تدوین آیین‌نامه جذب نخبگان به عنوان عضو هیئت علمی

وزیر علوم از تدوین آیین‌نامه جذب نخبگان در دانشگاه‌ها به عنوان عضو هیات علمی به منظور کمک به نگهداشت آنان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی زلفی وزیر علوم در دیدار با نخبگان که امروز یکم بهمن ماه ۱۴۰۱ برگزار شد، اظهار کرد: علاقه‌مندم پیشنهادات و انتقادات شما را بشنوم؛ چرا که نظرات شما راهگشا خواهد بود.

 انتشار ۷۸هزار سند علمی در جهان توسط پژوهشگران ایرانی

وی با بیان این که سالها پیش اطلاعاتی درباره خروج نخبگان به دستم رسید که بسیار ناراحت‌کننده بود، گفت: پس از مشاهده این آمارها از خودم پرسیدم چرا ما قدر نخبگان را نمی‌دانیم و نسبت به آن کم توجهی می‌کنیم؟! چگونه می‌توانیم تبعات سنگین خروج نخبگان را به مسئولین کشور نشان دهیم؟!

زلفی گل با تصریح بر این که نخبه بودن فقط به فعالیت‌های علمی محدود نمی‌شود، افزود: نخبگی صرفا در مسیر علمی نیست. افرادی که در زمینه‌های ورزشی یا موسیقی فعالیت می‌کنند هم نخبه محسوب می‌شوند.

وزیر علوم به مقاله خود درباره مهاجرت ژن‌ها اشاره کرد و گفت: در این مقاله‌ آمده است؛ وقتی یک نفر بخواهد به نخبه تبدیل شود، محیط و لقمه حرام و حلال در آن اثر دارد. وقتی نخبگان از کشور خارج شوند در حقیقت ژن‌ها از کشور خارج می‌شوند. در کشورهای نخبه پذیر ژن‌های هوشمند افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: در مقاله ژن‌ها این نکته را گفتم که کشورهای نخبه پذیر همیشه پیشرو عرصه علم و فناوری هستند. خدمت مقام معظم رهبری این‌ها را عرض کردم و ایشان دستور تاسیس بنیاد ملی نخبگان را دادند و توسط رئیس جمهور وقت مسئولیت آن را من سپرده شد.

زلفی‌گل با اشاره به اینکه نخبگان متعلق به جامعه بشری هستند، گفت: اعتقاد من این است که نخبگان در مرزهای جغرافیای نمی‌گنجد و متعلق به کل جامعه بشری هستد. البته وقتی نخبگان جایی که ریشه دارند را ترک می‌کنند اثر گذاری در زیست بوم را از دست می‌دهند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری خطاب به نخبگان گفت: نگاه ما به شما، نگاه راهبردی و نگاه به آینده است. به همین دلیل کارهای نویی را در زمینه نخبگان انجام دادیم.

زلفی گل تاکید کرد: برای رفع چالش‌های نخبگان، آیین‌نامه جذب نخبگان در دانشگاه‌ها به عنوان عضو هیئت علمی، با ۵ امضا به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است. این آیین‌نامه به امضای وزارتین علوم و بهداشت، آموزش و پرورش،  معاونت علمی ریاست‌جمهوری و دانشگاه آزاد رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1168363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =