لاغری/ کاهش وزن اصولی با محاسبه bmi

اگر پیش متخصص تغذیه بروید معمولاً اولین کاری که برای شما انجام می دهد این است که شاخص توده بدنی شما را محاسبه می کند و بر اساس آن، رژیم لاغری و برنامه ورزشی به شما می دهد

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، با محاسبه شاخص توده بدنی یا BMI یک معیار سلامتی به دست می آورید که محدوده وزنی شما را مشخص می کند. این شاخص، میزان تناسب وزن هر شخص بر اساس قد، جنسیت، دور مچ و ...او را مشخص می کند.

لاغری / برای کاهش وزن از کدام مواد غذایی باید استفاده کرد؟

اگر پیش متخصص تغذیه بروید معمولاً اولین کاری که برای شما انجام می دهد محاسبه bmi و بر اساس آن، رژیم لاغری و برنامه ورزشی به شما می دهد. و یا مثلا خواهد گفت که به دلیل بالا بودن بیش از حد این شاخص در شما، رژیم و ورزش برایتان فایده ندارد و بهتر است درباره عمل لاغری و روش های دیگر فکر کنید. در این صفحه ابتدا درباره شاخص توده بدنی توضیحاتی ارائه شده و سپس بر اساس نتایج آن، بهترین روش لاغری و کاهش وزن در محدوده bmi بین ۲۵ تا ۴۰ معرفی شده است. 

شاخص توده بدنی چیست؟

شاخص توده بدنی یا BMI یک معیار سلامتی است که محدوده وزنی افراد را مشخص می کند. این شاخص، میزان سلامتی وزنی شخص بر اساس قد، جنسیت، دور مچ و ... مشخص می کند. این شاخص در ساده ترین حالت از طریق فرمول (وزن بر حسب کیلوگرم) تقسیم بر (قد بر حسب سانتی متر به توان ۲) به دست می آید.

وضعیت بدنی    محدوده شاخص توده بدنی
کمبود وزن    کمتر از ۱۸.۵
وزن ایده آل    ۱۸.۵ – ۲۴.۹
اضافه وزن    ۲۵ – ۳۰
چاقی    ۳۰ – ۳۵
چاقی مفرط یا مرضی    ۳۵ – ۴۰

بهترین روش لاغری شاخص توده بدنی ۲۵ تا ۳۰

اگر محدوده BMI بین ۲۵ تا ۳۰ باشد یعنی شما دارای اضافه وزن هستید. هر چقدر BMI شما به ۳۰ نزدیک تر باشد یعنی شما اضافه وزن بیشتری دارید و اگر اقدام به کاهش وزن نکنید ممکن است به چاقی و دردسرهای آن مبتلا شوید.

خوشبختانه افرادی که اضافه وزن دارند بدون نیاز به هیچ روش خاصی تنها با ورزش کردن و دنبال کردن یک رژیم لاغری متعادل می توانند سریع وارد محدود وزنی سالم شوند. دقت کنید که در این محدوده معمولا دارو درمانی، عمل لاغری موضوعی یا کلی مجاز نیست زیرا افراد بدون کمک این روش ها به راحتی و بدون هیچ عوارضی می توانند وزن کم کنند.

بهترین روش لاغری در افراد با شاخص توده بدنی بین ۳۰ تا ۴۰

داشتن شاخص توده بدنی بین ۳۰ تا ۴۰ نشان دهنده این است که شخص در محدوده وزنی ناسالم قرار دارد و چاق محسوب می شود. برای افرادی که چاق هستند اما هنوز با مشکلات حرکتی و یا سلامتی جدی روبرو نشده اند، انجام ورزش + دنبال کردن رژیم لاغری به همراه دارودرمانی می تواند راهکارهای خوبی جهت کاهش وزن باشند.

برخلاف تصور بسیاری از افراد، انجام جراحی های لاغری کلی مانند عمل اسلیو معده یا حتی جراحی های موضعی مانند لیپوساکشن در این گروه نباید انجام شود زیرا روش های طبیعی به همراه کمک گرفتن از پزشکان کافیست.

بهترین روش لاغری در افراد با شاخص توده بدنی بالای ۴۰

این گروه، افرادی هستند که به نوع شدید چاقی یعنی چاقی مرضی یا مفرط مبتلا هستند. چاقی در این گروه باعث شده که افراد زندگی سخت تری داشته باشند. اغلب افرادی که شاخص توده بدنی بالای ۴۰ دارند معمولا از نظر حرکتی مشکل دارند و احتمالا با یک یا چند بیماری مرتبط با چاقی نیز دست و پنجه نرم می کنند.

به دلیل ناتوانی در تحرک کافی مانند سایر افراد، انجام ورزش منظم برای کسانی که چاقی مفرط یا مرضی دارند سخت است. بنابراین چنین افرادی معمولا با ورزش کردن نمی توانند وزن کم کنند. و از آنجا که هر نوع برنامه غذایی خواه ناخواه برای موفقیت نیاز به ورزش و حرکات منظم دارد، در نتیجه اگر افرادی که چاقی مرضی دارند بخواهند فقط دنبال رو یک رژیم لاغری باشند معمولا موفق نخواهند شد.

راه حل نهایی یا بهترین روش لاغری در افراد با شاخص توده بدنی بالای ۴۰، انجام عمل لاغری یا باریاتریک است.

عمل جراحی لاغری چیست؟

به روش های جراحی که منجر به کاهش وزن می شوند و یا به پروسه لاغری کمک زیادی می کنند عمل لاغری گفته می شود. در عمل های لاغری، بعضی از بافت های گوارشی مانند معده و روده به صورت هدفمند دستکاری می شوند تا میل به غذا خوردن کم شود و یا شخص بعد از خوردن مقدار کمی غذا سریع سیر شوند

برای انجام عمل لاغری باید به چه پزشکانی مراجعه کنیم؟

تمامی عمل های لاغری می بایست توسط یک متخصص جراحی باریاتریک و چاقی انجام شود. این پزشک ابتدا دوره جراحی عمومی را پشت سر گذاشته و سپس در دوره های تخصصی لاپاراسکوپی شرکت کرده است. سپس با آموزش و انجام عمل های لاغری زیر نظر اساتید موفق به دریافت مدرک تخصصی جراحی چاقی و باریاتریک می شود.

منظور از جراح اسلیو دقیقا چه پزشکی است؟

حین جستجو ممکن است با اصطلاحاتی از جمله دکتر اسلیو معده، دکتر بای پس معده و .... روبرو شوید. بیشتر جراحان لاغری تمام روش ها را به یک اندازه انجام می دهند و معمولا با نام همان جراح چاقی و باریاتریک شناخته می شوند. اما برخی از این جراحان به قدری در یک عمل لاغری خاص مهارت و تجربه دارند که ممکن است فقط به طور مثال با نام جراح بای پس معده، بهترین جراح اسلیو معده و القابی از این دست شناخته شوند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1167404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =