تشدید تکانه‌های اقتصادی در اروپا / صنایع و مردم متحمل هزینه‌های بالای زمستان سخت شدند

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: قطع واردات گاز ارزان روسیه به این کشورها و تکانه‌های جنگ این مشکلات را در اروپا تشدید کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، قطع صادرات گاز روسیه به اروپا کشورهای این منطقه را با مشکلات جدی مواجه کرده است. به طوری که آنها الان به طور جدی در حال اجرای سیاست‌های سختگیرانه برای مقابله با این چالش هستند. به طور مثال، دولت فرانسه برای برون رفت از این مشکل دست به خاموش کردن روشنایی معابر عمومی زده است. در پی این خاموشی‌های فراگیر و بی‌سابقه یورونیوز انگلیسی از عبارت «کاهش مصرف اجباری» در ساعت‌های پیک مصرف انرژی استفاده می‌کند در حالی که یورونیوز فارسی برای عادی جلوه دادن وضعیت در فرانسه، از همین طرح با عنوان «طرح هوشیاری انرژی» یاد می‌کند! این در حالی است که بهینه‌سازی مصرف ادارات دولتی در کشور ما مورد تمسخر قرار می گیرد اما حاضر شدن در محل کار به شکل پتوپیچ و با چندین لباس در کشورهای اروپایی بیانگر زمستان سخت اروپا نیست!

قطر: اروپا سال آینده با کمبود گاز رو به رو نخواهد بود

قطع صادرات گاز روسیه به اروپا مشکلات عدیده ای را در زمینه ی صنعت برای کشورهای این قاره به وجود آورده است. به طوری که شاهد خروج سرمایه از کشوری مانند آلمان به عنوان قطب تولید مواد شیمیایی در اروپا به سمت کشورهای دیگر از جمله آمریکا، چین، ژاپن و... هستیم. از سوی دیگر، تولیدات صنعتی در اروپا نیز کاهش یافته است. به‌عنوان مثال، تولید فولاد اروپا طی ماه های اخیر با کاهش شدیدی روبرو شد. در ادامه نظرات محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس را در خصوص مشکلات اروپا پس از قطع صادرات گاز روسیه می‌خوانید.

نقدعلی با اشاره به وابستگی اروپا به گاز روسیه تصریح کرد: تحریم صادرات گاز روسیه نتوانست این کشور را فلج کند. روسیه به سرعت مقاصد صادراتی خود را جایگزین کرد و الان گازش را به چین و هند می فروشد. شواهد نشان می دهد که اروپا از این شرایط بیشترین آسیب را دیده است. اروپایی ها وارد جنگی سنگین و پرهزینه شدند و تحریم گاز روسیه می تواند اقتصاد اروپا را به شدت تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی در ادامه گفت: از آنجائیکه اروپایی‌ها به گاز روسیه وابستگی شدیدی داشتند، قطع صادرات گاز از این کشور بر روی صادرات آن‌ها، صنایع و اقتصادشان اثرات منفی داشت. تولیدات صنایعی که مصارف گازی دارند مانند کود و آمونیاک به شدت در اروپا کاهش یافته است. شواهد نشان می‌دهد که الان اروپایی‌ها با کمبود گاز برای ارائه به شهروندانشان مواجه هستند و گاز را با قیمت بالایی در اختیار مردم قرار می دهند. برای مقابله با این بحران، اروپا به اقداماتی مانند ارائه یارانه خرید چوب و استفاده از سوخت‌های فسیلی از جمله زغال سنگ روی آورده است. در حال حاضر، اروپایی‌ها با شرایط سختی روبرو هستند و به نظر می رسد زمستان سخت و طاقت فرسایی را پیش‌رو خواهند داشت.

این نماینده ی مجلس ادامه داد: آمریکایی‌ها در حال استفاده از شرایط فعلی به نفع خودشان هستند. در حالی که صنایع اروپا صدمه دیده اند و کشورهای اروپایی برای تأمین گاز مورد نیاز شهروندان شان با مشکل مواجه هستند، آمریکا به‌دنبال افزایش صادرات گاز خود به این قاره است. واشنگتن قصد دارد جای روسیه را در اروپا به لحاظ ارائه انرژی بگیرد و از مزایای مالی و سیاسی آن بهره‌مند شود. نگاهی وجود دارد مبنی بر اینکه اروپایی‌ها ملعبه ی دست آمریکا هستند و واشنگتن از اینکه روسیه به عنوان رقیب قدرتمندش در جنگی درگیر شده است و اروپایی‌ها به لحاظ انرژی به مشکل خورده اند، سود می‌برد. چین نیز مانند آمریکا در تلاش است از شرایط فعلی سود ببرد و به جذب سرمایه ها به کشور خودش مبادرت کند و بازارهای صادراتی اروپا را بگیرد. به طور کلی، شرایط فعلی کاملاً به ضرر اروپاست.

وی تأکید کرد: اروپایی‌ها از قبل هم با مشکلاتی روبرو بودند و اعتراضات اجتماعی از جمله جلیقه زردها در فرانسه و اعتراضات در انگلستان نشان دهنده ی این موضوع است. اما قطع واردات گاز ارزان روسیه به این کشورها و تکانه‌های جنگ این مشکلات را در اروپا تشدید کرد. در حال حاضر اروپایی ها مبالغ بالایی را برای اعطای یارانه به مردم می پردازند که به حدود 1000 میلیارد دلار رسیده است. همچنین با وجود پرداخت 1000 میلیارد دلار یارانه، صنایع و به خصوص مردم متحمل هزینه های بسیار بالای شده اند و مجبورند گاز را با قیمت بسیار بالاتری نسبت به قبل تهیه کنند و این مسائل اروپایی ها را به لحاظ اقتصادی تحت فشار قرار می دهد.

نقدعلی خاطرنشان کرد: ملت و دولت ما در مدیریت بحران توانایی بالایی دارند. زیرا مسائل بزرگی همچون جنگ تحمیلی، توطئه های متعدد، تحریم‌های شدید و... را پشت سر گذاشته‌ایم. بنابراین، مدیریت ناترازی گاز در کشورمان موضوعی نیست که بتواند ما را به زمستان سخت دچار کند. ما دارای منابع عظیم انرژی هستیم و بسیاری از تهدیدها را تبدیل به فرصت کرده‌ایم و در سایه نگاه اعتقادی مردم به نظام توانسته‌ایم مشکلات را پشت سر بگذاریم. موضوع کمبود گاز نیز با اعمال سیاست هایی همچون تعرفه گذاری پلکانی و بهینه‌سازی مصرف قابل حل است. به‌طور کلی، مشکلات ما در حوزه انرژی با بحرانی که اروپا به خاطر عدم دسترسی به منابع پایدار انرژی با آن ها روبروست، قابل مقایسه نیست. ما در دولت قبلی شرایط سختی را به لحاظ کمبود برق در تابستان پشت سر گذاشتیم، اما در دولت فعلی با مدیریت‌های انجام شده تابستان را بدون قطعی برق گذراندیم. در زمستان نیز می توانیم با اعمال سیاست‌هایی زمستان را بدون قطع گاز مشترکان به پایان برسانیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1167660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =