آیین‌نامه مالکیت فکری با هدف درآمدزایی از محل مالکیت ایده‌ها تدوین شد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران از تدوین آیین‌نامه مالکیت فکری در این دانشگاه با هدف درآمدزایی از محل مالکیت فکری خبر داد.

مهدی فکور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که دانشگاه تهران آیین‌نامه مالکیت فکری را در راستای حمایت از ایده‌ها تدوین کرده است، اظهار کرد: این آیین‌نامه مفصل بوده و هدف آن، حفظ حقوق پژوهشگران و دانشگاه است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به این که قصد ما این است که دانشگاه از محل مالکیت فکری درآمد داشته باشد، افزود: آیین‌نامه تدوین شده و سهم پژوهشگر و دانشگاه در آن مشخص شده است. همچنین خدماتی که دانشگاه در قبال تجاری‌سازی این ایده‌ها ارائه می‌دهد، معین شده است.

وی تصریح کرد: اصل موضوع این است که بتوانیم مشارکت کنیم و ایده‌هایی که استادان و پژوهشگران دارند را به مرحله تجاری‌سازی برسانیم. پس از معاونت پژوهش و فناوری و پارک علم و فناوری با سازمان توسعه سرمایه‌گذاری رایزنی داریم.

فکور با تاکید بر این که سرمایه دانشگاه استادان و تحقیقات هستند، گفت: این آیین‌نامه متعلق به دانشگاه تهران است؛ اما معمولا فعالیت‌های ما در تعامل با وزارت علوم بوده و معمولا اگر آیین‌نامه خوبی تدوین شود یا ابتکاراتی در دانشگاه تهران انجام شود، وزارت علوم حمایت کرده و اجرایی می‌کند.

گفتنی است، مالکیت فکری در ایران شرایط مناسبی ندارد. به طوری که از بین ۱۲۹ کشور، رتبه ۱۲۴ را دارد. ایسکانیوز در گزارش فقدان مالکیت فکری چه پیامدهایی برای کشور دارد؟ به بررسی تاثیرات نبود مالکیت فکری در ایران پرداخته است. 

انتهای پیام/    

کد خبر: 1163499

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =