ساختمان‌ها در کشور گفت: ایمنی ساختمان از چند منظر مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ یکی از موارد بررسی ایمنی در مراحل ساخت و دیگری در طول بهره‌وری از بنا است. حوادث هم به طبیعی و غیرطبیعی تقسیم می‌شوند و باید ایمنی را بر مبنای هر کدام از این موارد تعریف کنیم. علاوه بر این ایمنی ساختمان‌ها را می‌توان از منظر کاربری تجاری و مسکونی هم بررسی کرد و علاوه بر این‌ها یکی از مواردی که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، بررسی ایمنی ساختمان از لحاظ عمر مفید بنا است. برای بررسی تمام این موارد اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان لازم الاجرا است.

بیشتر بخوانید

زاکانی با انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن مخالفت کرد

او افزود: برمبنای مقررات ملی ساخت باید گروه‌هایی تحت عنوان اچ اس ای تشکیل شوند که مسئولیت ایمنی ساختمان را برعهده دارند. در آئین‌ نامه‌های امور ایمنی سازندگان پیمانکار الزامات ایمنی ساختمان‌ها تعریف شده است و باید درنظر داشت که مبحث ایمنی ساختمان‌ها بسیار گسترده است و نمی‌توان صرفا روی ساختمان‌های قدیمی متمرکز شد. درکشور ما بعد از وقوع یک حادثه، آماری از ساختمان‌های ناایمن ارائه می‌شود؛ برای مثال گفتند که ۳۳ هزار ساختمان ناایمن داریم اما کسی نمی‌گوید که ساختمان‌های درحال ساخت در چه شرایطی هستند؟

قنبری مطلق عنوان کرد: ما باید وسعت دیدمان را در مورد ساختمان‌های ناایمن بیشتر کنیم. بحث ایمنی ساختمان باید هم از منظر ایمنی بنا و هم موارد آتش‌نشانی مورد بررسی قرار بگیرد. استفاده از مصالح استاندارد باید مبنای کار قرار گیرد و ساخت و ساز براساس استانداردهای روز دنیا باشد.

او اضافه کرد: سیکل اداری کاذبی در کشور وجود دارد که بیش از دو دهه جامعه ما را در بر گرفته است و مثال بارز آن این است که مهندس مجری مشخص شده اما واقعا مجری ساختمان مهندس نیست. برای ساخت و ساز استاندارد، باید متخصصان اجرایی پای کار باشند. استفاده از مصالح استاندارد عمر مفید بنا و پایداری را افزایش می‌دهد.

عضو سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه شناخت ساختمان‌های ناایمن باید مبنای کار قرار گیرد، بیان کرد: نگهداری بنا مانند نگهداری از خودرو است، ما برای خودرو بازدیدهای دوره‌ای انجام می‌دهیم و برای نگهداری ساختمان هم باید براساس مبحث ۲۲ مقررات ملی اصولی را رعایت کنیم. نگهداری اصولی ساختمان هم در افزایش طول عمر آن موثر است. اجرای کامل مبحث ۲۲ می‌تواند از هرگونه خطا در ساخت و ساز و نگهداری پیشگیری کند. ساختمان نباید به حال خودش رها شود؛ کماینکه رها کردن ساختمان‌ها حوادثی مثل پلاسکو و کلینیک سینا اطهر را رقم زد. در متروپل نظارتی در حین ساخت وجود نداشت که فاجعه رقم خورد.

او ادامه داد: ما قانون داریم اما در اجرای آن دچار مشکل هستیم. ارگان‌ها و سازمان‌ها مانند استانداری، فرمانداری، راه و شهرسازی و مدیریت بحران به عنوان گروه‌های اجرایی در دولت موظف هستند که مجریان ذی صلاح وابسطه به نظام مهندسی استفاده کنند و از آن‌ها در نگهداری بناها بهره ببرند.

قنبری مطلق با اشاره به اینکه مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان نیاز به بازنگری دارد، گفت: ما باید به جای بازرسی‌های دوره‌ای گروهی ثابت برای نگهداری ساختمان‌ها داشته باشیم. یکی از مواردی که در نظام مهندسی تهران در حال پیگیری آن هستیم، افزایش میزان ایمنی در بهره‌وری و عمر مفید بنا است. برای رسیدن به این هدف باید به جای بازرسی، گروه نگهدارنده داشته باشیم تا بتوانیم عمر مفید بنا را به حداقل ۳۰ سال که استاندارد جهانی است برسانیم. با این روش هم اشتغال آفرینی خواهیم داشت و هم شاهد بهره‌وری مفید از سرمایه خواهیم بود.

او درباره گشتی که برای بررسی ایمنی ساختمان‌ها با همکاری ۹ ارگان برقرار شده، توضیح داد: این گشت می‌تواند آمار و اطلاعاتی از ساختمان‌های ناایمن تهیه کند و موارد ناایمن بودن را مشخص کند اما اساس کار باید بازنگری در نحوه نگهداری ساختمان‌ها باشد.

قنبری مطلق بیان کرد: ما باید ساختمان‌ها را طبقه‌بندی کنیم؛ برای مثال ساختمان‌های متعلق به دوران پهلوی اول و قاجار در زیرمجموعه مرمت و بهسازی و در مواردی فرسوده و ناپایدار قرار بگیرند.

قنبری مطلق درخصوص اهمیت حضور سازمان مدیریت بحران به عنوان حلقه اتصال ارگان‌ها عنوان کرد: مدیریت بحران در ساختار شهری وظیفه بسیار سنگینی دارد و باید ساماندهی مدیریت بحران را افزایش دهیم واین سازمان نقطه برقراری ارتباط بین شهرداری‌ها، راه و شهرسازی، آب و فاضلاب، گاز، نظام مهندسی و غیره باشد. اگر بتوانیم این ارتباط را در سازمان مدیریت بحران ایجاد کنیم، می‌توانیم از بروز خطرات جلوگیری کنیم. مدیریت بحران می‌تواند از طریق ارتباط با نظام مهندسی آمار ساختمان‌های ناایمن را تهیه کرده و از وقوع شرایط بحرانی پیشگیری کند. آمار صد در صد از ساختمان‌های ناایمن وجود ندارد و یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد تهیه آمار دقیق است. ارگان‌ها هم می‌توانند در این خصوص کمک کنند برای مثال سازمان نوسازی مدارس آمار مدارس ناایمن را ارائه دهد. وزارت بهداشت در خصوص بیمارستان‌ها همکاری کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1160829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =