پرونده سیاسی لبنان روی میز خارجی‌ها

درحالی که تماس‌های خارجی برای تاثیرگذاری بر پرونده انتخاب رئیس جمهور لبنان افزایش یافته اخبار پراکنده‌ای از دیدار میقاتی با ولیعهد سعودی طی هفته‌های گذشته منتشر شده و منابع لبنانی درباره آغاز دور تازه مداخلات ریاض در این کشور ابراز نگرانی‌ می‌کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در شرایطی که پرونده انتخاب رئیس جمهور در لبنان همچنان درجا می‌زند و نهمین نشست پارلمان نیز بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید، تماس‌ها برای حل این پرونده به ویژه در خارج افزایش یافته است. در سطح داخلی «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی در تلاش برای متقاعد کردن «بشاره پطرس الراعی» اسقف اعظم مارونی‌های لبنان برای نقش‌آفرینی موثر در انتخاب رئیس جمهور بوده و باسیل معتقد است که الراعی می‌تواند یک گفتگوی مسیحی-مسیحی را در پرونده ریاست‌جمهوری مدیریت کند.

بیشتر بخوانید:

ابزارهای موساد برای جذب جاسوس در لبنان

اما در سطح خارجی فرانسه و نیز قطر که به تازگی وارد خط پرونده سیاسی لبنان در سطح انتخاب رئیس جمهور شده برای دستیابی به توافقی دو مرحله‌ای برای انتخاب رئیس جمهور لبنان تلاش می‌کنند: مرحله اول توافق با مسیحیان و مرحله دوم توافق با حزب‌الله. همچنین عنوان تلاش‌های دوحه و پاریس انتخاب رئیس جمهوری است که مورد اعتراض جامعه عربی و بین‌المللی نباشد و همچنین رضایت آمریکا و عربستان را نیز جلب کند.

آنگونه که منابع آگاه به روزنامه الاخبار گزارش دادند، هرچند که نامزد اصلی مورد نظر طرف‌های مذکور «ژوزف عون» فرمانده ارتش لبنان است اما آنها طی مذاکراتی که در دو هفته گذشته انجام شده به این نتیجه رسیدند که اکثریت نیروها و احزاب سیاسی لبنان با این گزینه مخالف هستند. در این میان طرف‌های فرانسوی و قطری تصمیم گرفته‌اند تماس‌های خود را با ژوزف عون گسترش داده و مقدمات سفر وی را به قطر و نیز به عربستان در صورتی که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی راضی به ورود به پرونده لبنان شود، فراهم کنند.

این درحالی است که برخی به دنبال فعال‌سازی پرونده تشکیل دولت لبنان در کنار پرونده ریاست‌جمهوری نیز هستند. در این بین جبران باسیل تمایل به تشکیل دولتی دارد که نخست‌وزیر آن نجیب میقاتی نباشد. از طرف دیگر میقاتی تماس‌های خود را با فرانسه بیشتر کرده و سعی دارد به واسطه پاریس با عربستان و مصر به توافق رسیده و حمایت آنها را برای ماندن در راس دولت لبنان جلب کند؛ چرا که می‌داند اگر این کشورهای عربی از نخست‌وزیری وی حمایت کنند آمریکا نیز مخالفتی نخواهد داشت.

اما عربستان همچنان از اتخاذ هرگونه موضع مثبت نسبت به میقاتی خودداری می‌کند؛ چرا که سعودی‌ها هنگام انتخاب میقاتی به عنوان نخست‌وزیر لبنان تحت حمایت‌های پاریس، به فرانسوی‌ها گفتند: « شما درباره سعد حریری و نجیب میقاتی با ما صحبت می‌کنید. حریری مهره ما بود و در آغوش شما اما میقاتی هم مهره شماست و هم در آغوش شما می‌ماند».

منابع در این زمینه به الاخبار گزارش دادند که اما ظاهرا نجیب میقاتی موفق به شکستن محاصره خود شده و توانسته با محمد بن سلمان دیدار کند. البته اطلاعات پراکنده و ضد و نقیضی درباره زمان و مکان و مدت دیدار این دو طرف منتشر شده است. برخی منابع آگاه می‌گویند که این دیدار در حاشیه اجلاس آب و هوا در شرم‌الشیخ مصر انجام شد و مدت آن بسیار کوتاه بود. برخی نیز می‌گویند که دیدار میقاتی و بن سلمان بیش از 45 دقیقه طول کشیده و میقاتی برای اینکه خشم سعودی‌ها را برانگیخته نکند حرفی از این دیدار نزده است.

در میان این تحولات، دیروز جبران باسیل با بشاره الراعی دیدار کرده و به او پیشنهاد داد که یک گفتگو میان رهبران مسیحی برای انتخاب رئیس جمهور ترتیب دهد. او همچنین درباره نشست شورای وزیران در دوشنبه هفته گذشته با الراعی گفتگو و تاکید کرد که برگزاری این جلسه مغایر با مفاد قانون اساسی است.

اما منابع سیاسی آگاه لبنان اعلام کردند به نظر نمی‌رسد تلاش‌های باسیل برای انجام گفتگوی مسیحی-مسیحی جهت انتخاب رئیس جمهور به نتیجه برسد؛ زیرا هیچ یک از نیروهای سیاسی آن را نمی‌پذیرند.

از سوی دیگر منابع پارلمانی لبنان گزارش دادند به نظر می‌رسد که «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور بعد از شکست نهمین نشست برای انتخاب رئیس جمهور تصمیم گرفته بار دیگر ایده گفتگو را در پارلمان مطرح کند.

این منابع در گفتگو با وبسایت النشره اعلام کردند، همه متوجه شده‌اند که با توجه به شرایط فعلی هر نشست دیگری نیز برای انتخاب رئیس جمهور برگزار گردد هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت و بدون گفتگو و تفاهم نمی‌توان رئیس جمهور را انتخاب کرد. از طرف دیگر همه می‌دانند که عوامل و مواضع خارجی در پرونده ریاست‌جمهوری لبنان بسیار تاثیرگذار است و هنوز بسیاری از طرف‌های داخلی این کشور روی تحولاتی که در آینده می‌تواند در سطح منطقه رخ دهد شرط‌بندی می‌کنند.

در پایان همین منابع تاکید می‌کنند که هیچ گفتگوی داخلی برای انتخاب رئیس جمهور لبنان نتیجه تضمینی ندارد اما در هر صورت انجام گفتگو میان نیروهای سیاسی می‌تواند به دو مسئله کمک کند: اول آماده‌سازی لبنانی‌ها برای پذیرش ایده مذاکره ملی یعنی خارج شدن از وضعیت ناسازگاری موجود و دوم کاهش تنش‌هایی که طی چند هفته گذشته میان احزاب مختلف به وجود آمده است.

این درحالی است که پرونده لبنان در نشست کشورهای عربی و چین در عربستان که نجیب میقاتی نیز به آن پیوست مطرح شده و بیانیه‌ای که درباره آن صادر شد مشابه بیانیه‌ای بود که عربستان و فرانسه سال گذشته درباره پرونده لبنان ارائه کرده بودند و بر همان سیاست‌های قبلی ریاض در قبال لبنان تاکید داشت.

بر همین اساس برخی منابع لبنانی ابراز نگرانی می‌کنند که ممکن است عربستان دور جدیدی از مداخلات خود را در امور سیاسی لبنان با سرفصل‌های جدید آغاز کرده و در کنار به چالش کشیدن پرونده ریاست‌جمهوری، قصد ورود جدی به پرونده دولت لبنان را نیز داشته باشد. در هر صورت باید منتظر تحولات لبنان طی روزهای آینده باشیم و البته آنگونه که شواهد نشان می‌دهد به نظر نمی‌رسد طرف‌های مربوطه در این کشور تا قبل از پایان سال جاری میلادی قادر به خارج کردن لبنان از خلأ سیاسی باشند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1163067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =