استفاده ایران از همه مولفه‌های قدرت برای مقابله با غرب / آمریکا هیچ وقت از شکست مذاکرات صحبت نکرده است

خوش چشم با بیان اینکه استفاده از مولفه‌های قدرت در حوزه‌های گوناگون بهترین راهکار برای مقابله با غربی‌هاست، اظهار کرد: هر زمان که غرب با استفاده از ابزارهای جنگ ترکیبی به ایران فشار می‌آورد، ما در آن حوزه دست به ایجاد هزینه برای طرف مقابل کرده‌ایم که تا حدی برای ما بازدارندگی ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، غربی‌ها در هفته‌های اخیر در واکنش به برخی اعتراضات در ایران اظهارات تند و بعضا متناقضی در خصوص مذاکرات هسته‌ای داشته‌اند؛ این در حالی است که به گفته وزیر امور خارجه ایران آنها به صورت مستمر پیام‌هایی را به منظور تداوم مذاکرات هسته‌ای با ایران ارسال می‌کنند. در همین حال، برخی تحولات داخلی در آمریکا از جمله نتایج انتخابات اخیر این کشور و همچنین انتخابات رژیم صهیونیستی موجب افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد آینده مذاکرات هسته‌ای شده است. به منظور بررسی تناقض رفتاری غربی‌ها به ویژه آمریکا، مصاحبه‌ای با دکتر سیدمصطفی خوش چشم -تحلیلگر حوزه سیاست خارجی- انجام شد.

 وی درباره امید به احیای مذاکرات هسته‌ای با توجه به اقدمات ضدایرانی دولت‌های غربی گفت: هر زمان که در روند مذاکرات با آمریکا مشکلی ایجاد می‌شود، آنها در حوزه‌های دیگر فرمول جنگ و فشار را علیه ایران استفاده می‌کنند که این بخشی از پروژه جنگ تقابل غربی هاست. به گفته وی، جنگ در حوزه‌های سایبری، ادراکی، ارزی و ایجاد اغتشاش، فشار، تحریم، ترور و خرابکاری از جمله این اقدامات است. از نظر این کارشناس سیاسیت خارجی، آنها برای عقب نشینی ایران از خواسته‌های خود در توافق برجام، از فشار دیپلماتیک بین المللی و ایجاد مشکل در صادرات نفت استفاده می کنند.

وی افزود: مذاکره کنندگان آمریکایی تلاش می‌کنند با استفاده از کارشکنی‌های ایجاد شده در ماه‌های اخیر از ایران در پایان مذاکرات امتیاز بگیرند و اگر هر دو طرف تغییری در مواضع خود به وجود نیاورند، مسیر به سمت جنگ اراده و تقابل در زمستان پیش خواهد رفت. خوش چشم با اشاره به اینکه طرف‌های آمریکایی از شکست در مذاکره حرفی نمی‌زنند گفت: مذاکره کنندگان اروپایی تلاش می‌کنند بیهوده بودن ادامه مذاکرات را اعلام کنند؛ اما پیشبرد روند مذاکرات با طرف‌های آمریکایی که مسئولیت اصلی گفت وگو و قدرت برداشتن تحریم را دارند نشان می‌دهد اروپایی‌ها صلاحیت اعلام به پایان رسیدن مذاکرات راندارند.

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره عصبانیت گروه‌های آمریکایی در خصوص اعلام نکردن مواضع سیاستمداران آمریکایی برای تغییر حکومت گفت: گروه‌های طرف مشورت دولت آمریکا به خوبی می‌دانند هدف مذاکره کنندگان آمریکایی تغییر رژیم نیست و به همین منظور پیام‌هایی در خصوص مذاکرات رد و بدل می‌کنند تا اراده ایران را مورد ارزیابی و سنجش قرار دهند تا بفهمند فشارهای ایران چقدر موثر بوده است.  

خوش چشم در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر حضور جمهوری خواهان در مجلس آمریکا و روی کار آمدن تندروهای اسرائیلی در روند مذاکرات، ضمن رد این موضوع گفت: علیرغم اینکه آمریکایی‌ها در ظاهر اظهار نظرهایی در این مورد دارند، در باطن فقط اهداف راهبردی را دنبال می‌کند که عبارت است از محدود کردن قدرت ایران. وی با اشاره به اینکه آنها درصدد دستیابی به اهداف راهبردی خود هستند، خاطر نشان کرد: روی کار آمدن گروه‌های مختلف تاثیری در روند مذاکرات نخواهد داشت. وی همچنین افزود: مذاکره کنندگان آمریکایی یک هدف را با لحن‌های متفاوت دنبال می کنند. همانطور که ترامپ از برجام خارج شد ولی اعلام کرد که به دنبال ایجاد توافق بهتری است، اوباما و بایدن هم بارها اعلام کردند که همچنان توافق‌های موشکی، حقوقبشری و منطقه‌ای با ایران را دنبال می‌کنند.

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به اینکه هر دو حزب آمریکا می‌دانند که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست گفت: آمریکایی‌ها می‌دانند که ایران به دنبال ساخت بمب هسته‌ای نیست و از این ابزار برای ایران هراسی استفاده می‌کنند تا بتوانند اهداف سیاسی خود را پیش ببرند؛ چرا که آنها نگران قدرت یافتن ایران در مولفه‌های منطقه‌ای، موشکی، نانو و هوافضا هستند و از همین رو تلاش می‌کنند تا با ایجاد موانع مختلف، جلوی قدرتمندتر شدن ایران را بگیرند.  

وی در خصوص اقدام اخیر ایران و آغاز غنی‌سازی 60 درصد در فردو اظهار کرد: غنی‌سازی ۶۰ درصد از یک سال و نیم پیش در نطنز انجام می‌شده و کار جدید این است که در فردو این اقدام صورت گرفته که به لحاظ پدافند غیر عامل بسیار مستحکم و غیرقابل تخریب است. وی افزود: هر زمان که غرب با استفاده از ابزارهای جنگ ترکیبی به ایران فشار می‌آورد، ما در آن حوزه دست به ایجاد هزینه برای طرف مقابل کرده‌ایم که تا حدی برای ما بازدارندگی ایجاد کرده است.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به موارد مشابه گفت: در بهار امسال هم شورای حکام به دنبال قطعنامه علیه ایران بود که با سه لحن –از جمله ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت- می‌توانست این کار را انجام دهد؛ اما بعد از اینکه ایران اعلام کرد مقابله به مثل خواهد کرد و همین کار را هم انجام داد، آنها با نرم ترین ادبیات قطعنامه را صادر کردند. وی تصریح کرد: این دور هم علیرغم ادبیات تند سیاسی هنوز ادبیات ارجاع به شورای امنیت نزدیک نشده است؛ زیرا آنها می‌دانند در صورت تشدید اقدامات آنها، اقدامات ایران نیز به همان تشدید خواهد شد و سیاست هزینه در برابر هزینه در سایر حوزه‌ها هم برای ما راهگشا بوده است.

خوش چشم درباره اقدامات ایران برای کاهش تنش در روابط سیاسی گفت: استفاده از مولفه‌های قدرت در حوزه‌های گوناگون یا ایجاد بازدارندگی از سیاست جنگ ترکیبی بهترین راهکار برای مقابله با غربی‌هاست. از نظر وی، هر زمان اقدامات خصمانه طرف مقابل بی‌پاسخ ماند به طور فزاینده‌ای بر کارشکنی‌های آنها اضافه شد. کشورهای غربی می‌دانند که اگر اقدامی علیه ایران انجام دهند، نظام جمهوری اسلامی آن را بطور متقابل پاسخ خواهد داد که این همان سیاست هزینه در برابر هزینه است. وی در پایان افزود: همان طور که کشورهای غربی در مقابله با ایران از فشار ترکیبی استفاده می‌کنند، جمهوری اسلامی نیز باید در مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی مقابله به مثل کند. از نظر وی، استفاده از مولفه‌های قدرت در حوزه‌های  گوناگون باعث ایجاد بازدارندگی از سیاست فشار و جنگ ترکیبی در مواجهه با خواسته‌های نظام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =