علم و فناوری بهترین بستر سرمایه‌گذاری است/ انتشار ۷۸هزار سند علمی در جهان توسط پژوهشگران ایرانی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: علم، فناوری و نوآوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری بهترین محل برای سرمایه‌گذاری هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی زلفی گل در آئین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: امروز ارزش علم و دانش برای هیچکس در دنیا پوشیده نیست و اخیرا هم به وضوح مشاهده کردیم که اگر علم، دانش و فناوری نبود و واکسن کرونا ساخته نمیشد معلوم نبود سرنوشت جهان به چه سمتی می رفت.

وی با بیان اینکه استکبار جهانی با تحریم های ظالمانه واکسن کرونا را حاضر نشدند در اختیار کشور ما قرار دهند، افزود: این دانشمندان ما بودند که با علم بالای خود موفق به ساخت واکسن ایرانی شدند و بار دیگر سطح علمی ایران را به جهانیان نشان دادند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب به نخبگان و دانشگاهیان، عنوان کرد: دشمنان به خوبی نقطه قوت کشور ما را که دانشگاه است متوجه شده اند و آنرا مورد هدف قرار داده اند، اما بصیرت بالای جامعه دانشگاهیان سبب یاس و ناامیدی دشمنان شده است.

زلفی گل ادامه داد: اکنون ما رتبه اول علمی منطقه را داریم؛ بطوریکه در سال ۲۰۲۲ پژوهشگران ۷۸ هزار سند علمی را در سطح بین المللی منتشر کردهاند و درحال حاضر محققان دانشگاه های دنیا حاضرند با ما همکاری علمی داشته باشند.

وی ادامه داد: این موارد نشان می دهد که بهترین محل برای سرمایه گذاری علم و فناوری و نوآوری بوده که مبدا آن دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: نیاز است بازنشستگان هیات علمی، یاوران علمی و سایر کارمندان در دانشگاه ها مورد تکریم قرار گیرند و این موضوع باید برای دانشجویان نیز تبیین و فرهنگ سازی شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با قرار گرفتن پروژه های عمرانی دانشگاه محقق اردبیلی در ماده ۲۳ و بهره مندی از سفرهای استانی ریاست جمهوری، گام های موثری در راستای اتمام پروژه های عمرانی برداشته شود.

زلفی گل تصریح کرد: تعامل سازنده با هر سه رکن دانشگاه یعنی اعضای هیات علمی، یاوران علمی و دانشجویان راه را برای توسعه دانشگاه ها هموار خواهد کرد.

سیدحامد عاملی استاندار اردبیل گفت: در حال حاضر ۴۰ هزار دانشجو و یک هزار عضو هیات علمی فعال در استان اردبیل هستند ولی پتانسیل علمی و پژوهشی استان اردبیل به مراتب بالاتر از وضعیت فعلی است که برای رسیدن به جایگاه واقعی علمی استان اردبیل باید توجه ویژه وزارت علوم به استان اردبیل در دستور کار باشد.

وی افزود: دانشگاه محقق اردبیلی یکی از ستون‌ های اصلی و تاثیرگذار علمی استان و منطقه محسوب می‌شود که در دوره روسای قبلی اقدامات قابل توجهی در حوزه افزایش کیفیت و سطح علمی بین ‌المللی دانشگاه انجام شده است و از رئیس جدید دانشگاه محقق اردبیلی انتظار می‌رود که شاخص ‌های علمی و پژوهشی داخلی و بین ‌المللی را چشمگیرتر از دوره ‌های قبل افزایش دهد.

استاندار اردبیل تصریح کرد: جامعه دانشگاهی پتانسیل کاهش و رفع مشکلات کشور و استان‌ ها در حوزه‌ های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را دارد و باید به شکل درست از این ظرفیت حداکثر استفاده را داشته باشیم.

وی عنوان کرد: دانشگاه‌ های سطح کشور در حوزه علوم انسانی کاستی ‌های قابل توجهی دارند و انتظار داریم که به شکل تخصصی و دقیق کاستی ‌های فوق را بررسی و در راستای رفع نیازهای علمی اقدامات لازم در دستور کار باشد؛ چراکه توجه به رشته علوم انسانی در سطح جامعه بازتاب و تاثیرگذاری بسیار چشمگیری دارد.

حجت الاسلام عبدالله حسنی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل نیز گفت: در مسائل و مشکلات اخیر که در دانشگاه های کشور به وجود آمد، دانشگاه محقق اردبیلی با کمترین چالش و مساله آن روزها را سپری کرد و این مهم به واسطه بصیرت بالای دانشگاهیان این دانشگاه رقم خورد.

وی تصریح کرد: اگر امروز دشمنان دانشگاه های ما را در تیررس خود قرار داده اند معلوم شد که از دانشگاه های ما می ترسند و از آن ضربه خورده اند.

ولی اسماعیلی رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل نیز گفت: میانگین سطح پوشش خوابگاهی در کشور بالا بوده که متاسفانه این پوشش در اردبیل خیلی پایین است و در این خصوص از وزیر علوم درخواست داریم تا مساعدت های لازم را در خصوص رسیدن به میانگین کشوری داشته باشد.

وی افزود: امروزه تقویت واحدهای دانش بنیان، مراکز پژوهشی و دانشگاه ها نیاز اساسی و روز استان اردبیل است که انتظار داریم مورد توجه وزارت علوم قرار گیرد.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت معیشتی دانشگاهیان نیز گفت: نمی توان وضعیتی معیشتی دانشگاهیان را نادیده گرفت و این بخش نیازمند توجه جدی وزارت علوم است.

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، گفت: در حوزه معیشت اعضای هیات علمی باید تصمیمات و قوانینی تصویب شود که شاهد کاهش مشکلات این قشر و جلوگیری از فرار مغزها شویم.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر اصلی ‌ترین نیاز استان اردبیل در حوزه علمی، دانشگاه صنعتی است که مکاتبات و اقدامات لازم برای تاسیس این دانشگاه در مرکز استان انجام شده است، ولی نیازمند توجه ویژه وزیر علوم هستیم.

بدری عنوان کرد: با توجه به تغییر و تحول در نیازهای روز کشور، از وزارت علوم و متخصصان حوزه فوق می خواهیم که رشته ‌های جدید و نوین مرتبط با نیازهای روز کشور را تدوین و در دانشگاه‌ های کشور جذب دانشجو صورت گیرد.

سیدکاظم موسوی نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، گفت: مطالبه اصلی  مردم اردبیل از وزیر علوم احیای مجدد دانشگاه فناوری های نوین نمین است و انتظار داریم در اسرع وقت وزارت علوم به این مطالبه پاسخ مثبت دهد.

وی افزود: رفع محرومیت ها و همچنین رشد و توسعه دانشگاهی در سطح استان خواسته همیشگی مجمع نمایندگان استان است و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

اسماعیل چمنی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: امیدوارم با ایجاد وفاق و همدلی بیشتر، بین اعضای هیات علمی، یاوران علمی و دانشجویان عزیز و تلاش شبانه روزی برای توسعه‌ همه جانبه‌ دانشگاه، گام های موثری در راستای رشد و توسعه هرچه بیشتر علمی استان برداشته شود.

وی افزود: دانشگاه مرکز توسعه‌ علم و دانش و خانه عالمان و اندیشمندان و به عبارتی محلی است که حفظ کرامت انسان ها در آن از بیشترین اهمیت برخوردار است و در این مکان نه فقط برای توسعه علم، بلکه همسو با آن اخلاق و معنویت باید ترویج شده و افرادی متعهد و متخصص تربیت شوند.

چمنی تصریح کرد: انتظار می رود اساتید علم خود را در بستر دین و سعادت واقعی انسان ها مورد توجه قرار دهند که خوشبختانه قاطبه همکاران ما در دانشگاه محقق اردبیلی اینگونه هستند.

وی ادامه داد: دانشگاه های پیشرفته که به نام دانشگاه های نسل چهارم نامیده می شوند چهار رسالت و وظیفه اصلی شامل آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآمد و متخصص، پژوهش اعم از تحقیقات بنیادی، توسعه ای و کاربردی، کارآفرینی و ترسیم نقشه راه و جهت دهی به سیاست های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه و دستگاه های اجرایی کشور می ‌باشد را بر دوش دارند.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی عنوان کرد: ما اساتید دانشگاه با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و اینکه دغدغه ایشان علم و دانشگاه است باید فصل جدیدی را در مدیریت دانشگاه ها آغاز کنیم و با حمایت از نیروهای ارزشی و انقلابی و استفاده از دانش‌آموختگان متعهد و متخصص و افراد نخبه و توجه ویژه به موضوع مهم کارآفرینی که نتیجه برنامه ریزی علمی برای آموزش موثر و پژوهش کارآمد است، بتوانیم جوانان متخصص، متعهد و پر انرژی برای آینده کشورمان تربیت کنیم.

چمنی تاکید کرد: بی شک مدیریت مبتنی بر صداقت، اخلاق ‌مداری، قانون گرایی، شایسته سالاری، توجه به خرد جمعی، انضباط مالی، صرفه جویی و پرهیز از اسراف و اهتمام به افزایش درآمدهای دانشگاه، بکارگیری تمام ظرفیت ها و استعدادها، تعامل سازنده با هر سه رکن دانشگاه یعنی اعضای هیات علمی، یاوران علمی و دانشجویان عزیز و حمایت های مدیران وزارت و مسئولین استانی ما را در این راه یاری خواهد کرد.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: دانشگاه محقق اردبیلی که از برکات انقلاب اسلامی است با حدود ۴۰۰ نفر عضو هیات علمی، بیش از ۴۰۰ نفر یاور علمی و بیش از ۱۳ هزار نفر دانشجو و با تلاش هایی که در تمام این سال ها انجام گرفته است، هم اکنون در سطح کشور به یکی از دانشگاه های جوان و پیشرو تبدیل شده است.

در ادامه عزیز حبیبی رئیس سابق دانشگاه محقق اردبیلی بیان کرد: دانشگاه محقق اردبیلی طی سال های اخیر در رتبه بندی های مختلف بین المللی حضور یافته و شاهد ارتقا بوده است و این مهم مرهون تلاش های همه جانبه تمام افرادی است که در این دانشگاه مسئولیت داشته اند.

وی افزود: یکی از مشکلات ما عدم حضور دانشگاه در رتبه بندی های بین المللی بود که خوشبختانه با برنامه ریزی و تلاش های انجام شده، دانشگاه وارد رتبه بندی های مختلف شده و زمانی که در دانشگاه محقق اردبیلی رتبه ۳۷ رتبه بندی  ISC را داشت اکنون به رتبه ۱۷ ارتقا یافته است.

وی در خصوص پروژه های متعد عمرانی نیز گفت: بازسازی، تعمیر و اجرای پروژه های متعدد عمرانی در دستور کار دانشگاه قرار داشت و امیدواریم با اختصاص منابع مالی در اسرع وقت این پروژه ها به پایان برسند.

گفتنی است در ادامه حکم ریاست اسماعیل چمنی به وی اعطا و از خدمات عزیز حبیبی رئیس سابق دانشگاه محقق اردبیلی تجلیل شد. همچنین از قدیر نوری، مسعود گنجی و گودرز صادقی روسای اسبق دانشگاه محقق اردبیلی تجلیل به عمل آمد.
خبرنگار: علی انوار

انتهای پیام/

کد خبر: 1164617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =