افزایش ۲ دلاری قیمت خوراک دام

روند افزایشی قیمت کالاهای اساسی در سال جدید میلادی هم همچنان ادامه دارد و بر اساس اعلام فائو چشم‌انداز قیمت‌ها در سال جدید تیره و تار است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، افزایش قیمت انواع کالاهای اساسی در بازارهای جهانی همچنان روی شیب تند ادامه دارد. از ابتدای سال جدید میلادی اگرچه با نوسان‌هایی همراه بوده اما گرایش بازار همواره رو به بالا بوده است. رشد قیمت جهانی در سال جاری در ادامه افزایش‌های سال گذشته است.

قیمت انواع نهاده‌های دامی و محصولات کشاورزی دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱

امروز در بازارهای جهانی قیمت ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود دو دلار افزایش یافت و هر بوشل از این محصول به قیمت ۶۸۴ دلار به فروش رفت.

امروز انواع دانه‌های روغنی هم از رشد قیمت‌ها عقب نماندند به طوری که دانه روغنی سویا افزایش ۲.۲۵ دلار را ثبت کرد و گیاه روغنی کانولا رشد ۲.۸دلاری را رقم زد. افزایش قیمت کالاهای اساسی از دو سال پیش با شیوع ویروس کرونا در جهان شتاب گرفت، اما پس از جنگ روسیه با اوکراین با جهش زیادی همراه شد.

شیوع ویروس کرونا باعث اختلال در زنجیره عرضه کالاهای اساسی در جهان شد و زنجیره تأمین را به هم ریخت. صادرات کالا کند و در برخی مواقع متوقف شد و همه این‌ها کفه تقاضا را نسبت به عرضه سنگین‌تر کرد و عاملی برای رشد قیمت‌ها شد، اما جنگ روسیه و اوکراین نقطه عطف جهش قیمت‌ها بود زیرا این دو کشور در مجموع بیش از ۳۰ درصد غلات جهان را تأمین می‌کردند که اکنون به واسطه جنگ صادرات کندتر شده و حتی تولید در کشور جنگ‌زده اوکراین به حداقل رسیده است.

نهادهای بین‌المللی چشم‌انداز مناسبی برای قیمت‌های موادغذایی در سال جدید میلادی ندارند زیرا هنوز دو عامل رشد قیمت‌ها برچیده نشده و کماکان ادامه دارد.

سازمان خواربار جهانی (فائو) در جدیدترین پیش‌بینی‌ها گفته است قیمت موادغذایی در سال جدید تا ۱۵ درصد رشد خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1169088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =