ابزارهای موساد برای جذب جاسوس در لبنان

لبنان یکی از کشورهایی است که به‌دلیل حضور حزب‌الله در آن به‌عنوان بزرگترین کابوس اسرائیل، همواره در معرض توطئه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی قرار دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، فعالیت‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی در سراسر جهان از جمله کشورهای عربی مسئله پوشیده‌ای نیست و جاسوسی پایه و اساس سیاست‌های این رژیم جعلی را تشکیل می‌دهد، اما میان کشورهای عربی، لبنان به‌دلیل حضور حزب‌الله به‌عنوان دشمن درجه اول اسرائیل، همواره در رأس اولویت‌های برنامه‌های جاسوسی این رژیم قرار داشته است.

در همین چارچوب عوامل موساد برای به دام انداختن لبنانی‌ها و به‌طور خاص جوانان، از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که جذب جاسوس در فضای مجازی یکی از بارزترین آنهاست.

جذب جاسوس در فضای مجازی

روش جذب جاسوس در فضای مجازی بیشتر مختص افراد کم‌سن‌وسال و نوجوانان است؛ به این صورت که عوامل موساد با نفوذ به رسانه‌های اجتماعی در لبنان با علایق و تمایلات نوجوان آشنا می‌شوند و سپس در قالب یک دوست مجازی با آنها ارتباط می‌گیرند. بعد از دستگیری شماری از افرادی که توسط فضای مجازی در دام موساد افتاده بودند مشخص شد که درصد زیادی از آنها از ماهیت کاری که انجام می‌دادند مطلع نبودند و تصور می‌کردند که به‌عنوان مثال مشغول کار برای نهادها و انجمن‌های مدنی هستند.

مأموریت‌هایی که موساد در ابتدای کار به این افراد می‌سپارد شامل گرفتن عکس از مکان‌های خاص است و اگر طعمه مورد نظر مأموریت خود را به‌درستی انجام داد بعد از چند آزمایش دیگر کارهای پیچیده‌تری به او سپرده می‌شود. روش پرداخت دستمزد این جاسوسان به‌طرق مختلفی صورت می‌گیرد؛ یکی از ساده‌ترین روش‌ها آن است که عوامل موساد مبلغی را داخل یک بسته می‌گذارند و توسط یک سری واسطه‌ها در مکانی بیابانی قرار می‌دهند و فرد مورد نظر به این صورت پول را دریافت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

انگیزه‌ عربستان از بازگشت ناقص به عرصه لبنان چیست؟

البته این روش ویژه مبالغ کم است و مبالغ هنگفت به‌صورت مرحله‌ای و از طریق شماره حساب‌هایی در کشورهای خارجی و اغلب آفریقایی به نام شرکت‌ها و نهادهای غیردولتی و... برای این جاسوسان واریز می‌شود. لازم به ذکر است که رژیم صهیونیستی برای جاسوسان رده‌پایین خود در لبنان مبالغ هنگفتی اختصاص نداده است و دستمزد تعیین‌شده برای آنها از 100 تا 200 دلار است، اما ازآن‌جایی که جوانان لبنانی از شرایط وخیم اقتصادی به ستوه آمده‌اند با همین مبالغ نیز حاضر به همکاری با دشمن می‌شوند، البته همان‌طور که گفته شد شمار زیادی از این افراد تصور می‌کنند که با مؤسسات غیردولتی مانند نهادهای حمایت از کشورهای فقیر در ارتباطند.

البته برخی مزدورانی که به‌شکل دائمی و در عملیات‌های حساس همچون جاسوسی از مواضع حزب‌الله مشارکت دارند مبالغی بین 700 تا 1500 دلار نیز دریافت می‌کنند، این پول‌ها در قالب کمک‌های ارسال‌شده توسط مهاجران لبنانی به خانواده‌های آنها وارد لبنان می‌شود. عوامل موساد به این افراد اغلب وعده اخذ اقامت در کشورهای اروپایی با حقوق ماهیانه را می‌دهند.

سوءاستفاده از وخامت اوضاع اقتصادی

سوءاستفاده از فقر و بحران اقتصادی و مالی لبنان برای تحریک مردم این کشور به همکاری با دشمن، از جمله دیگر روش‌های کثیف موساد برای جذب جاسوس محسوب می‌گردد. همان‌گونه که گفته شد شماری از مردم به‌ویژه جوانان به‌دلیل مشکلات اقتصادی حتی با مبالغ کم نیز حاضر به همکاری با رژیم صهیونیستی می‌شوند.

کتاب «رژیم موقت مفهوم و پژوهش‌های تخصصی» که توسط مرکز مطالعات و پژوهش‌های الاتحاد تألیف و منتشر شده است در بخش مربوط به ارکان جاسوسی اسرائیل و روش‌های موساد برای جذب مزدور اشاره می‌کند، سرویس‌های جاسوسی رژیم اشغالگر از نیازهای اقتصادی و مالی افراد برای به دام انداختن آنها سوءاستفاده می‌کنند؛ به این صورت که از خلال ارتباط مستقیم یا تماس تلفنی، افرادی را که نیاز شدیدی به خدمات انسانی همچون درمان خود و خانواده‌هایشان در خارج دارند مورد هدف قرار می‌دهند و به آنها وعده می‌دهند که در صورت همکاری با این سرویس‌ها امکانات لازم برای پایان دادن به درد و رنج آنها را فراهم می‌سازند.

عوامل موساد در این روش طعمه‌های خود را تحت فشار قرار می‌دهند و مدام به آنها اصرار می‌کنند و یک زندگی رویایی به آنها وعده و قول می‌دهند که همه مشکلات مالی‌شان را حل کنند، از این روش اغلب در خارج از فلسطین و کشورهای مورد هدف استفاده می‌شود و افرادی که طعمه شده‌اند بعد از مدتی متوجه می‌شود دست به یک جنایت بزرگ زده و به کشور خودشان خیانت کرده‌اند.موساد همچنین جوانانی که تمایل به تحصیل در کشورهای اروپایی دارند را نیز فریب داده و به آنها وعده گرفتن اقامت در این کشورها را می‌دهد.

کثیف‌ترین روش موساد در جذب جاسوس

سرویس امنیت داخلی و شعبه اطلاعات ارتش لبنان بعد از دستگیری جاسوسان موساد طی یک سال گذشته متوجه شدند که در اغلب موارد، این افراد از طریق مسائل عاطفی یا جنسی فریب خورده‌اند. زنان که یکی از ارکان اصلی سرویس جاسوسی موساد را تشکیل می‌دهند در این روش به عنوان ابزار به دام انداختن جوانان مورد استفاده قرار می‌گیرند. اغلب ارتباط میان این زنان با جوانان لبنانی در فضای مجازی اتفاق می‌افتاد. در این روش قصه از آنجا شروع می‌شود که یک زن جوان با طعمه‌های سرویس‌های جاسوسی اسرائیل تماس تلفنی برقرار می‌کند یا در شبکه‌های اجتماعی با آنها ارتباط می‌گیرد. این ارتباط چندین ماه به شکل عادی ادامه پیدا می‌کند و سپس روابط نامشروع آغاز می‌گردد و افرادی که طعمه سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی شده‌اند احساس می‌کنند همه چیز عادی است و به مرور در این روابط غرق می‌شوند و در مرحله پایانی، زن جوانی که مامور به دام انداختن افراد مذکور است آنها را برای همکاری تحت فشار و باج‌خواهی قرار می‌دهد.

تلاش موساد برای ارتباط با عناصر سابق و بازنشسته حزب الله

از تابستان گذشته تاکنون ارتش و سرویس‌های امنیتی لبنان چندین جاسوس موساد را دستگیر کرده‌اند که بعدا مشخص شد برخی از آنها از عناصر سابق حزب‌الله بودند یا اینکه در مکان‌هایی نزدیک به مواضع این حزب زندگی می‌کنند. طی یک ماه گذشته  در جریان بازجویی از 4 جاسوس دستگیر شده موساد در لبنان، مشخص شد که هدف موساد برقراری ارتباط با عناصری بوده که قبلاً در حزب‌الله کار می‌کردند تا این افراد را ابتدا جذب خود کرده و سپس آنها را وادار کند که به تشکیلات حزب‌الله برگردند.

«عباس.ع» یکی از جاسوسان دستگیر شده موساد است که سال‌ها قبل وابسته به حزب‌الله بود؛ قبل از اینکه در ازای 3 هزار دلار جذب موساد شود. او در ماه آگوست توسط یگان اطلاعات سرویس امنیت داخلی لبنان دستگیر شد. این مزدور موساد در لبنان اعتراف کرد که در فیسبوک با عناصر اسرائیلی آشنا شده بود و یک افسر موساد موسوم به «آدام» رابط او با سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی بوده است.

طبق اعترافات عباس.ع صهیونیست‌ها از وی خواسته بودند تا رابطه خود را با حزب‌الله از سر بگیرد و اطلاعاتی درباره مختصات مناطق جنگی سوریه در اختیار آنها بگذارد.  آدام همچنین از عباس خواسته بود یک تلفن جدید بخرد و ضمن ساختن یک ایمیل جدید، فیلترشکن‌های قوی روی موبایل خود نصب کند. این جاسوس موساد اعتراف کرد که از طریق تماس تصویری با افسران موساد، جزئیات دقیق همه خیابان‌ها و ساختمان‌های مورد نظر صهیونیست‌ها را به آنها نشان می‌داد. افسران موساد همچنین نحوه ارسال مختصات مواضع لبنان را به او آموزش داده بودند. آدم به عباس.ع گفته بود که برای گذراندن یک دوره آموزشی درباره کار با دستگاه‌های الکترونیکی جهت یادگیری نحوه مکان‌یابی و تکنیک‌های جمع‌آوری اطلاعات و گزارش‌ها باید به ترکیه و دبی یا یک کشور آفریقایی سفر کند. اما او می‌بایست این کار را قبل از بازگشت به لبنان انجام می‌داد تا بتواند دوباره با حزب‌الله ارتباط گرفته و اطلاعات مورد نظر موساد از این حزب را در اختیار صهیونیست‌ها قرار دهد.

اخیرا نیز ارتش لبنان فرد دیگری به نام «حسین.ح» را به جرم جاسوسی برای دشمن صهیونیستی دستگیر کرد که سابقه فعالیت در حزب‌الله از 2011 تا 2020 را داشت و سپس از این حزب جدا شده بود. او بعد از دستگیری به بازپرسان گفت که بعد از کناره‌گیری از عضویت در حزب‌الله در سال 2020 برای کار در یک کارخانه پلاستیک به «آبیجان» (پایتخت ساحل عاج) سفر کرد و چند ماه دیگری برای گردش به ترکیه رفت و در میدان تقسیم استانبول با دختری عرب‌زبان آشنا شد. سپس یک رابطه عاطفی میان آنها شکل گرفت و بعدا متوجه شد که این دختر از عوامل موساد است.

البته این فرد روایت‌های ضد و نقیضی از نحوه آشنایی و همکاری خود با سرویس جاسوسی موساد ارائه داد اما مشخص شد که او ماموریت داشته تا اطلاعات حساسی از ساختار نظامی حزب‌الله و تاکتیک‌های جنگی این حزب و نیز روش کار آن در جنگ با داعش در سوریه، در اختیار صهیونیست‌ها قرار دهد.

درحالی که منابع امنیتی لبنان درباره خطرات نفوذ موساد به ویژه در میان جوانان و نوجوانان هشدار می‌دهند، سرویس امنیت داخلی و ارتش این کشور در کنار یگان امنیتی حزب‌الله عملیات‌های گسترده‌ای طی دو سال گذشته برای کشف و انهدام شبکه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی انجام داده‌اند که نتیجه آن نابودی ده‌ها هسته جاسوسی اسرائیل در مناطق مختلف لبنان از سال گذشته تاکنون بوده و این روند همچنان ادامه دارد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1160895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =