اروپا به دنبال اعمال محدودیت‌ها و قطعنامه‌های بیشتر علیه ایران

پارلمان اروپا با پیشنهاد قرار گرفتن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست تروریستی این اتحادیه، در تلاش است زمینه‌ را برای اقدامات ضدایرانی بیشتر فراهم کرده که با هدف فشار بر جمهوری اسلامی و عقب نشینی از خواسته‌های خود است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پارلمان اروپا در آخرین اقدام ضدایرانی خود با تصویب یک قطعنامه علیه ایران، پیشنهاد قرار گرفتن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا را مطرح کرد. نمایندگان پارلمان اروپا به اصلاحیه‌ای برای گزارش سالانه اجرای سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا رای داده‌اند که بر اساس آن، از اعضای این اتحادیه خواسته شده که سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دهند.

اقدامی که با واکنش‌هایی از سوی مقامات ایرانی مواجه شد. در همین راستا، آقای رئیسی در جلسه فوق‌العاده هیئت دولت که بعد از ظهر روز پنچ‌شنبه برگزار شد، ضمن مغایرت این اقدام با قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل اظهار کرد: «این حرکت از روی استیصال و پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آنها برای ضربه به مردم ایران انجام شد تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند».

استفاده ایران از همه مولفه‌های قدرت برای مقابله با غرب

دکتر قالیباف نیز با محکوم کردن اقدام ضدایرانی اروپایی‌ها اظهار کرد: «تصمیم دارند سازمان رسمی یک دولت را که جزو نیروهای مسلح و رسمی دولت است تروریست اعلام کنند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کانون فرهنگ جهاد و شهادت و تحول و خدمت در دفاع مقدس و بعد از دفاع مقدس تا به امروز بوده و خود بزرگترین مبارزه با تروریسم را انجام داده است».

اگرچه این قطعنامه از نظر حقوق محدودیت چندانی به عملکرد سپاه وارد نمی‌کند و در واقع سپاه پاسداران فعالیت رسمی برون مرزی در اروپا ندارد، اما به نظر می‌رسد این حرکت به عنوان گام‌های نخستین اقدامات بیشتر ضدایرانی صورت گرفته باشد و در ادامه این روند محدودیت‌ها و قطعنامه‌های بیشتری علیه ایران به تصویب برسد.

در شرایطی که در غیاب آمریکا پرونده هسته‌ای ایران توسط اتحادیه اروپا در حال پیگیری بود، به نظر می‌رسد فضای حاکم آینده مذاکرات بین ایران و تروئیکای اروپایی را با چالش بسیار جدی‌تر روبرو کرده است. هر چند که پس از اغاز اعتراضات در ایران، مذاکرات هسته‌ای به حالت تعلیق در آمد و مقامات آمریکایی و اروپایی بارها اعلام کردند که مذاکرات با ایران در اولویت آنها قرار ندارد، اما به هر ترتیب انتظار می‌رفت که با پیگیری‌های دو طرف این موضوع دوباره در دستور کار قرار بگیرد.

با این تفاسیر، جا دارد جمهوری اسلامی ایران ضمن تلاش برای اتخاذ یک رویکرد فعالانه دیپلماتیک و تعامل با کشورهای اروپایی به منظور خنثی کردن گام‌های بعدی آنها، اقدام متقابل را بر اتحادیه اروپا به منظور آگاه سازی آنها از تبعات و هزینه‌های اقداماتشان در دستور کار خود قرار دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1168246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =