انگیزه‌ عربستان از بازگشت ناقص به عرصه لبنان چیست؟

محافل لبنانی معتقدند در شرایطی که نشست موسوم به کنفرانس توافق طائف در لبنان نتیجه عملی نداشت، سعودی‌ها تلاش دارند از خلال چنین اقداماتی بگویند که علاوه بر فرانسه و آمریکا، عربستان هم هنوز می‌تواند بر جریانات لبنان تاثیرگذار باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، برگزاری نشست موسوم به «کنفرانس طائف» توسط سفارت عربستان در لبنان و ابعاد و انگیزه‌های آن همچنان در میان لبنانی‌ها جای بحث دارد و سوالی که ذهن آنها را مشغول کرده این است که چرا ریاض ناگهان به فکر مطرح کردن توافق طائف در لبنان افتاده و «ولید البخاری» سفیر خود در بیروت را مامور برگزاری چنین نشستی کرده است.

روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم در یادداشتی به همین موضوع اشاره کرده و نوشت، هیچ مدرک و دلیلی برای نگرانی ریاض درباره تلاش برای تضعیف یا تحریف توافق طائف در لبنان وجود ندارد مگر دو مورد: اولین مورد از جانب «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه بعد از انفجار بندر بیروت بود که خواستار انجام یک قرارداد اجتماعی جدید در لبنان شد که ساختار این کشور را تغییر دهد. اما این مسئله با اعتراض عربستان همراه شد و در نهایت فرانسوی‌ها به سعودی‌ها اطمینان خاطر دادند که چنین اتفاقی نخواهد افتاد و فرانسه قصد لغو توافق طائف در لبنان را ندارد.

بیشتر بخوانید:

روسیه آمادگی خود را برای میانجیگری در روابط ایران-عربستان اعلام کرد

اما مورد دومی که نگرانی سعودی‌ها را درباره تضعیف توافق طائف در لبنان برانگیخته مربوط به ابتکاری است که چند هفته قبل سفارت سوئیس در لبنان مطرح و از همه نیروهای سیاسی و ملی لبنان دعوت کرد ضمن حضور در ضیافت شام این سفارتخانه برای حل بحران سیاسی کشور خود به توافق برسند.

محافل لبنانی معتقدند که سفارت سوئیس فقط دعوت‌کننده بود و این ابتکار از جانب آمریکایی‌ها مطرح شد که در نهایت سفارت عربستان از نیروهای لبنانی خواست آن را تحریم و لغو کنند. بر همین اساس اگر واقعا آمریکا به دنبال ایجاد یک ساختار جدید در لبنان باشد، این مسئله با سیاست‌ها و منافع عربستان در لبنان مغایرت دارد و سوالاتی ایجاد می‌کند با این مضمون که آیا ریاض در پرونده لبنان با دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مخالفت خواهد کرد و اصرار دارد که ایالات متحده و فرانسه قبل از هر اقدامی در لبنان باید با عربستان هماهنگ باشند.

درست است که کنفرانس توافق طائف که در تاریخ 5 نوامبر در لبنان برگزار شد شاهد حضور طیف گسترده‌ای از مقامات و شخصیت‌های برجسته لبنانی همچون «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت موقت و «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه و .. بود؛ اما غیبت خانواده حریری چه «سعد حریری» نخست‌وزیر اسبق لبنان و چه «احمد حریری» دبیر کل جریان المستقبل و چه «بهیه حریری» نماینده فراکسیون این جریان در پارلمان لبنان، در این کنفرانس بسیار جلب توجه می‌کرد. همچنین هیچ نماینده‌ای از جنبش امل یا حزب‌الله نیز در نشست مذکور حاضر نشد و بنابراین عربستان نمی‌تواند ادعا کند که کنفرانس مذکور را برای نزدیک کردن دیدگاه همه نیروهای لبنانی ترتیب داده است.

بر همین اساس محافل لبنانی معتقدند عربستان موفق به تحقق اهداف خود در کنفرانس توافق طائف نشده و این دیدار هیچ نتیجه عملی نداشت جز اینکه ریاض تلاش  کرد پیامی ارسال کند با این مضمون که به عرصه لبنان برگشته است. اما این بازگشتی ناقص محسوب می‌شود و اگر عربستان واقعا می‌خواهد دوباره جای پایی در لبنان داشته باشد نیاز به اقدامات جدی‌تری دارد. با این حال به نظر می‌رسد سعودی‌ها اختلافات نفتی خود با آمریکا را به داخل لبنان نیز کشانده‌اند و قصد رقابت با واشنگتن را در این کشور دارند.

بر اساس این گزارش، عربستان می‌داند که قادر به احیای نفوذ قبلی خود در لبنان مشابه 20 سال قبل و دوره حکومت «رفیق حریری» نخست‌وزیر فقید لبنان نیست، اما همچنان تلاش دارد بگوید که در عرصه لبنان حضور دارد و می‌تواند بر جریانات این کشور تاثیرگذار باشد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1159319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =