استقلال دانشگاه‌ها می‌تواند از لحاظ مالی و مدیریتی اتفاق بیفتد/ سقوط دانشگاه‌ها در صورت نبود حمایت دولت

سرپرست دانشگاه شهید بهشتی معتقد است که استقلال در دانشگاه‌ها می‌تواند از لحاظ مالی و مدیریتی اتفاق بیفتد. به این معنا که درآمدزایی داشته و از آن بهره‌مند شوند؛ اما همیشه باید چتر حمایتی دولت را داشته باشند.

محمدرضا آقامیری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تحقق استقلال دانشگاها در عملکرد با وجود وابستگی مالی به دولت اظهار کرد: با توجه به وضع فرهنگی کشور ما که سیستم دولت‌محور است، نمی‌توان به راحتی یک بخش را جدا کرد. دانشگاه‌ها هم بخشی از این سیستم هستند.

سرپرست دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدا به صورت مستقل پایه‌ریزی می‌شود، گفت: این نوع دانشگاه می‌تواند به دولت وابسته نباشد و عملکرد مستقل داشته باشد.

وی افزود: استقلال در دانشگاه‌ها می‌تواند از لحاظ مالی و مدیریتی اتفاق بیفتد. به این معنا که درآمدزایی داشته و از آن بهره‌مند شوند؛ اما همیشه باید چتر حمایتی دولت را داشته باشند.

آقامیری تصریح کرد: در بخش مدیریت آموزشی، مالی و پژوهشی می‌توان به دانشگاه‌ها قدرتی داد که تحت سیاست‌های دولت کار خود را انجام دهند. اگر منظور از استقلال این است که دولت هیچ دخالتی نداشته باشد، امکان‌پذیر نیست.

سرپرست دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: اگر دولت دانشگاه‌ها را رها کند، سقوط خواهند کرد. این سقوط به دلیل شرایط بروکراتیکی که در کشور حاکم است، اتفاق می‌افتد. استقلال دانشگاه‌ها قابل تحقق است؛ اما زمان‌بر خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز، پیش‌تر در گزارش‌هایی تحت عنوان «اقتصاد نفتی دانشگاه را بی‌مسئولیت می‌کند؟ و استقلال نداشتن دانشگاه‌ها در تدوین قوانین خود، مانع ارتباط با صنعت است» نظرات کارشناسان را در زمینه استقلال دانشگاه بررسی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1164436

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =