باستان‌شناسان درباره آثار تاریخی محدوده سد چمشیر چه نظری دارند؟

یکی از باستان شناسان محوطه‌های تاریخی سد چمشیر پس از پایان مطالعات خود می‌گوید نهایت تاریخی که می توانم برای کارگاه سفالگری تعیین کنم مربوط به دوره سلجوقی است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سد چمشیر هفته آینده آبگیری می‌شود تا قبل از آن باستان شناسان همه محوطه‌هایی که گمانه زنی شده بود را بررسی کرده‌اند. تا همین جا هم اعلام می‌کنند که هیچ آثار فاخری در این محوطه‌ها پیدا نکرده اند هر چه بوده مانند دو سکه ایلخانی قابل انتقال بوده است و آن‌ها را به امین اموال اداره کل میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد تحویل داده اند.

چالش‌های زیست‌محیطی سد چمشیر / آبگیری پنجمین سد بزرگ کشور در هاله‌ای از ابهام است

حالا هر کدام از باستان شناسانی که در این محوطه‌ها کار کرده اند؛ بررسی‌های چند روزه اخیر خود را به خبرنگاران گزارش می‌دهند. از جمله عبدالرضا مهاجری نژاد باستان شناسی که چند محوطه گمانه زنی شده در سد چمشیر را بررسی کرده است و می‌گوید محوطه‌های که گفتند ساسانی است را من کاوش کردم. هیچ اثری نبود.

وی حالا روی محدوده‌ای ایستاده که می‌گوید متعلق به افرادی است که زمانی اینجا زندگی می‌کردند و این محدوده هم کارگاه سفالگری یا چلنگری آنها بوده است.

مهاجری نژاد می‌گوید: یک بخش‌هایی از این محدوده که دیواری ۳۵ در ۳۰ متری دارد خشکه چین عشایری بوده است. ما خاک را برداشت کردیم و دیدیم داغی وجود دارد بررسی بیشتر انجام شد و متوجه شدیم آثار سوختگی بیشتری را در خاک می‌بینیم.

وی ادامه داد: بعد به یک چیزی شبیه به قبر برخورد کردیم. من حدس زدم شاید به چند قبر رسیدم اما بعداً متوجه شدم این شیارها کوره یا کارگاه‌های سفالگری و فلزگری بوده است.

وی ادامه می‌دهد: ساکنان این محدوده برای دوره‌های ایلخانی و سلجوقی بوده اند. آنها این محدوده را با لاشه‌های سنگ پر کرده و کف سازی کرده اند. بنابراین ما با دو لایه جدید و قدیم سر و کار داشتیم که حداکثر قدمت آن به دوره ایلخانی برمی گردد.

به گفته این محقق در این محدوده سفال‌ها یا فلزها را فرم می‌دادند و در واقع یک کوره سفالگری ساده بوده است. به همین دلیل هیچ بخشی از آن جایی برای زدن طاق نداشته است. سقف این کارگاه هم احتمالاً از چوب و پارچه بوده است.

مهاجری نژاد می‌گوید که در بررسی اولیه گفته بودند قدمت اینجا پساساسانی و پساهخامنشی بوده است اما چنین چیزی نیست. من حداکثر تاریخی که می‌توانم برای این محدوده بدهم سلجوقی است. هر چند که همه دوره‌ها برای ما مهم است.

کد خبر: 1167199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      0 0
      فقط گپ می زنند چیزی نشان که نمی دهند