شگفتی‌سازی آسیایی‌ها در جام جهانی/ ایران سهم اندکی داشت

قطر، ایران، عربستان، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا از تیم‌های آسیایی حضوریافته در جام جهانی بودند که هریک معرف فوبتال آسیا در جهان هستند.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایسکانیوز، این اولین بار بود که در جام جهانی، شش کشور از قاره آسیا به جام جهانی می‌آمدند؛ قطر، ایران، عربستان، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا. همه کشورهای آسیایی توانستند به خوبی ظاهر شوند، یکی از لحاظ فوتبالی، دیگری از نظر میزبانی و دیگر تیم‌ها با شگفتی‌سازی‌ برابر قدرت‌های فوتبال، خود را بر سر زبان‌ها انداختند. در ادامه نیز می‌خواهیم دست به بررسی کشورهای آسیایی در جام جهانی ۲۰۲۲ بزنیم.

به قول برخی از فوتبال دوستان، قطر قبل از شروع رقابت‌ها قهرمان بود، کشوری که تا بحال به جام جهانی راه نیافته بود؛ حالا نیامده، میزبان مهم‌ترین رقابت فوتبالی شد و توانست کیفیت فوتبال خود را در رقابت با کشورهای برتر در فوتبال، محک بزند و همچنین یک پیغام واضح به تمام دنیا بفرستد: «اسم قطر را در آینده بیشتر خواهید شنید.»

قطر با همکاری فیفا توانست قوانین خود را که زیاد به مزاج برخی کشورها خوش نیامد(اعم از ممنوعیت نوشیدن الکل در استادیوم‌ها) حاکم کند و همچنین شاهد بی‌نظمی خاصی در برگزاری مراسم‌ها و بازی‌ها از سوی قطر شاهد نبودیم حتی برخی از سیاستمداران کشورهای حضوریافته در جام جهانی، از مسئولین قطر بابت میزبانی خوبشان، قدردانی کردند.

بیشتر بخوانید

ترس دلیل باخت ایران/ اگر رئیس فدراسیون بودم کی‌روش را مربی نمی‌کردم

کمتر کسی فکر می‌کرد که ژاپن در اولین بازی خود در قطر، مقابل قهرمان جهان در سال ۲۰۱۴ به پیروزی برسد، سامورایی‌ها، شمشیرشان به قدری تیز بود که قهرمان سال ۲۰۱۰ را در سومین بازی خود شکست دادند و با کاتاناهای منحصر بفرد خود به عنوان تیم اول از گروه مرگ صعود کردند، کم‌تر کسی احتمال می‌داد که ژاپن قاتل خطرناک گروه مرگ باشد. حالا کرواسی در ۱۴آذر به سراغ سامورایی‌ها می‌رود. کروات‌ها اگر به راه‌یافتن در جمع  هشت تیم فکر می‌کنند، باید مراقب این تیم خطرناک باشند.

کره جنوبی و استرالیا نیز در مطرح شدن آسیایی ها در جام جهانی نیز سهیم بودند؛ آنها توانستند در گروه‌های خود با اختلاف اندک از تیم اول صعود کنند؛ کره در بازی آخر خود رونالدو و هم‌تیمی‌هایش را مغلوب کرد. آنها مجموعا با یک پیروزی، یک تساوی و یک شکست و چهار امتیاز، با کمی خوش شانسی به عنوان تیم دوم صعود کرد و در ۱۴ آذر به مصاف برزیل خواهد رفت. استرالیا نیز با دو پیروزی و یک شکست به عنوان تیم دوم صعود کرد و حالا قرار است ۱۲ آذر به سراغ آرژانتین برود.

در شگفتی‌سازی آسیایی‌ها در جام جهانی، عربستان سهم بیشتری نسبت به ایران داشت، آنها هرچند در بازی دوم و سوم خود نتوانستنند به خوبی بدرخشند اما با شکست مسی و یارانش خود را برای مدتی به سر زبان‌ها انداخته بودند و کارشناسان فوتبالی، چه ایرانی و چه خارجی از پیشرفت فوتبال عربستان صحبت‌ می‌کردند.

 سه تیم آسیایی از صعود به مرحله حذفی جا ماندند ولی در بین آنها از تیم ملی ایران توقع بیشتری می‌رفت. ایرانی که مجموعا هشت بار دروازه‌اش باز شد و با این‌حال در گروهی نچندان دشوار راه صعودش نسبت به دفعات قبلی راحت‌تر بود اما با این حال به صورت کلی عملکرد خوبی را بجای نگذاشت، برخی از پیشکسوتان فوتبال ایران، همچون پرویز مظلومی و حمید درخشان معتقدند که دیگر کی‌روش برای ایران مفید نیست؛ پرویز مظلومی در آخرین گفت‌وگویش با ذکر این نکته که تیم ملی نیاز به بازسازی دارد، گفت:  بازی با انگلیس هم ترسو بازی کردیم و آنطور گل خوردیم. در بازی با ولز ما شجاعانه بازی کردیم و برنده شدیم و خوب برنده شدیم. دوباره در نیمه اول مقابل آمریکا، ترسو، ترسو بودیم. 

این برای اولین بار نبود که حرف از ترسیدن کی‌روش و شاگردانش مطرح شد؛ چندی پیش ادموند اختر، بازیکن سابق فوتبال در گفت‌گو با خبرنگار ورزشی ایسکانیوز، گفت:  فوتبال عربستان درحال پیشرفت است اما ایران در همان حالی که بوده، متوقف شده؛ از این موضوع بسیار غمگینم.

حمید درخشان نیز در مصاحبه‌ای گفت: قطعا کی‌روش برای موفقیت تیم ملی تلاش‌ کرد اما مقابل انگلیس و آمریکا موفق نبودیم و فوتبال باکیفیتی به نمایش نگذاشتیم. معتقدم که در جام جهانی قبلی کی‌روش و تیمش با برنامه‌تر بودند.

حالا دیگر ایران از جام جهانی ۲۰۲۲ حذف شده است اما می‌توان با یک نتیجه خوب در جام ملت‌های آسیا، فوتبال ایران را به سال‌های اوج خود برگرداند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1162172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =