مذاکرات احیای برجام دیگر در اولویت دولت بایدن نیست / نگرانی غرب از گسترش همکاری نظامی ایران و روسیه

آندره کورتونوف با بیان اینکه دستور کار سیاست خارجی ایالات متحده در قبال ایران به طور قابل توجهی تغییر کرده، خاطر نشان می‌کند: احتمالا شاهد اعمال تحریم‌های بیشتر غرب علیه ایران، فشار سیاسی بیشتر و تعهد کمتر برای دستیابی به یک راه‌حل سازش در مورد موضوعات بسیار مهم برای تهران باشیم.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، اگرچه حتی قبل از اعتراضات داخلی در ایران چشم‌انداز روشنی برای پرونده هسته‌ای ایران وجود نداشت، به نظر می‌رسد پس از آغاز اعتراضات آینده برجام با ابهام جدی‌تری روبرو شده است. این روزها خبرهای خوبی در این مورد به گوش نمی‌رسد و دیپلمات‌های غربی –حداقل در رسانه‌ها- از عدم تمایل ادامه مذاکرات با ایران صحبت می‌کنند. این در حالی است که مقامات ایرانی اذعان دارند که غربی‌ها نیز به صورت خصوصی پیام‌هایی برای از سرگیری مذاکرات ارسال می‌کنند. همین موضوع در مصاحبه‌ای با «دکتر آندره کورتونوف» -دیپلمات برجسته روسی و مدیرکل شورای امور بین المللی روسیه- مورد بررسی قرار گرفت.

احتمال احیای برجام بسیار ضعیف است / آینده مبهم پرونده هسته‌ای ایران

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- در حال حاضر خبرهای خوبی در خصوص از سرگیری مذاکرات هسته‌ای به گوش نمی‌رسد و شاهد سیگنال‌های مثبتی از سوی دیپلمات های غربی نیستیم. به نظر شما موضع غربی‌ها در خصوص از سرگیری مذاکرات چیست؟

حدس من این است که مذاکرات احیای برجام دیگر مانند یک سال پیش برای دولت بایدن اولویت چندانی ندارد. دستور کار سیاست خارجی ایالات متحده به طور قابل توجهی تغییر کرده و اعضای اروپایی برجام دیگر از همان درجه «استقالل استراتژیک» از سوی واشنگتن مانند گذشته برخوردار نیستند. مذاکرات همچنان می‌تواند در اوایل سال 2023 از سر گرفته شود، اما این از سرگیری تضمین کننده توافق نهایی نخواهد بود.

- فکر می‌کنید چرا چنین وضعیتی در مورد پرونده هسته‌ای ایران به وجود آمده و غربی‌ها چه برنامه‌ای برای پرونده هسته‌ای ایران دارند؟

به نظر من، امروز در واشنگتن بیش از آنچه نگران چالش اشاعه هسته‌ای در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا باشند، نگران گسترش همکاری نظامی ایران و روسیه هستند. علاوه بر این، ایالات متحده اعتراضات سیاسی در ایران را از نزدیک دنبال می‌کند. برای برخی از سیاستمداران، چنین اعتراضاتی ممکن است نشانگر تغییرات عمده سیاسی آینده در جمهوری اسلامی باشد. چنین تصوری از تغییرات احتمالی نیز مانع سرمایه گذاری هنگفت در بازگرداندن برجام می‌شود.

- در صورت توقف قطعی مذاکرات، آیا غربی‌ها پیش‌بینی در خصوص پاسخ‌های احتمالی ایران و آمادگی برای مواجهه با پیامدهای آن را دارند؟

پاسخ به این سوال که دولت بایدن موضع معینی در مورد برنامه هسته‌ای ایران دارد بسیار دشوار است. با این حال، بسیاری از تحلیلگران بانفوذ در ایالات متحده و اروپا در حال حاضر در مورد چگونگی «مدیریت» یک ایران هسته‌ای صحبت می‌کنند. البته [از نظر آنها] ابعاد هسته‌ای با برنامه‌ موشک‌های بالستیک و همچنین «رفتار منطقه‌ای» جمهوری اسلامی مرتبط است. با این حال، من فکر نمی‌کنم که در واشنگتن «طرح B» برای ایران وجود داشته باشد.

- در نهایت، پیش بینی شما در خصوص آینده مذاکرات هسته‌ای و روابط ایران و غرب چیست؟

من به هیچ کدام از این دو خیلی خوشبین نیستم. احتمالا نظام بین‌الملل به سمت دوقطبی شدن بیشتر ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک پیش خواهد رفت و ایران نیز تحت تأثیر این روند جهانی قرار خواهد گرفت. این بدان معناست که احتمالا شاهد اعمال تحریم‌های بیشتر غرب علیه ایران، فشار سیاسی بیشتر و تعهد کمتر برای دستیابی به یک راه‌حل سازش در مورد موضوعات بسیار مهم برای تهران باشیم. این دوره ممکن است چند سال طول بکشد. هر چند که امیدوارم پیش‌بینی‌های من اشتباه باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1165751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =