بیانیه صداوسیما در واکنش به بودجه فرار رو به جلوست / لزوم بازآفرینی و اصلاح ساختار در سازمان

مدیر رسانه‌ای روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان صدا و سیما یک بازآفرینی ساختاری لازم دارد تا بتواند چابک شود و افراد توانمندی را به کاربگیرد که تولیدات فاخری داشته باشد.

جعفر برزگر، مدیر رسانه‌ای روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره تناسب بودجه اختصاص یافته به صدا و سیما با نیازهای آن اظهار کرد: تأثیر بودجه‌ها و میزان آنها بر تولیدات فرهنگی امری است غیرقابل انکار و  چند سالی می‌شود که افکار عمومی نسبت به بودجه اختصاص یافته به صدا و سیما و نهادهای فرهنگی حساس شده است، مخصوصا از سال ۹۶ که میزان بودجه اعلام می‌شود، این بحث در رسانه ها مطرح می‌شود که چرا بودجه‌های فرهنگی تا این اندازه ناچیز است.

اظهارات قابل توجه پیمان جبلی درباره ۳ بار تحریم صداوسیما

برزگر با بیان اینکه حساسیت ایجاد شده به سه مسئله باز می‌گردد، گفت: یکی از آنها پاسخگو نبودن مسئولان صدا و سیماست، چرا که این سازمان در سال‌های مختلف چه کم چه زیاد از بیت‌المال و بودجه عمومی هزینه دریافت کرده که رقم هم ناچیز نبوده است، به‌طوری که اگر ده سال اخیر را بررسی کنید متوجه خواهید شد که سازمان صدا و سیما در مقایسه با سایر نهادها و کل بودجه کشور و تولید ناخالص داخلی بودجه قابل‌توجهی را دریافت کرده است و در مقابل شما به یاد ندارید که معاونین و روسای سازمان در پایان هر سال گزارش عملکردی داشته باشند که در آن عنوان کنند ما تا این اندازه تولید داشته‌ایم و بودجه خود را صرف چنین مواردی کرده‌ایم، برای همین افکار عمومی هیچ تصوری نسبت به اینکه این بودجه اختصاص یافته صرف چه چیزی شده است ندارد و سازمان هم خود را مکلف نمی‌داند که در این زمینه گزارشی ارائه دهد و پاسخگو باشد.

قائم مقام خبرگزاری شبستان ادامه داد: مشکل دوم این است که صدا و سیما در سال‌های اخیر با رویکرد اشتباهی که اتخاذ کرده در بسیاری از حوزه‌ها به یک سری از سلایق محدود شده و بخشی از مردم نیز صدا و سیما را از آن خود نمی‌دانند چرا که دغدغه‌ها و حرف‌هایشان در رسانه ملی بازتاب داده نمی‌شود.

برزگر افزود: مشکل سوم و مهم‌تر از همه اینکه، صدا و سیما بدون تردید و طبق آمارهای داخلی این سازمان و آمارهای بیرونی، در سال‌های اخیر با اُفت کیفیت مواجه شده و این موضوع قابل انکار نیست.

وی عنوان کرد: صدا و سیما در سال‌های اخیر بودجه‌های چند هزار میلیاردی دریافت کرده و علاوه بر آن، توانسته کم‌ترین حالت ممکن به اندازه یک سوم مبلغ بودجه دریافتی خود، آگهی و رپورتاژ داشته باشد و در سال جاری نیز حدود ۲ الی ۳ هزار میلیارد تومان از طریق تبلیغات جذب کرده است، اما طبق آمارهای سازمان صدا و سیما، پر مخاطب‌ترین سریال تلویزیون تنها ۱۵ درصد مخاطب داشته که این نشان‌ می‌دهد که این سازمان با توجه به دریافت بودجه خوب اما خروجی نامناسبی داشته است و یک شکاف عمیق بین هزینه‌ها و خروجی وجود دارد.

برزگر در ادامه گفت: تولیدات صدا و سیما در حوزه‌های مختلف دچار اُفت کیفیت شده و این سازمان تبدیل به دستگاهی شده که نمی‌تواند پیامی را منتقل کند نه می‌تواند برای مردم سرگرمی تولید کند.

وی با بیان اینکه صدا و سیما نه تنها نتوانسته مردم را راضی کند بلکه در راضی کردن مقامات بالادستی نیز نا موفق بوده است، افزود: مقامات نظام همچون مقام معظم رهبری از عملکرد فضای رسانه‌ای و تولیدات فرهنگی ناراضی هستند به طوری که ایشان در سال ۱۴۰۰ حداقل سه بار تاکید کردند که در فضای رسانه ضعف داریم و حتی چندین بار هم به صراحت از صدا و سیما انتقاد کردند.

برزگر در ادامه با اشاره به بیانیه سازمان صدا و سیما در خصوص بودجه ۱۴۰۲ گفت: این بیانیه گزاره درستی نیست چرا که این سازمان با مدیریت اشتباه دچار هدررفت شدید منابع می‌شود، به طوری که بخش اعظم بودجه سازمان صدا و سیما صرف کارمندانی می‌شود که سازمان اصلا نیازی به آنها ندارد و می‌توانسته برون‌سپاری کند، و بیانیه صدا و سیما به نوعی فرار رو به جلوست و این سازمان ده‌ها شبکه رادیویی و تلویزیونی ایجاد کرده که هیچ خروجی ندارند و میلیاردها تومان هزینه آنها می‌شود که هیچ مخاطبی را هم به خود جذب نمی‌کند. در حالی که شبکه نمایش خانگی با بودجه‌ای بسیار کمتر توانسته تولیدات بهتری از تلویزیون داشته باشد.

وی عنوان کرد: صدا و سیما یک بازآفرینی ساختاری لازم دارد تا بتواند چابک شود و افراد توانمندی را به کاربگیرد که تولیدات فاخری داشته باشد البته، تولیدات فاخر به معنای پر هزینه بودن نیست بلکه به معنای جذب افراد توانمندی است که بتوانند این کار را انجام دهند، همانطور که در دهه ۸۰ عمل می‌شد.

مدیر رسانه‌ای روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: ما باید با افزایش بودجه ای که به صدا و سیما اختصاص پیدا کرده، شاهد یک تحول باشیم اما احتمالا چنین نخواهد شد و مسئولان این سازمان بهانه کمبود بودجه را خواهند آورد، همانطور که در بیانیه خود نیز به آن اشاره کرده‌اند و به نوعی با این بیانیه بودجه‌تراشی برای سال بعد می‌کنند که قابل قبول نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1167844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =