افرادی که واتساپ استفاده می‌کنند بخوانند

در اقدامی عجیب، هکرها شماره تلفن حدود نیم میلیارد کاربر واتس‌اپ را به فروش گذاشتند؛ کدام کشورها قربانی اصلی این جنجال هستند و فروش شماره تلفن‌ها چه خطری دارد؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز،  در اقدامی عجیب، هکرها شماره تلفن حدود نیم میلیارد کاربر واتس‌اپ  را به فروش گذاشتند؛ کدام کشورها قربانی اصلی این جنجال هستند و فروش شماره تلفن‌ها چه خطری دارد؟ پس از حواشی  هک شدن و فروش اطلاعات ۵۰۰ میلیون کاربر لینکدین در فروردین امسال، حراج اطلاعات ۳۰۰ هزار کاربر فیس‌بوک در سال ۹۹ و... از روز گذشته خبر هک شدن و فروش اطلاعات میلیون‌ها کاربر واتس‌اپ به یکی از خبرهای مهم در جهان تبدیل شده است. 

بیشتر بخوانید:

چطور بفهمیم واتساپ مان هک شده است؟

بروز اختلال در شبکه‌های اجتماعی موضوع جدید و عجیبی نیست و هر از گاهی اخباری از مشکلات ارتباطی در شبکه اجتماعی جهانی شنیده می‌شود، با وجود این، گاهی پیش می‌آید که اختلال در پلتفرم‌ها از حالت عادی خارج شده و حتی ممکن است چند ساعت هم طول بکشد و این موضوع منجر به اعتراضاتی هم در میان کاربران می‌شود؛ هرچند معمولا پس از گذشت چند ساعت و با برگشتن این شبکه‌ها به حالت عادی، با وجود ضررهایی که ممکن است به آن کسب‌وکار و شرکت وارد شده باشد، دیگر برای کاربران مسئله‌ای مطرح نیست اما از اولین ساعت‌های روز جمعه هکرهای واتس اپ، فهرستی از شماره تلفن‌های کاربران را منتشر و اعلام کردند که شماره تلفن‌های هک شده از چه کشورهایی بوده است. خبری که نگرانی برخی از کاربران این شبکه اجتماعی را به دنبال داشت. واتس‌اپ با حدود ۲ میلیارد کاربر، بزرگترین پلتفرم پیام‌رسان جهان محسوب می‌شود. با این وجود، داده‌های لو رفته شامل شماره تلفن یک چهارم کاربران این سرویس پیام رسان می‌شود. اما می‌دانید که کدام کشورها قربانی اصلی این جنجال هکری هستند و شماره بیشتری از کاربران آن‌ها به فروش رفته است؟ می‌دانید این شماره تلفن‌ها برای مشتریان چه فایده‌ای دارند؟ این گزارش که بخش‌هایی از آن از روزنامه خراسان برداشته شده را بخوانید.

کشورهای قربانی فاجعه نشت اطلاعات 

اعلام آمادگی هکرها برای فروش شماره حدود ۵۰۰ میلیون کاربر، موجی از واکنش‌ها را به دنبال داشته است. در جدولی که از دیروز در فضای مجازی هم خبرساز شده از حدود نیم میلیارد شماره در این دیتابیس، بیش از ۴۴ میلیون شماره مربوط به مصر، ۳۵ میلیون شماره تلفن مربوط به کاربران ایتالیا، ۳۲ میلیون مربوط به آمریکا، ۲۸ میلیون مربوط به عربستان سعودی، ۱۹ میلیون مربوط به فرانسه، ۱۹ میلیون از شهروندان ترکیه، حدود ۱۸ میلیون از مراکش، ۱۷.۵ میلیون از کلمبیا، ۱۷ میلیون از عراق و ۱۴ میلیون شماره هم از آفریقاست. مکزیک، مالزی، انگلیس، اسپانیا، روسیه، سودان، نیجریه، پرو، برزیل و استرالیا هم در رتبه‌های بعدی این نشت اطلاعات هستند که از هرکدام از این کشورها بین ۷ تا ۱۴ میلیون شماره تلفن به فروش گذاشته شده است.

آن طور که در این جدول آمده خوشبختانه کشورمان با ۳۰۱ هزار و ۷۲۳ شماره تلفن جزو ۹ کشور با کمترین میزان هک و فروش شماره تلفن کاربران واتس اپی است. طبق گزارش وبسایت  Cybernews، هکر نحوه دسترسی به این داده‌ها را مشخص نکرده و توضیح داده که «از استراتژی خود» برای جمع‌آوری آن‌ها استفاده کرده است. این احتمال وجود دارد که هکرها واتس‌اپ را از نظر فنی هک نکرده باشند، بلکه داده‌های آن را از طریق وب اسکرپینگ (Web Scraping) به دست آورده باشند که شامل اجرای یک اسکریپت خودکار برای تایید صفحات وب می‌شود که در آن‌ها از شماره‌ها برای واتس‌اپ استفاده می‌شود چنین پایگاه داده‌ای می‌تواند برای هرزنامه، تلاش‌های فیشینگ و دیگر فعالیت‌های مشابه استفاده شود و واقعاً هیچ راهی برای متوجه شدن این موضوع که شماره تلفن شما در بین شماره‌های هک شده است، وجود ندارد.

فروش شماره تلفن‌های هک شده

هرچند که به دست آوردن شماره تلفن حدود نیم میلیارد کاربر واتس اپی  یک تهدید بزرگ برای کاربران و همچنین یک آبروریزی تمام عیار برای شرکت سازنده این پلتفرم و مقامات مسئول واتس‌اپ محسوب می‌شود اما شرکت «متا» هنوز هیچ پاسخی به چرایی این موضوع نداده است. اکنون این سوال برای میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان به وجود آمده که این شماره تلفن‌ها برای چه به فروش گذاشته می‌شود، تاثیر افشا شدن شماره تلفن‌ها چیست و این اطلاعات در چه زمینه‌ای استفاده می‌شود؟  باید گفت که این شماره تلفن‌ها برای  انجام حملات فیشینگ، اسپم کردن شماره تلفن‌ها و... استفاده می‌شود. یا می‌تواند اطلاعات این شماره تلفن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی دیگر هم به دست بیاورد.  اطلاعات فاش شده فقط مربوط به اطلاعاتی است که در پروفایل حساب‌های کاربری نوشته شده‌اند و اطلاعات حساس‌تری مانند جزئیات کارت بانکی یا اسناد قانونی وجود ندارند.

مرور بزرگترین هک‌های تاریخ

در سال‌های اخیر، هک‌ها و رخنه‌های امنیتی، تکنولوژی‌های بزرگی را تحت تاثیر قرار داده. می‌خواهید بدانید بدترین هک‌های تاریخ چه بوده و چطور انجام شده‌اند؟ در ادامه به مرور ۴ هک برجسته و فراموش‌نشدنی در دنیای امنیت سایبری می‌پردازیم.

ویروس ملیسا ۱۹۹۹

این ویروس توسط دیوید اسمیت ساخته و در سال ۱۹۹۹ میلادی به کار گرفته شد، این ویروس خودش را به عنوان یک فایل Word درون ایمیل‌ها جا می‌زد، اما به محض کلیک روی فایل، ویروس بازتولید می‌شد و ۵۰ کپی برای ۵۰ نام نخست در لیست مخاطبان قربانی ارسال می‌کرد. تخمین زده شده که تقریبا ۲۰ درصد از تمام کامپیوترهای جهان در آن دوران، به این ویروس آلوده شدند. به عبارت دیگر، از هر ۵ کامپیوتر موجود در جهان، یک کامپیوتر قربانی ویروس ملیسا شد. ملیسا هیچ اطلاعات حساسی را به سرقت نبرد، اما بسیاری از کسب‌وکارها برای چند روز کامل فلج شده بودند.

هک کسب‌وکارهای آمریکایی ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲

گفته شده این بزرگ‌ترین هکی بوده که تا کنون در آمریکا شناسایی شده است. همه‌چیز در سال ۲۰۰۵ شروع شد و چندین برند، هدفی برای یک گروه هک روسی تبدیل شدند. این گروه در یک بازه ۷ یا ۸ ساله توانست ۱۶۰ میلیون شماره کارت اعتباری را به سرقت ببرد و به ۸۰۰ هزار حساب بانکی رخنه کند. محققان باور دارند که این گروه به طور مستقیم یا غیر مستقیم، مسئول ایجاد خسارت ۳۰۰ میلیون دلاری در سراسر جهان بوده است. ادعا شده هکرهای روسی برخی از اطلاعات را به قیمت ۱۵ دلار به ازای هر شماره کارت اعتباری در بازارهای سیاه فروختند و از باقی اطلاعات برای سرقت پول از حساب‌های بانکی استفاده کردند.

هک‌های یاهو ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴

یاهو در زمان نه‌چندان دور پادشاه موتورهای جست وجوگر بود و امروز دیگر حتی اسمش را هم نمی‌شنویم. یکی از اصلی‌ترین دلایل افول یاهو نیز، اعلام این خبر در سال ۲۰۱۶ بود که سال‌ها پیش، دو هک بسیار بزرگ اتفاق افتاده بود. در این خبر شنیدیم که طی سال ۲۰۱۳ میلادی، بیش از یک میلیارد (بله درست خواندید، یک میلیارد) اکانت یاهو به خطر افتاده بودند و اطلاعاتی نظیر نام‌ها، سوالات امنیتی، جزئیات تماس و رمزهای عبور، همگی به دست هکرها افتادند. در سال ۲۰۱۴، حدود ۵۰۰ میلیون اکانت دیگر نیز هک شدند. این بزرگ‌ترین هک یک شرکت اینترنتی در تمام تاریخ بود که قطعا به شهرت یاهو که می‌خواست کاربرانش را به استفاده دوباره از خدماتش ترغیب کند کمکی نمی‌کرد. گفته می‌شود عوامل چینی و روسی، پشت این حملات گسترده بوده‌اند.

هک توئیتر ۲۰۲۰

هر چند در طول تاریخ هک‌های بزرگ سازمان دهی شده‌ای از جمله ویروس استاکس نت و ... داشته ایم، اما یکی از مهم‌ترین این هک‌ها مربوط به هک توئیتر شخصیت‌های شناخته شده جهان بود که در آن هکرها توانسته بودند حساب توئیتر باراک اوباما، جو بایدن، ایلان ماسک، بیل گیتس، جف بزوس، کیم کارداشیان و چند چهره سرشناس دیگر آمریکایی را هک کنند و از طریق حساب‌های آنان پیام‌های خصوصی برای میلیون‌ها دنبال‌کننده‌شان ارسال شد که محتوای آن درخواست حمایت مالی از طریق بیت‌کوین بوده که وعده دو برابر شدن مبلغ اهدایی را داده بود. البته این هکرها که دو جوان ۱۹ و یک جوان ۲۲ ساله بودند، دستگیر شدند.

منبع: برترین ها

انتهای پیام/

کد خبر: 1164250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =