مورچه سرطان را بو می‌کشد

دانشمندان کشف کردند گرچه مورچه بینی برای بو کشیدن ندارد، اما با استفاده از شاخک‌هایش می‌تواند سلول‌های سرطانی را تشخیص دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ مورچه‌ها بینی ندارند، اما از گیرنده‌های بویایی روی شاخک‌های خود استفاده می‌کنند تا بتوانند غذا پیدا کنند یا جفت‌های احتمالی‌شان را بو بکشند. حال دانشمندان کشف کرده‌اند که مورچه‌ها می‌توانند سلول‌هی سرطانی را در ادرار تشخیص دهند.

دانشمندان در مطالعات خود نزدیک به ۳۲ مورچه ابریشمی را آموزش دادند تا از گیرنده‌های بویایی خود برای یافتن تومورها استفاده کنند. آنها برش‌هایی از تومورهای سرطان سینه را از نمونه‌های انسانی به موش پیوند زدند و به ۳۵ مورچه یاد دادند که ادرار موش‌ها را بو بکشند. مورچه‌ها پس از قرار گرفتن در یک ظرف پتری ۲۰ درصد زمان بیشتری را در کنار نمونه‌های ادرار حاوی تومورهای سرطانی در مقایسه با ادرار سالم سپری کردند.

ایمونوتراپی شخصی؛ چشم‌اندازی جدید در درمان سرطان + ویدئو

از آنجایی که سلول‌های تومور حاوی ترکیبات آلی فرار (VOCs) هستند و محققان از آنها به عنوان نشانگرهای زیستی سرطان استفاده می‌کنند، حیواناتی مانند سگ و اکنون مورچه می‌توانند به سرعت آموزش ببینند تا این ناهنجاری‌ها را از طریق حس بویایی خود تشخیص دهند. با این حال، به گفته واشنگتن پست، محققان فکر می‌کنند که مورچه‌ها نسبت به سگ‌ها و سایر حیوانات برتری دارند، چون آموزش آنها زمان کمتری می‌گیرد.

تشخیص سرطان با این روش اهمیت بالایی دارد، زیرا هر چه سرطان زودتر تشخیص داده شود، درمان می‌تواند زودتر آغاز شود. پژوهشگران امیدوارند مورچه‌های بوینده سرطان پتانسیل عمل کردن به‌عنوان شناساگر زیستی سرطان کارآمد و ارزان را داشته باشند.

کد خبر: 1169407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =