غلظت بی‌سابقه دی‌اکسید گوگرد در هوای تهران / محیط زیست عاملان استفاده از سوخت بی‌کیفیت را معرفی کند

افزایش غلظت دی اکسید گوگرد در هوای تهران باعث نگرانی شده و مشخص نیست که کجا سوختی بی‌کیفیت سوزانده شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، آلودگی هوای تهران به جایی رسیده که کار از تعطیل کردن مدارس و دانشگاه‌ها گذشته و حالا ادارات هم تعطیل شده‌اند. این درحالی است که همه مسئولان معتقدند وظایف خود را به درستی انجام داده‌اند اما چرا نتیجه این عمل به وظایف را در آسمان شهر نمی‌بینیم، خدا داند!

قطعا سوختی با غلظت بالای گوگرد در تهران سوزانده شده است

آنچه امسال تعجب‌ برانگیزتر از هرسال بود ثبت روزهایی با غلظت بالای دی‌اکسید گوگرد بود. کارشناسان معتقدند که این آلاینده منشا سوختی دارد و باید به دنبال ردپایی از سوزاندن سوخت‌های گوگردی نظیر مازوت در تهران بود.

غلظت وحشتانک دی‌اکسید گوگرد در تهران

محمدصادق حسنوند ئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره سوزاندن سوخت گوگردی در تهران و عوارض آن بر سلامتی مردم گفت: دی اکسید گوگرد هم یکی از آلاینده‌های معیار است که می‌تواند به دستگاه تنفسی آسیب بزند. از این گذشته بعد از انتشار در هوا با اکسید نیتروژن وارد واکنش شده و ذرات معلق تولید می‌کند. بخشی از ذرات معلقی که در هوا وجود دارد، ذرات معلق ثانویه هستند.

وی افزود: دی اکسید گوگرد منشا سوختی دارد یعنی استفاده از هر سوخت گوگرد داری باعث انتشار این گاز خواهد شد. بنابراین برای حذف این آلاینده باید گوگرد از سوخت‌ها حذف شود.

حسنوند در پاسخ به این سوال که چرا علی رغم ممنوعیت مازوت‌سوزی در تهران شاهد افزایش گوگرد در هوا بودیم، توضیح داد: به دلیل تغییراتی که بخش‌های مختلف مانند وزارت نفت در سوخت‌ها ایجاد کردند، کمک شد که سوخت باکیفیتی تولید شود؛ به همین واسطه از سال ۱۳۹۰ به بعد غلظت گوگرد کاهش چشمگیری داشت و تا ۸۰ درصد کاهش پیدا کرد اما از سال گذشته این روند تغییر کرده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ غلظت دی اکسید گوگرد حتی یک ساعت هم بالاتر از ۲۵ pbp  باشد اما امسال در برخی ایستگاه‌ها غلظت دی‌اکسید گوگرد بالاتر از ۲۰۰ pbp  ثبت شد! متاسفانه از روند کاهشی و افزایش کیفیت سوخت فاصله گرفته‌ایم و در حال بازگشت به شرایط قبل هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهرانئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران درباره اثرات این آلاینده بر سلامتی عنوان کرد: این آلاینده به تنهایی بر دستگاه تنفس فوقانی تاثیر می‌گذارد و باعث ابتلا به آسم و تشدید حملات آسمی می‌شود. این گاز مستقیما بر کودکان و زنان باردار هم تاثیر می‌گذارد. واکنش دی‌اکسید گوگرد و دی‌اکسید نیتروژن هم ذراتی تولید می‌کند که می‌توانند وارد دستگاه تنفسی و جریان خون شوند.

وی با بیان اینکه منبع دی‌اکسید گوگرد فقط سوخت است و قطعا غلظت بالایی که در بازه زمانی ۲۲ تا ۲۴ آذر ثبت شد و غلظت وحشتناکی بود(۲۰۰ pbp  ) ناشی از سوزاندن سوختی با غلظت بالای گوگرد بوده که ممکن است مازوت یا هر سوخت دیگری باشد، گفت: اینطور هم نیست که غلظت بالا فقط در برخی مناطق ثبت شده باشد بلکه در تمام ایستگاه‌ها شاهد افزایش غلظت دی‌اکسید گوگرد بودیم.

حسنوند توضیح داد: مشکلی که وجود دارد این است که ما دست‌رسی به اطلاعات نداریم و کسی هم شفاف‌سازی نمی‌کند که سوخت حاوی گوگرد در کجا سوزانده شده است. محیط زیست به عنوان نهاد ناظر باید وارد عمل شود و پیگیری کند که منشا این سوخت کجاست و در کارخانه سیمان بوده یا نیروگاه بعثت و غیره؟ آنچه می‌دانیم این است که قطعا سوختی با غلظت بالای گوگرد در تهران سوزانده شده است.

شهرداری: که از سال ۹۴ تاکنون این میزان از گوگرد در هوای شهر بی‌سابقه است

سخنگوی شهرداری تهران هم از منشا دی‌اکسید گوگرد در هوا اظهار بی‌اطلاعی کرده و از رسانه‌ها خواسته موضوع را پیگیری کنند. عبدالمطهر محمدخانی صبح امروز در برنامه زنده تلوزیونی با اشاره به شرایط فعلی آلودگی هوای پایتخت گفت: شهرداری درحال تلاش برای ایفای وظایف خود در حوزه آلودگی هوا مندرج در قانون «هوای پاک» است موضوع اصلی آلودگی امروز میزان دی‌اکسیدگوگرد در هواست که از سال ۹۴ تاکنون این میزان از گوگرد در هوای شهر بی‌سابقه است. اینکه منشأ این آلودگی کجاست باید بررسی شود. از رسانه‌ها می‌خواهیم این مهم را پیگیری کنند.

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: موضوع «سوخت» مهم‌ترین چالش امروز کیفیت هوا است.

محمدخانی در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود فیلتر در اگزوز اتوبوس های شهری گفت: در اگزوز تمامی اتوبوس های شهری فیلتر وجود دارد البته این موضوع جزو مسائل کم اهمیت در رابطه با آلودگی هواست. چالش اصلی ما نوع مصرف سوخت و توسعه حمل و نقل عمومی در شهر تهران است.

سلاجقه: در تهران مازوت‌سوزی نداریم

متولی اصلی هم که محیط زیست است و باید پاسخگو باشد که کجا سوخت گوگردی سوزانده می‌شود، گفته در شهر تهران مازوت‌سوزی وجود ندارد و منشا اصلی را مشخص نکرده است. علی سلاجقه  رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در خصوص شایعه مازوت سوزی در شهر تهران گفت: ما در اطراف شهر تهران موضوع مازوت‌سوزی نداریم زیرا نیروگاه بعثت مازوت نمی‌سوزاند اما بحثی که در اینجا وجود دارد، بحث تراکم است و اتفاقی که افتاده فارغ از حد توان شهر است که باید مدیریت شود. ما در قزوین و استان البرز مازوت‌سوزی داریم اما در شهر تهران مازوت‌سوزی وجود ندارد.

احتمال دارد گازوئیل نیز دارای گوگرد باشد

زهره عبادتی معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران هم در این باره به گفت: هیچ کدام از نیروگاه‌های ما از سوخت مازوت استفاده نمی‌کنند؛ به طوری‌که حتی قابلیت استفاده از سوخت مازوت را نیز ندارند. تنها نیروگاه بعثت این قابلیت را داراست که مخازن مازوت آن نیز از  سال ۹۸ تاکنون پلمب بوده است بنابراین درست نیست که مدعی شویم در نیروگاه‌ها یا صنایع بزرگ‌مقیاس مانند واحدهای سیمان تهران مازوت سوزانده می‌شود چراکه هیچ کدام براساس بررسی‌های ما از مازوت استفاده نمی‌کنند و خوشبختانه سوخت گاز آن‌ها تامین شده‌ است.

عبادتی درباره انتشار آلاینده دی‌اکسید گوگرد در آلودگی هوای اخیر ادامه داد: در برخی ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای تهران از ۲۲ تا ۲۴ آذرماه شاهد افزایش مقداری آلاینده دی‌اکسیدگوگرد در بعضی ساعات بودیم که البته آلاینده شاخص نبود و آلاینده شاخص همان ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بود. در حال بررسی عوامل افزایش این آلاینده هستیم چراکه عوامل مختلفی می‌تواند باعث افزایش میزان آن باشد اما عامل اصلی افزایش آن سوخت گوگرددار است. این سوخت ممکن است در وسایل نقلیه سنگین یا در یک واحد و مرکز صنعتی نیز استفاده شود.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران تاکید کرد: افزایش دی‌اکسید گوگرد الزاما دلیل بر مازوت‌سوزی نیست حتی احتمال دارد گازوئیل نیز دارای گوگرد باشد.

به گزارش ایسکانیوز، هنوز مشخص نیست که گوگردی که هر روز تنفس می‌کنیم از کجا سرچشمه می‌گیرد و با گذشت دو هفته از تجربه آلودگی شدید در تهران همچنان آش همان آش است و کاسه همان کاسه واز نهاد مجری تا نهاد ناظر کسی پاسخگونیست.

انتهای پیام /

کد خبر: 1166243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =